    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: PC a GAZ
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Mon, 9 May 2016 10:31:26 +0200

    Mon, 9 May 2016 00:49:23 -0700 (PDT), uciu

    > Czyli jak już bedą ustalone wszystkie niewiadome z projektem trzeba
    > przeliczyć grzanie w 2T lub PC powietrzną. Z tej powietrznej obawiam się
    > hałasu:-/

    To odwiedź kogoś, kto ma PC PW i sprawdź. Panasonic 12kW (dwa wiatraki),
    deklaruje PCA 50dB. Poza tym pompę możesz odstawić dalej od domu, w tym
    postawić ścianę separującą.

    > Kolektor poziomy odpada z racji piachu:-/ zobacze jeszcze jak by to
    > wyszło z odwiertami - w sąsiedztwie jest gościu co PC zakłada i
    > pierniczy ze tylko z odwiertami pionowymi się sprawdzają.

    Pewnie na odwiertach najwięcej przycina. Ale postawmy sprawę jasno, obecnie
    nie opłaca się robić wymienników gruntowych, szczególnie jeśli się to zleca
    firmie. Jak się robi samemu, i tu głównie poziomy gruntowy, to można się
    pokusić. Stąd ja właśnie chcę jednak gruntówkę.

    > Ktoś tam pytał dlaczego pisałem ze koszt isnstalacj gazowej wyjdzie mnie
    > około 25kkzł. Liczyłem (podłączenie gazu koło 3-4tyś, kocioło 15 +
    > instalacja około 3 - wiec pio razy oko napisałem 25:-))

    Ale piec gazowy to raczej poniżej 8k się kupi, nawet w okolicach 5-6. Czyli
    w porywach 15 bez komina. Tylko że z gazu masz kWh za ~ 0,24 a w takich
    warunkach to przy prądzie w 2T z COP1 można już grzać za 0,26 (a da się
    jeszcze taniej wygrzebać oferty) przy inwestycji nawet 10-12 tys. zł mniej.
    Z kolei z powietrznej pewnie ten roczny COP3 wydłuiesz, więc kWh będzie
    kosztować nie więcej niż 0,1 zł. (przy inwestycji +10 tys. w stosunku do
    gazu). Ogólnie PC, o ile się nie przewali na odwiertach czy pompach
    "dobrych" producentów, się zwróci przed 10 latami).

    --
    Pozdor
    Myjk