    Subject: Re: System alarmowy w/g ubezpieczycieli
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>
    Date: Sat, 13 Aug 2016 14:36:06 +0200

    Irek.N. pisze:
    > Mam pytanie. Czy w obecnych czasach instalatorzy systemów alarmowych
    > podlegają jakimś regulacjom?
    > Czy powinni mieć jakieś dokumenty, potwierdzenia, koncesje, cokolwiek,
    > aby można było bezsprzecznie uznać, że od strony prawa wszystko jest ok?

    Instalator systemu alarmowego powinien być wpisany na listę
    wykwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego. Stare,
    zielone licencje pracownika zabezpieczenia technicznego straciły ważność
    - ale świadczą przynajmniej o tym że posiadacz został na ową listę
    wpisany z urzędu w momencie ustawowo zarządzonej utraty ważności licencji.

    Fakt posiadania wpisu na listę daje ci dwie rzeczy - po pierwsze masz
    papier, że gość został sprawdzony pod względem elementarnej uczciwości
    (znaczy - w aktach policyjnych i sądowych nie figuruje jako znany z
    kontaktów ze środowiskiem przestępczym) co daje nadzieję że szczegóły
    zabezpieczeń już jutro nie będą w posiadaniu złodziei. Po drugie - jak
    chcesz istniejącą instalację zabezpieczenia technicznego wpiąć do
    systemu firmy ochroniarskiej - to zwykle pada pytanie o instalatora i
    takich instalowanych przez nie wiadomo kogo nie chcą obsługiwać -
    przecież biorą odpowiedzialność. Zwykle kończy się to pełnym audytem
    technicznym wykonanym przez uprawnionego instalatora ze strony firmy
    ochroniarskiej. Ale to czas i dodatkowe koszty.

    Dalej - firma oferująca usługi w zakresie zabezpieczeń technicznych
    powinna mieć stosowną koncesję MSWiA. Niby wymóg trochę nieostry - można
    bez koncesji być podwykonawcą dla firmy koncesjonowanej, można być
    uczestnikiem konsorcjum (cywilnej spółki celowej pomiędzy firmami) w
    którym choć jedna z firm koncesję posiada - ale koncesja daje większe
    szanse na wydębienie odszkodowania jak firma coś spieprzy (podstawowy
    wymóg koncesji - posiadanie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za
    straty spowodowane u klienta)

    Aktualność wpisów na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia
    technicznego potwierdzisz w Wydziale Postępowań Administracyjnych
    komendy wojewódzkiej w której wpisu dokonano, być może WPA innych komend
    też odpowiedzi udzielą. Warunek - masz znać numer wpisu na listę i
    elementarne dane osobowe człowieka (czyli te z zaświadczenia o wpisie na
    listę) - bo to oznacza że jego zaświadczenie na oczy widziałeś i masz
    interes prawny w upewnieniu się o zgodności z aktualnym stanem prawnym
    (nikt co tydzień nie biega do WPA i nie pobiera nowego zaświadczenia).
    Lista wydanych koncesji powinna być dostępna w MSWiA - choć tu trybu
    dotarcia nie znam (nie przerabiałem jeszcze wyrobienia koncesji).

    Tak więc pytaj o wpis na listę (człowiek) albo koncesję (firma).