    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Fri, 6 Apr 2018 12:55:16 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Pompa ciepła vs panele PV
    From: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 kwietnia 2018 12:51:49 UTC-5 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    przywozem. Przy obecnych cenach dochodzących do 1000 złotych i wyżej, instalowanie
    kotła na paliwo stałe(rownież pellet), to grube nieporozumienie.

    > Niekoniecznie musi zdrożeć energia elektryczna, ponieważ Polska
    > podpisała pewne zobowiązania względem UE, na mocy których udział
    > "brudnej" energii ma zostać zmniejszona.

    Zmniejszona jak?
    Wiatraki? PV? Solary? Atom? Gaz?
    Jak zaczniesz widziec ruch w tym temacie to dodaj jeszcze rok czy dwa aby widziec
    rezultat. Narazie jedziemy na weglu (i trocinach czy kaloszach) i to sie szybko nie
    zmieni. No, niektorzy moga skorzystac na gazie, ale i tak jest dosyc drogi tam gdzie
    jest.

    > Nie można wetknąć byle czego.
    > Po pierwsze w nowym domu nie ma nawet takiej możliwości zamontowania
    > śmieciucha.

    Wszystko sie da zamontowac.
    Inicjalnie postawiony bedzie piekny gazowiec a po odbiorze dostawi sie smieciucha.
    Cena czyni cuda.
    Chyba ze gaz stanieje. I to bylo by rozwiazanie. Ale narazie tego nie widze w
    praktyce. Gazoport mamy, ceny nie spadaja...

    > Po drugie ze składów mają zniknąć "byleca". Będzie tylko i wyłącznie
    > drogi węgiel. Żadnego miału czy flotu już się nie kupi.
    > Po trzecie coraz częściej będą prowadzone kontrole w domach, a za
    > palenie śmieciami będą wysokie kary.

    Ale za palenie weglem nie. A on nadal jest konkurencyjny w stosunku do gazu czy
    pradu. I relatywnie bezpieczny pod wzgledem strategii.

    ze jak ich ekonomicznie cos przycisnie to moga w ten piec wkladac cokolwiek taniego.

    > Cyba żartujesz?
    > Z mojego doświadczenia ok. 30% kotłów gazowych montowanych przez
    > ostatnie 2-3 lata to kotły na propan.
    > Koszt ogrzewania gazem z sieci obecnie jest niższy jak ogrzewanie
    > ekogroszkiem.
    > Koszt ogrzewania propanem z butli jest ok. 40% droższe od ogrzewania
    > gazem z sieci.
    > Obecnie koszt ogrzewania nowego domku jednorodzinnego o powierzchni
    > 150m2 gazem z sieci waha się od ok. 2,5-3,5 tys. zł.
    > Aby ogrzać taki dom ekogroszkiem kupowanym po ok. 950zł/tonę musisz
    > spalić 3-4 ton.

    Rozjezdzaja ci sie szacunki. 3 tony spalam w byle piecu ogrzewajac 130m2 dom do
    temperatury 26 stopni.
    Nowy dom bym ogrzal 2 tonami lub nawet mniej.
    Ten dom bez problemu bym ogrzal 2 tonami gdybym nie mial tak wysokiej temperatury i
    dodal ocieplenie bo jedna cala sciana jest bez styro (40cm kamienia i cegly).
    A jakbym porzadne drzwi zalozyl tez by pomoglo. Bo mam stare i wieje spod nich.

    > Choćbyś zrobił dwa razy grubsze ocieplenia domu i zastosował lepsze okna
    > to i tak trudno jest zejść z ilością spalanego węgla poniżej 3 ton.

    Da sie. Nie widze problemu.

    > Natomiast w przypadku gazu odczuje się znaczniej te różnice.
    > Im dom mniejszy i lepiej ocieplony tym większa różnica w kosztach na
    > niekorzyść węgla. Wszystko dlatego, że nikt nie produkuje kotłów z
    > podajnikiem o mocy 5 czy 6kW i potrafiących modulować poniżej 3kW. Przez
    > tak małe zapotrzebowanie okazuje się, że zwiększa się udział grzania
    > kotła na ekogroszek w trybie podtrzymania, a w tym trybie kocioł spala
    > węgiel ze sprawnością rzędu 20% - czyli na 10 worków węgla, 8 worków
    > wyrzucone w kosmos.

    Tu sie troche zgodze ale wybrales przypadek specyficzny. Starczy miec podlogowke i
    jej bezwladnosc problem w znaczacym stopniu rozwiazuje.

    > Takiego problemu w ogóle nie mają kotły gazowe. Dlatego im mniejsze
    > zapotrzebowanie na energie tym tańsze jest ogrzewanie gazowe względem węgla.
    > Podobnie też jest z kotłami na pellet, pod warunkiem, że jest duży bufor
    > ciepła. Im mniejsze zapotrzebowanie tym bardziej korzystne jest
    > ogrzewanie pelletem względem ekogroszku. Przy obecnym budownictwie,
    > ogrzewanie pelletem jest tańsze niż ekogroszkiem, ale pod warunkiem, że
    > jest duży bufor.

    > Jakiej jakości i jakiej wartości opałowej?

    Ile mial MJ nie wiem. Zreszta to co w cenniku czy na papierze nie musi miec
    odwzorowania w wartosci opalowej realnej. Po spaleniu tego wegla popiolu jest
    relatywnie nieduzo (mozna palic 3-4 dni zanim sie wiaderko 20l nazbiera i z tego
    wyjac okolo 1/3 niedopalonych wegli). To jest piec bez podajnika, najmniej fikusny
    jaki sie da miec.

    > Za 700zł i 600zł też kupisz, ale oczywiście odpowiednio gorszy. Kupisz
    > taniej, spalisz więcej i tak wyjdzie na jedno jak byś kupował dobry
    > ekogroszek po 1000zł.

    Tu sie zgodze ale mieszkajac na slasku da sie po prostu kupic wegiel na kopalni i
    zadbac aby byl przywieziony prosto pod dom. I nie lany woda.

    > Wybacz, ale sam też przerabiałem ten temat i mam dobre porównanie. Nie
    > tylko jako użytkownik, ale także jako instalator i serwisant kotłów
    > kiedyś węglowych, a obecnie już tylko gazowych.

    Wybaczam, ale rowniez prosze o zrozumienie ze sam mam doswiadczenia i nie pasuja do
    prezentowanej przez Ciebie definitywnej opinii.

    Rozumiem co masz na mysli ale nie zgadzam sie z jej stanowczoscia. Uwazam ze nadal
    piece weglowe maja sens i to nie dlatego ze go lubie tylko dlatego ze wiem jakie sa
    realia i decyzje jakie podejmuja ludzie.