    Subject: Re: Koszt ogrzewania domu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 18 Oct 2020 15:49:31 +0200

    W dniu 2020-10-17 o 11:59, Budzik pisze:
    > Dom, blizniak, budowany około 30-35 lat temu.
    > 150 metrów piwnica (3 metry wysoka) plus 2 pietra po ok 100m2 kazde.
    > Dom ocieplony styro 10cm. Dach najprawdopodobniej nie.

    Czyli łącznie 4 kondygnacje (piwnica, parter, pierwsze piętro i drugie
    piętro)?

    Czy piwnica, parter i piętro?

    > Kaloryfery bez zaworów.

    Zawory przy grzejnikach to podstawa. Tutaj są największe oszczędności
    nawet 30-40%

    > Piec na wegiel moc 35kw, ustawiony na 41 stopni sprawia ze ogrzewanie
    > pracuje w ten sposób ze u góry jest bardzo ciepło, na parterze
    > przyjemnie, w piwnicy chłodno. (czuc roznice w temperaturze grzejników)
    > Oczywiście zakładam zaloze?nie zaworów na grzejnikach.

    Jest pompa czy obieg grawitacyjny?

    Wygląda mi na to, że po prostu brakuje pompy obiegowej

    > Okn wymieniane kilka lat temu na plastikowe ale podejrzewam ze nie sa
    > jakies bardzo energoszczedne.
    >
    > Koszt ogrzewania to około 1200zł srednio miesiecznie.
    >
    > Przy zamianie na nowoczesny piec gazowy jakich oszczednosci mozna sie
    > spodziewac?

    To zależy. Myślę, że obecny piec nie dość, że jest przewymiarowany to
    jeszcze zasyfiony, a przez to jego sprawność jest  niska.

    Ja zużywałem od ok. 6,5 do 7,5 tony ekogroszku wydając po 5-5,5 tys. zł
    tylko za sezon grzewczy, bo poza sezonem grzewczym ciepłą wodę grzałem
    gazem. Od kiedy grzeję gazem, węgiel podrożał ok. 20% czyli teraz
    miałbym rachunki 6-6,5 tys. zł. Przy czym spalałem węgiel w nowym,
    dobrym kotle o wysokiej sprawności.

    Cztery lata temu, stary kocioł z otwartą komorą spalania o małej
    sprawności zamieniłem na kocioł kondensacyjny i od tej pory grzeję tylko
    i wyłącznie gazem. Mam rachunki na poziomie 4 do 5 tys. zł rocznie
    włącznie z podgrzewaniem ciepłej wody i gotowaniem.

    > Jakiej moc piec powinienem planowac na taki metraz zakładajac ze
    > piwnica powinna być traktowana jako pełnoprawne pomieszczenie bo
    > planuje ja wyremontować i traktowac jako biuro.

    Wejdź sobie na stronę www.cieplowlasciwie.pl i wpisz wszystkie dane.
    Strona wyliczy zapotrzebowanie energetyczne z dokładnością do 15%