  • 11. Data: 2023-05-24 21:52:17
    Temat: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 24/05/2023 16:00, Mateusz Viste wrote:

    > Ok, o PV nic nie wspominałeś. Ja założyłem używanie gołej baterii, do
    > odciążania gridu w dzień i dociążaniu w nocy. Z PV kalkulacja inna.
    wątek był o PV więc uznałem że to się wie ;)

    > Śliczne.
    >
    > Gorzej z wnioskiem z nich wynikającym, bo ewidentnie produkujesz prąd
    > wtedy, kiedy go nie potrzebujesz, skoro przy produkcji 25 kWh musisz
    > puścić 20 kWh w gwizdek.

    Jeszcze nie produkuję, to 'suche' wyliczenia
    Bez sensu jest produkować nadmiar (też mnie to boli), ale jeszcze
    większym bezsensem jest nie mieć w ogóle nadmiaru przez kilka dni w
    roku, a w pozostałe dni nie mieć realnych oszczędności. Inwerter musi i
    tak być ten sam, bo nie ogranicza mnie tylko maksymalna moc paneli, ale
    i maksymalna moc wyjściowa inwertera - żeby uciągnął całą moją instalację.

    > Skoro już wtopiłeś w panel, to doinwestowanie w baterię może być
    > sensowne. Nie po to, żeby cokolwiek zyskać, tylko raczej żeby mniej
    > stracić... Bo skoro i tak spuszczasz prąd w kanał to można uznać, że
    > masz go "za darmo" a amortyzację panela wpisać w straty.
    nie wtopiłem. Przy tych założeniach ten system najszybciej się zwróci.
    Jeśli nie zainstalowałbym baterii system byłby tańszy, ale jeszcze
    więcej energii bym nie wykorzystał. Gdybym zainstalował większą baterię
    nigdy by się to nie zwróciło. Gdybym oddawał energię do sieci to zyskuję
    praktycznie nic.
    zwrot 17% rocznie wygląda dość sensownie
    Ja na to patrzę z drugiej strony: skoro instalacja w panele może się
    zwrócić w rozsądnym czasie, to dodatkowo wykorzystanie drugiej taryfy do
    ładowania baterii w nocy tylko ten zwrot przyspieszy.

    > Alternatywnie - kombinować, żeby jakoś ten prąd wykorzystać... Może
    > np. CWU grzać w środku dnia?

    tak, jest to jakaś opcja (chyba jedyna sensowna)

    Albo chociaż bitcoinów szukać? Należałoby
    > możliwe opcje porównać z opłacalnością baterii.
    to raczej odpada (też o tym myślałem), koparki się starzeją i trzeba by
    było je wykorzystywać 24/7 - a gdy doliczyłem stałe zużycie dowolnej
    wielkości (np 2kW) to nic nie pomagało

    > Dotacja na PC może wcale nie być taka różowa. Ja PC kupiłem sam w
    > hurtowni, udając że jestem instalatorem który ma pierwszego klienta.
    > Pytali o regon, podałem ten co mam i przeszło, nikt nie wnikał w
    > cyferki PKD. Ze zniżką instalatorską całość kosztowała mnie bodajże
    > jakieś 2500 EUR. Podłączyłem w jeden weekend i działa już trzeci rok.
    to prawda, tak jest u nas z PV - dlatego moje wyliczenia oparte są na
    montażu własnym i cenach netto (bo w takich mogę to zainstalować)
    Cena PV ongrid (bo tylko takie montują) u instalatora to >?10k z baterią
    chyba 3kWh, nawet nie sprawdzałem ile i jakie panele

    > Gdybym połasił się na dotacje rządowe, to musiałbym zlecić instalację
    > panu w bereciku co ma na to papier. Spotkałem dwóch takich. Abstrahując
    > od tego, że nie zaimponowali mi wiedzą techniczną, to koszt zaczynał
    > się od 12K eur. Z dotacji dostałbym 50%. Nadal ponad 2x drożej niż
    > zrobić samemu bez dotacji. Dotacje to lewacka patologia i należy je
    > wykorzystywać, ale czasem po prostu się nie da.
    u nas dają 75%, do ?7500 ALE...
    znajomy ostatnio montował i zapłacił z własnej kieszeni ?800. Myk polega
    na tym, że do przyznania dotacji wymagają oferty na instalację, a do
    wypłaty środków nowy EPC certificate (czyli zielony papierek w którym
    będzie napisane że zostało to zainstalowane) - faktur nie sprawdzają. On
    miał wycenę na >?10k, ale przy instalacji okazało się, że wycenili mu
    część, którą już miał zainstalowaną (instalował jako dodatek do pieca
    gazowego), więc końcowa cena była niższa.

    tak czy inaczej sensu instalacji PC, gdy mam prawie nowy piec gazowy, za
    bardzo nie widzę (koszt kWh gazu to ok. 30% kWh z prądu, czyli już mam
    COP=3 bez żadnych inwestycji)

    Lukasz

  • 12. Data: 2023-05-24 23:50:14
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 24.05.2023 o 20:52, ddddddddddd napisał:
    > wątek był o PV więc uznałem że to się wie ;)

    Panie kochany, tu usenet jest, zawartość wątków mocno dynamiczna. :)

    > zwrot 17% rocznie wygląda dość sensownie
    > Ja na to patrzę z drugiej strony: skoro instalacja w panele może się
    > zwrócić w rozsądnym czasie, to dodatkowo wykorzystanie drugiej taryfy

    Rozumiem, że nie masz tam wspomaganego prosumenta, więc w grę wchodzi
    wyłącznie autokonsumpcja. Teraz doczytałem ceny, które wcześniej
    podałeś: ok. 3000 funtów za chińską instalację 5kVA z buforem 10 kWh. Z
    tego co piszesz prąd z gridu macie tam bardzo drogi. W takich warunkach
    być może jest to jakiś interes.

    Na szybko wygooglałem, że w UK 1 kVA panela daje średnio 800 kWh
    rocznie, czyli 4000 kWh dla Twojej instalacji. Wydaje mi się to
    sporo - kilka razy byłem w Londynie, Dover, Ipswich i nie pamiętam,
    żebym kiedykolwiek widział słońce. Może szczęścia nie miałem. No ale
    zakładając, że instalację masz optymalnie ustawioną i że te 10 kWh
    baterii dasz radę napełnić do pełna 8 miesięcy w roku, to wychodzi mi
    zwrot w okolicy 5 lat, a następne 5 lat korzystasz i jesteś jakieś 700
    funtów rocznie na plus. Na wakacje lepiej nie wyjeżdżać, bo z każdym
    dniem nieobecności jesteś do tyłu o 10 kWh.

    Dalej niż 10 lat nie liczę, bo panele stracą moc, bateria pojemność a
    inwerter się spali. Czyli dziś inwestujesz 3000 funtów, a przez 10
    lat, jeśli wszystko się uda, zarobisz 3500. Warto? Może i tak, ale po
    mojemu wychodzi trochę tak, że napracujesz się przy instalacji i
    dozorowaniu ustrojstwa, żeby po 10 latach rozebrać ustrojstwo i sobie
    po prostu za tę pracę zapłacić. Jeśli takie rzeczy Cię kręcą, to czemu
    nie - hobby jak każde inne, coś trzeba w życiu robić. :)

    Mateusz

  • 13. Data: 2023-05-25 08:14:29
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 24/05/2023 22:50, Mateusz Viste wrote:
    > dn. 24.05.2023 o 20:52, ddddddddddd napisał:

    > Rozumiem, że nie masz tam wspomaganego prosumenta, więc w grę wchodzi
    > wyłącznie autokonsumpcja.

    za odbiór kWh płacą ?0.05, a sprzedają za 0.32. 1200 zmarnowanych kWh to
    ?60 rocznie przy eksporcie, gra nie warta świeczki

    Teraz doczytałem ceny, które wcześniej
    > podałeś: ok. 3000 funtów za chińską instalację 5kVA z buforem 10 kWh. Z

    ok. ?5000 (12 paneli 400W, inwerter, baterie ok 10kWh i reszta potrzebna
    do instalacji)

    > tego co piszesz prąd z gridu macie tam bardzo drogi. W takich warunkach
    > być może jest to jakiś interes.

    był tani, ale rząd zajął się ustalaniem cen (najpierw zlikwidował
    mniejsze firmy dotując tylko większe). Dzięki nim zamiast ?90/mc płacę
    ?340/mc (no dobra, kilkanaście procent z tej kwoty to wina putina)

    > Na szybko wygooglałem, że w UK 1 kVA panela daje średnio 800 kWh
    > rocznie, czyli 4000 kWh dla Twojej instalacji. Wydaje mi się to
    > sporo

    mi też tak się wydawało, ale sprawdzałem realne uzyski z okolicznych
    paneli (a mieszkam w Szkocji, więc tu słońca jeszcze mniej)

    > - kilka razy byłem w Londynie, Dover, Ipswich i nie pamiętam,
    > żebym kiedykolwiek widział słońce. Może szczęścia nie miałem.

    Bez przesady, pytałem wielu rdzennych mieszkańców i poznałem jednego
    którego dziadek widział tu słońce ;)
    a tak na serio - jak sprawdzałem uzyski z kilku dni wcześniej, to w
    dniach pochmurnych też są całkiem niezłe. Z resztą pogoda tutaj
    charakteryzuje się tym, że jak pada to się ubierasz do wyjścia, bo jak
    się ubierzesz to będzie świeciło słońce :) - jak pracujesz na zewnątrz,
    to często gdy pada wsiadasz do vana, bo za chwilę będzie ładna pogoda.

> [...]
    > funtów rocznie na plus. Na wakacje lepiej nie wyjeżdżać, bo z każdym
    > dniem nieobecności jesteś do tyłu o 10 kWh.

    mi wychodzi ok 6 lat i ?860 rocznie do przodu (z ?1400 które płacę za
    zużycie)

    > Dalej niż 10 lat nie liczę, bo panele stracą moc, bateria pojemność a
    > inwerter się spali.

    ja dalej niż 10 lat nie liczę, bo nie wiem czy będę tu mieszkał tyle
    czasu. Istotne jest więc czy zwróci się wcześniej (dlatego dla mnie 5
    lat to optimum, które naciągam do 6 lat) i czy ew podniesie wartość
    nieruchomości przy sprzedaży (a myślę że dowolna PV podniesie, skoro
    ludzie instalują ją nie zważając na koszty, o kosztach utylizacji będą
    myśleć za 30lat...)

> [...]
    > po prostu za tę pracę zapłacić. Jeśli takie rzeczy Cię kręcą, to czemu
    > nie - hobby jak każde inne, coś trzeba w życiu robić. :)

    to słuszne podejście, jednak dylemat mam z każdą inwestycją w dom.

    Wymienić okna? w sumie obecne są przez zielony urząd uważane za dobre
    (tak twierdzi mój zielony certyfikat), więc po kilku latach będą miały
    taką samą wartość jak i nowe - a na pewno nie zaoszczędzę tyle, ile
    wydam na ich wymianę.
    ocieplić dom? albo się napracuję i zapłacę sobie oszczędnościami za
    pracę, albo nigdy się to nie zwróci.
    Jest jeszcze jedna kwestia. Dzięki takim solarom uniezależniam się od
    dostaw (w tą zimę już straszyli wyłączeniami, a kto wie czy w przyszłym
    roku nie pojawi się wirus przenoszony kablami niskiego napięcia...) - z
    resztą jak prawdziwy foliarz - zafoliowałem sobie smart meter (nadajnik
    gsm), bo stwierdziłem że zdalne wyłączenie przez smart meter jest
    najbardziej prawdopodobne (odetnie większość mieszkańców, a zostawi prąd
    potrzebującym i nielicznym ze starymi licznikami)

    Lukasz

  • 14. Data: 2023-05-25 08:26:35
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl>

    On 25/05/2023 07:14, ddddddddddd wrote:
    >  Czyli dziś inwestujesz 3000 funtów, a przez 10
    >
    > to słuszne podejście, jednak dylemat mam z każdą inwestycją w dom.

    jest jeszcze kwestia stosunku moich zarobków do wydatków za kilka lat -
    jeżeli nadejdzie kryzys (a myślę że w ciągu kilku lat nadejdzie), to ten
    stosunek może się pogorszyć (czyli można to uznać za ubezpieczenie), a
    wtedy dzięki inflacji koszty instalacji też mogą być wyższe - niższe niż
    za kilka miesięcy (obstawiam, że ceny mogą teraz spadać) pewnie już nie będą

    Lukasz

  • 15. Data: 2023-05-25 10:42:52
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 25.05.2023 o 07:14, ddddddddddd napisał:
    > za odbiór kWh płacą ?0.05, a sprzedają za 0.32.

    Brzmi zdrowo.

    > był tani, ale rząd zajął się ustalaniem cen (najpierw zlikwidował
    > mniejsze firmy dotując tylko większe).

    To u was też widzę zaraza w rządzie... A myślałem, że Brytyjczycy to
    rozsądny, pragmatyczny naród.

    > to słuszne podejście, jednak dylemat mam z każdą inwestycją w dom.

    Bo generalnie rzecz biorąc tzw. "inwestycja" we własny dom to mało kiedy
    jest inwestycja. Dom jest od tego żeby mieszkać, nie ma sensu
    przeliczać wszystkiego, bo to nie jest żaden biznes. Tylko ustawiać
    sobie życie tak, jak się najbardziej podoba - żeby było fajnie.
    Cokolwiek nie zrobisz, z czasem będzie się zużywać, a więc tracić na
    wartości.

    Wracając do inwestycji - takich faktycznych - to patrząc w swoją
    księgowość z ostatnich 3 lat widzę, że najlepiej wyszedłem na akcjach
    Société Générale, Tesli i Totala. W każdym z tych przypadków podwoiłem
    kapitał w przeciągu mniej, niż trzech lat. Bez łażenia po dachu,
    szarpania się z panelami czy żebrania o dotacje.

    Mateusz

  • 16. Data: 2023-05-25 12:19:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 10:42 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

> [...]
    > Société Générale, Tesli i Totala. W każdym z tych przypadków podwoiłem
    > kapitał w przeciągu mniej, niż trzech lat.

    Sprzedałeś już te akcje? - czy nadal je masz i liczysz zyski?

    TG

  • 17. Data: 2023-05-25 12:49:02
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 25.05.2023 o 12:19, Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Sprzedałeś już te akcje? - czy nadal je masz i liczysz zyski?

    Teslę sprzedałem już jakiś czas temu. A pozostałe wyprzedałem
    częściowo. Na dziś te akcje kosztowały mnie ujemną kwotę, więc nawet
    gdyby - jak to sugerujesz - ich wartość spadła jutro do zera, to nadal
    jestem do przodu.

    Generalnie unikam gwałtownych ruchów w tej materii, działam raczej
    małymi kroczkami. Jak jest okazja to po trochu dokupuję, a jak kurs
    zwyżkuje to stopniowo wyprzedaję. Działając gwałtownie dałoby się przez
    ostatnie 3 lata zarobić nie x2, tylko x10, ale ponosząc przy tym bardzo
    wysokie ryzyko pomyłki. Każdy musi znaleźć swój sposób.

    Mateusz

  • 18. Data: 2023-05-25 13:05:29
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 12:49 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

> [...]
    > ostatnie 3 lata zarobić nie x2, tylko x10, ale ponosząc przy tym bardzo
    > wysokie ryzyko pomyłki. Każdy musi znaleźć swój sposób.

    Raczej chodziło mi, czy masz wypłaty dywidendy z tych akcji.

  • 19. Data: 2023-05-25 13:12:36
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 25.05.2023 o 13:05, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Raczej chodziło mi, czy masz wypłaty dywidendy z tych akcji.

    Ano, cały czas. Rocznie lub kwartalnie, w zależności od pozycji.

    Ale dywidendy to niewielki zysk, zwykle w okolicy 3-6% rocznie. Należy
    je raczej traktować w kategorii kieszonkowego na pociechę, kiedy
    spekulacja się nie uda.

    Żeby jednak była jasność: ja nikomu niczego nie doradzam w tej kwestii.
    Wskazuję tylko, że "inwestowanie" we własny dom to zazwyczaj słaby
    pomysł i dysponując jakimkolwiek kapitałem warto rozejrzeć się za
    alternatywnymi sposobami jego ulokowania.

    Mateusz

  • 20. Data: 2023-05-25 13:49:46
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 25 May 2023 at 12:51:28 UTC+2, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > ostatnie 3 lata zarobić nie x2, tylko x10, ale ponosząc przy tym bardzo
    > wysokie ryzyko pomyłki. Każdy musi znaleźć swój sposób.

    Z akcjami to jest tak, że zawsze przyjdzie krach i się wszystko straci.

    A dodatkowo stres wynikająccy z ruchów cen skraca zycie o 10 lat.

    żaden inwestor giełdowy nie zyje dłużej niz 60 lat, bo serducho nie wytrzymuje.

    Korporacje wprowadziły high frequency trading
    i komputery grają za nie , a prezesi śpią spokojnie.
    Moja mama znała Janka Kiepurę i mial wielką kasę i grał na giełdzie w Nowym Jorku i
    zarab iał, zarabiał, aż mu makler dał zła radę i wszystko stracił i dostał ataku
    serca i przedwcześnie zmarł.

    Każdy przegrany na giełdzie się pociesza, aby sprzedac swój stres inn ym.

    Ale 10 lat temu oferowano mi bitkojny po 10$
    a informatycy od Bezosa powiedzieli mi, nie kupujemy, nie spekulujemy, żyjemy
    uczciwie, spłacając na bieżąco kredyty za samochód, za dom.

    I to była najmądrzejsza rada.

    Bo zdrowie jest najważniejsze.

    Bo kto gra w karty ten ma łeb obdarty, a giełda to kasyno
    i wiadomo, że się zawsze przegra, a wygrana nominalna nie ma znaczenia gdy inflacja
    za 3 lata zarazy to 100%