    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Zużycie energii elektrycznej na głowę w Polsce
    Date: Thu, 12 Nov 2020 22:34:38 +0100

    Lisciasty napisał:

    > Też tak myślałem w pierwszej chwili, ale chyba samochodem jeździsz,
    > pociąg czasem używasz, komputer i inne zabawki w domu masz. Ktoś to musi
    > wytworzyć a do tego potrzebna jest energia elektryczna ;)

    Skądeś się w narodzie wzięło przekonanie, że ten domowy prund to ma jakieś
    wielkie znaczenie w całościowym bilansie. I że oświetlenie jest tu ważnym
    składnikiem. Starsi ludzie do dzisiaj chodzą na pocztę opłacać rachunki
    "za światło" (ja tu tylko po polecony przyszedłem, co się tak gapicie?).
    Kompletne nieporozuminie.

    Za Gierka Dziennik Telewizyjny organizował akcję pod tytułem "kilo waty
    nie na straty", czy jakoś podobnie. Pan redaktor stał przed wielkim pudłem
    wyświetlającym cyferki z żaróweczek i w pewnym momencie mówił "a teraz
    drodzy telewidzowie, każdy wyłącza w domu jedną żarówkę". I te cyferki
    zaczynały się układać w dużo mniejszą liczbę. Ja w tym czasie oczywiście
    włączałem farelke i żelazko, ale wiadomo, że to na nic, bo cyferki nie
    miały nic wspólnego z rzeczywistym poborem. Tak sobie to po prostu wymyślił
    Maciuś Szczepański, zwany "krwawym" (taki ówczesny Kurski).

    --
    Jarek