  • Data: 2012-06-27 16:08:57
    Temat: Re: rekuperator - solar czy bateria sloneczne ?
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY> szukaj wiadomości tego autora

    news:jsf252$68o$1@node1.news.atman.pl...
    > Bo nad tym czy robić wentylację mechaniczną, czy nie to trzeba się
    > zastanawiać przed wywaleniem kasy na kominy czyli na początku budowy SSO.

    Ja się nad tym zastanawiałem nawet dużo wcześniej, jeszcze nawet przed
    kupieniem projektu. I wyszło mi, że nie jestem w stanie z całą pewnością
    określić czy będę robił wentylację mechaniczną. Wtedy szacowałem całkowity
    jej koszt na 10kzł (rekuperator, instalacja), zaś koszt dołożenia sześciu
    kanałów wentylacyjnych (po 2 w jednym pustaku) do kominów które i tak
    musiałbym zrobić to koszt ok. 1500zł (murarze nie spuściliby z ceny gdybym
    im odpuścił murowanie kanałów wentylacyjnych).

    Zdecydowałem robić kanały wentylacyjne kominowe.

    Jeśli zaś zrobię wentylację mechaniczną, to jeden z kanałów mogę wykorzystać
    do odprowadzania brudnego powietrza.

    > Wtedy tych kilku rurek do wentylacji pokrywają oszczędności na tych kilku
    > cegłach / kształtkach kominowych. Pytanie czy robić wentylację mechaniczną
    > IMO nie ma sensu bo jej koszt jest taki sam albo niższy od grawitacyjnej
    > właśnie ze względu na brak konieczności zrobienia kominów. Natomiast
    > rekuperator to już droższa inwestycja i spotykam się często, że inwestorzy
    > odkładają ją na później.

    W jaki sposób im działa wentylacja mechaniczna? Jest jednostka centralna bez
    rekuperatora? Ile jest tańsza taka jednostka od jednostki z rekuperatorem?

    > W takim przypadku jak pisałem wyżej odejmij kosz kominów. Chyba że ktoś
    > najpierw pobudował kominy a dopiero teraz się zastanawia to niech się
    > skarży architektowi, że niepotrzebnie utopił kasę w kominach.

    > Mam, siebie, ale nie jestem ani tani ani do wynajęcia :-)

    Też bym chętnie sam to zrobił, ale boję się, że to ponad moje siły i
    umiejętności, a szczególnie, że czasu mam niewiele do poświęcenia na
    budowie. W zasadzie tylko soboty. Odkurzacz centralny zrobię sam, ale
    wentylacji się boję...

    Boję się przekuć w stropie, nie wiem którędy puścić rury. Policzyć może bym
    i dał radę, gorzej z fizycznym wykonaniem.

    Jaki jest mniej więcej koszt materiałów? U mnie dom ma ok. 130m2 powierzchni
    użytkowej i planuję ok. 13 anemostatów. Parter i poddasze użytkowe.