eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $ › Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    From: ddddddddddd <d...@d...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bardzo potaniały solary Zestaw 100W + kontroler już za 20 $
    Date: Wed, 24 May 2023 15:09:10 +0100

    On 23/05/2023 21:21, Mateusz Viste wrote:

    > To jest ciekawy pomysł z tą baterią - ładować w nocy, zużywać w dzień.
    > Wydaje mi się jednak, że jest jeszcze za wcześnie, by taki system był
    > opłacalny.
    >
    > U mnie kWh przy taryfie stałej kosztuje 0.20 Eur, a kWh nocny przy
    > dwutaryfowej ofercie 0.16, czyli 4 centy różnicy.

    chyba za mała różnica żeby to się opłacało, szczególnie że baterie i
    inwerter to największe koszta instalacji - ale robic tak przy okazji
    uzywania prądu z PV może mieć sens

    Zakładając 10
    > kWh buforowania dziennie, wychodzi 150 euro oszczędności rocznie.
    > Liczmy 140, bo straty + ekstra koszt dwutaryfowego abonamentu.
    >
    > W tych 140 euro trzeba zmieścić amortyzację baterii, systemu ładowania,
    > falownika... no i dozorować to ustrojstwo.

    czyli kilka lat na zwrot inwetera i kilka na zwrot baterii

    > Zakładając, że jesteśmy w stanie wykorzystać te 10 kWh każdego dnia
    > przez 10 lat, i że taka bateria zachowa pełną pojemność te 10 lat, i że
    > nic się innego po drodze nie zepsuje, to bateria musiałaby kosztować
    > wraz z całym osprzętem poniżej 1000 euro aby opłacalność była wyższa od
    > książeczki oszczędnościowej w banku.

    ja do obliczeń brałem ceny z aliexpress (inwerter 5kVA ok ?500, 10kWh
    bateria chyba ok. ?1200, panele ok. 400W - ?100/szt.)

    > lepszego pomysłu na ulokowanie kapitału być może byłoby warto się
    > zastanowić, ale w moich warunkach póki co nie spina się to. Czy na
    > wyspach jest jakoś znacząco inaczej?
    >
    > Mateusz

    wykresy z wynikiem moich obliczeń wrzuciłem tutaj:
    https://zapodaj.net/a6167a80146cb.jpg.html

    jak to zrobiłem:
    1) odpaliłem arduino i na podstawie impulsów zliczanych z licznika i
    fotorezystora oszacowałem moje średnie dzienne i godzinowe zużycie (jest
    dość stałe - 10-12kWh pn-pt, x2 w weekendy
    2) na pvoutput znalazłem system o zbliżonej wielkości do tego jaki chcę
    zainstalować (spośród kilku wybrałem taki w dolnej połowie stawki jeśli
    chodzi o uzyski)
    3) z pvoutput odczytałem średnio w jakich godzinach prąd ze słońca jest
    generowany i raporty z mojego arduino (wysyłane do domoticz) podzieliłem
    na dzień (wtedy kiedy generowana jest energia) i noc (fakt, że np.
    pranie mogę przestawić na dzień pomijam bo nie chce mi się komplikować
    obliczeń, przyjmuję niezmienność zachowań domowników)
    4) pobrałem dane wybranego systemu z pvoutput z poprzedniego roku (dzień
    po dniu, ręcznie skopiowałem do excela - wyświetla tabelki z miesiącami
    podzielonymi na dni), przeliczyłem na wielkość 'moich' paneli i
    wyliczyłem zwrot (napisałem sobie program bo się uczę programować, więc
    upiekłem dwie pieczenie na jednym ogniu ;)
    Wyszło mi oszczędności ?860 rocznie (u nas 1kWh to na tą chwilę ?0.32) -
    ale np. mam łącznie >1200kWh nadprodukcji, których nie jestem w stanie
    zmagazynować (mógłbym zapłacić x2 albo x3 za instalację i zarobić na
    tym... ?60 rocznie oddając do sieci lub np. grzać CWU - ale nie mam
    zbiornika (piec 2-funkcyjny), więc to też będzie kosztować (teraz dają
    dotacje na pompy ciepła, więc być może zainstaluję ją... tylko po to,
    zeby mi dołożyli zbiornik (skoro i tak wydają moje pieniądze na takie
    dotacje...)
    Nie sprawdzałem póki co różnicy między 1 a dwoma taryfami (jest to
    utrudnione bo rząd uwalił małych dostawców i teraz nie ma walki o
    klienta i ogólnodostępnych cenników, bo ceny są ustalane przez rząd).
    Teraz czekam, bo mają ogłosić nową cenę na najbliższe miesiące, więc
    będę wiedział czy jest sens pchać się w to teraz, czy jeszcze czekać

    Lukasz