  • 21. Data: 2022-12-03 15:02:46
    Temat: Re: Straty ciepła na 20 metrach rury w ziemi
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 3 Dec 2022 12:20:53 +0100, Mateusz Bogusz

    > Eee, ja też raczej zabezpieczyłbym możliwość swobodnego odwodnienia niż
    > brnął w idealną szczelność. Jak zmoknie to wyschnie, a jak zmoknie przy
    > "szczelnym" to będzie kicha.

    Tylko że samo "odwodnienie" też może być przyczyną wilgoci/zalania.
    Pozostaję przy stanowisku, że lepiej energię poświęcić na uzyskanie
    szczelności. Co zresztą wcale nie jest jakieś wyjątkowo trudne.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2022-12-03 16:59:44
    Od: WS <L...@c...pl>

    Wg mnie pod ziemią jeśli coś zamoknie (a raczej zawsze zamoknie) to nie ma szans się
    wysuszyć. Dlatego chyba najprościej izolować czymś, co nie namaka, lub mokre ma dobre
    właściwości izolacyjne (i na takie warunki należy to liczyć) styropian? pianka
    zamknięto komorowa?
    Bo jeśli nie, to pozostaje robić jakieś masakrycznie grube rury osłonowe , w których
    woda będzie na dole i da się ją odciągnąć...

  • 23. Data: 2022-12-03 17:41:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-11-25 o 19:50, Jacek pisze:
    > Będę montował pompę ciepła powietrze-woda 11 kW. Mam 2 lokalizacje:
    > 1 - pod panelami PV. To mi się podoba, bo z dala od domu i nie będzie
    > hałasu, ALE mam 20 metrów do ułożenia w ziemi rurek z czynnikiem
    > chłodniczym/grzewczym.
    > 2 - na ścianie domu, co mi się nie podoba, bo zasłonię sobie okno od
    > pralni i będzie bardziej hałasować.
    > Pytanko do Was: czy straty ciepła na 20 metrach rurek będą na tyle
    > istotne, żeby się tym przejmować?
    Będą. zrób kanał z rury kanalizacyjnej pcv 100 lub nawet 160mm.
    Oba końce kanału wypuszczone nad poziom za pomocą kolan 45st po 2 na
    końcu tak aby łuk był łagodny, do tego wciągnąć rury z klimy w otulinie
    kauczukowej odpornej na wilgoć, dobrze musi być ocieplona grubsza rura
    gazowa, powrotnej cieczowej cieńszej wystarczy niewiele. Wylot przy PC
    zakończyć kolanem i uszczelnić pianką a w domu zostawić otwarty żeby
    ewentualna wilgoć mogła odparować. Oczywiście na wszystkich łączach rur
    kanalizacyjnych dać uszczelki jak normalnie się używa w kanalizacji tak
    aby cały kanał był szczelny.

    --
    Janusz

  • 24. Data: 2022-12-04 12:20:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 3 Dec 2022 07:59:44 -0800 (PST), WS

    > Wg mnie pod ziemią jeśli coś zamoknie (a raczej zawsze zamoknie)

    Jak może zamoknąć w rurach kanalizacyjnych które są szczelne, o ile
    oczywiście się ich nie przedziurawi? Tomasz sugerował że mogą tam wystąpić
    skropliny, ale to z kolei tylko gdyby tamtędy powietrze przepływało -- a
    przepływać nie będzie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 25. Data: 2022-12-04 14:23:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Dec 2022 12:20:24 +0100, Myjk napisał(a):

> [...]
    > skropliny, ale to z kolei tylko gdyby tamtędy powietrze przepływało -- a

    Bo zrobisz skuteczną w sensie fizyki szczelność z dokładnością do ułamka
    mikrona?
    Moje gratulacje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2022-12-04 14:52:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 25.11.2022 o 23:59, Budzik pisze:
    > Rozumiem ze split?
    Split.
    Już sobie dałem spokój. Z jednostki zewnętrznej w trybie grzania idzie
    gorący gaz, a więc straty ciepła mają znaczenie. W trybie chłodzenia
    idzie ciecz, więc tu nie ma problemu.
    Stawiam pompę ciepła bezpośrednio przy ścianie chałupy.
    Jacek

  • 27. Data: 2022-12-04 19:06:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 4 Dec 2022 14:23:46 +0100, Adam

    > Bo zrobisz skuteczną w sensie fizyki szczelność z dokładnością do ułamka
    > mikrona?
    > Moje gratulacje.

    Ja też gratuluję znajomości fizyki jeśli myślisz że aby otrzymać brak
    skroplin (literalnie taką ilość aby zmoczyły otuliny ocieplonych rur)
    trzeba utrzymać szczelność co do mikronowej części. Może sprawdź w jakich
    warunkach skropliny powstają w odniesieniu do omawianej sytuacji a potem
    wróć z wnioskami.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 28. Data: 2022-12-04 20:13:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 4 grudnia 2022 o 12:20:26 UTC+1 Myjk napisał(a):

    > Jak może zamoknąć w rurach kanalizacyjnych które są szczelne, o ile
    > oczywiście się ich nie przedziurawi?

    Bo ja wiem? ;)
    Wystarczy pogooglać na temat kontroli szczelności kanalizacji... Co chwilę teksty
    typu "to nie jest instalacja ciśnieniowa... i zalanie pionu wodą do testu jest bez
    sensu", takie rury raczej służą tylko do bezciśnieniowego, grawitacyjnego spłynięcia
    wody/ścieków, uszczelki są "takie se" ;)
    Raczej nikt nie daje gwarancji, że jeśli np. wkopiemy je na 1m to przy jakiś
    roztopach i max poziomie wód gruntowych nic tam nie wleci... 0.1 bar niby nie dużo,
    ale przez kilka(naście) dni... ?

  • 29. Data: 2022-12-04 20:34:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-04 o 20:13, WS pisze:

> [...]
    typu "to nie jest instalacja ciśnieniowa... i zalanie pionu wodą do testu jest bez
    To że ktoś ma zje$aną instalację albo stare uszczelki nie zmienia faktu że
    takie rury raczej służą tylko do bezciśnieniowego, grawitacyjnego
    spłynięcia wody/ścieków, uszczelki są "takie se" ;)
    przy nowych uszczelka ona wytrzymuje całkiem sporo, inaczej w np blokach
    10 piętrowych non stop by się coś działo a tak nie jest.

    > Raczej nikt nie daje gwarancji, że jeśli np. wkopiemy je na 1m to przy jakiś
    roztopach i max poziomie wód gruntowych nic tam nie wleci... 0.1 bar niby nie dużo,
    ale przez kilka(naście) dni... ?
    Nic nie będzie, wilgoć która się wykropili sama wyparuje, w końcu tam
    będzie cieplej niż w gruncie obok, dlatego pisałem o otwartym jednym
    końcu. Ale jest po temacie bo autor zmienił koncepcję.

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2022-12-04 20:41:11
    Od: WS <L...@c...pl>

    niedziela, 4 grudnia 2022 o 20:34:53 UTC+1 Janusz napisał(a):

    > przy nowych uszczelka ona wytrzymuje całkiem sporo, inaczej w np blokach
    > 10 piętrowych non stop by się coś działo a tak nie jest.

    hm, sam w takim mieszkam ;) kanalizacja żadnego ciśnienia tu nie ma, bo spływ jest
    swobodny częścią przekroju...
    jeśli się zapcha, to jest masakryczny problem, ale nie z przeciekaniem rur, bo max
    możliwe ciśnienie to ~3m (jedna kondygnacja), tylko wylewa się ze zlewów, kibla w
    mieszkaniu nad zatorem...
    mieliśmy już takie "akcje", sąsiad z dołu biegał po mieszkaniach wyżej i prosił o
    nieużywanie wody w pionie łazienkowym ;)

    "Testy" nowej kanalizaci potrafiły pokazać widiczny wypływ wody przy wysokości słupa
    2-3 m i komentarze typu "nie przejmować się, w kanalizacji woda nie stoi"