eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.rec.ogrodyOlej do lancucha pily spalinowej Re: Olej do lancucha pily spalinowej
  • Data: 2010-05-01 18:03:22
    Temat: Re: Olej do lancucha pily spalinowej
    Od: Jan <n...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-04-27 11:09, -=MAKARENA=- pisze:
    > musi byc dedykowany , czy mozna lac zwykly silnikowy ?
    =======================
    Oczywiście będziesz używał, jakiego chcesz...
    Producenci łańcuchów (nie pilarek) zalecają stosowanie oleju specjalnego
    do łańcuchów. W użytkowaniu zawodowym jest to wymóg, bo obowiązują
    przepisy o ochronie środowiska, a oleje do łańcuchów muszą być
    biodegradowalne (np. w leśnictwie).
    Dlaczego olej powinien być "specjalny":

    1. Jak już w dyskusji zauważono, układ smarowania pilarki jest otwarty,
    tzn. że olej w nim nie krąży w obiegu zamkniętym ale jest wyrzucany (i
    tracony) po spełnieniu swojej roli. Musi być więc ... "lepszy" od olejów
    stosowanych w układach zamkniętych...:)

    2. Olej do łańcucha musi posiadać odpowiednia lepkość (wpływa to na
    wydajność pompy) i wysoką zdolność do "trzymania" się powierzchni
    metalowej (nie mylić z lepkością). Jak wiesz olej jest podawany do rowka
    prowadnicy w jej górnej części i rozprowadzany w tym rowku przez stopki
    łańcucha. Na końcu prowadnicy łańcuch wykonuje nawrót i wraca po jej
    dolnej stronie. Tej bardziej obciążonej. Jeśli olej jest rzadki i nie
    ma właściwości adhezyjnych, jest prawie całkowicie wyrzucany z
    prowadnicy na jej końcu przez siłę odśrodkowa (jak w wirówce). Dolna
    część prowadnicy jest niedosmarowana. Łańcuch porusza się z prędkością
    od 18 do 24 m/sek...

    3. W czasie pracy olej nagrzewa sie do temperatury nawet 100 stopni.
    Jeżeli olej nie ma właściwości utrzymywania stałej lepkości w dużym
    przedziale temperatur, nie będzie właściwie smarował w temp. wyższych.

    4. Oleje do łańcuchów sprzedawane w PL, to prawie wyłącznie oleje
    roślinne (ze względu na rynek pro, który wymaga biodegradowalności). Są
    to oleje rzepakowe z dodatkami. Dodatki do 1 l oleju kosztują ok. 1
    Euro. Jeśli olej jest tańszy niż 2 Euro, tzn. że nie posiada odpowiednie
    ilości dodatków:)

    5. Olej rzepakowy jadalny nadaje się do smarowania łańcucha. Ale jest
    ryzyko. Ponieważ nie ma on dodatków emulgujących, może osadzać w
    przewodach olejowych twarde woski, które są nie do rozpuszczenia...
    Awaria może być dość bolesna... Stosowanie takiego oleju codziennie nie
    jest szkodliwe. Szkodzą przerwy w czasie których lżejsze frakcje
    odparowują. Jeżeli już chcesz używać takiego oleju, to przed dłuższą
    przerwą opróżnij i przepłucz zbiornik.

    6. Wszystkie oleje przepracowane (szczególnie silnikowe) są zdecydowanie
    szkodliwe dla układu tnącego: w wyższych temperaturach tracą lepkość i
    smarowność. Posiadaja ponadto siarkę, której nie da się oddzielić od
    oleju. Powodują silna korozję części metalowych (pompa i układ tnący)
    oraz zanieczyszczają środowisko (wodę)i przyspieszają zużycie układu
    nawet o 30%. To jest zgodne stanowisko naukowców i praktyków... jeśli
    chcesz wytruć dżdżownice i psa...

    7. Oleje silnikowe, nawet te najdroższe (syntetyki) nie nadają się do
    smarowania łańcucha, Właśnie dlatego, że są przeznaczone do układów
    zamkniętych.
    A teraz rób jak uważasz. Dystrybutorzy układów tnących też muszą zarobić...
    :)
    --
    Pozdrowienia
    Jan

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1