  • 1. Data: 2019-12-16 00:40:40
    Temat: Wiertła do metalu a wiercenie w aluminium
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W końcu nadszedł czas i sposobność, że mogłem przetestować wkrętarkę
    akumulatorową, która ma również opcję wiercenia, a także wiercenia z
    udarem. Od ciotki dostałem stary komputer z uwaloną płytą główną i
    postanowiłem rozłożyć go na czynniki pierwsze. Chciałem odzyskać
    przewody z zasilacza, bo potrzebuję czasem do różnych prac elektrycznych
    na łączniki. Przy tym rozkładaniu rozłożyłem też obudowę i rozwiercałem
    nity trzymające metalowe koszyki na dyski twarde i napędy. Obudowę mogę
    wyrzucić, a taki koszyk może się przydać, by sobie zrobić zewnętrzną
    wieżę na dyski twarde.

    Do tej operacji operacji kupiłem na szybko zestaw wierteł do metalu. Co
    prawda to TOP TOOLS a na opakowaniu nie ma nawet napisu HSS, ale za to w
    pudełku są różne średnice 3, 3,2, 3,5. Złamałem wiertło 3,2 i pomyślałem
    sobie, że może warto kupić nieco lepszy zestawu z wiertłami. Nieco
    lepszy, to np. taki -
    https://www.bosch-do-it.com/pl/pl/majsterkowicze/osp
    rz%C4%99t/50-cz%C4%99%C5%9Bciowy-zestaw-x-line-titan
    ium-201451-57683.jsp
    W Castoramie jest za 70 złotych.

    Zaciekawił mnie dopisek przy wiertłach do metalu - 11 wierteł do metalu,
    OE 1,5 - 6,5 mm z powłoką tytanową, wyróżniających się szybkim tempem
    wiercenia i wyjątkową trwałością (nie stosować do aluminium).

    Nie stosować do aluminium. Czemu tak? Jakie stosować?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2019-12-16 01:01:04
    Temat: Re: Wiertła do metalu a wiercenie w aluminium
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krystek napisał:

> [...]
    > wiercenia i wyjątkową trwałością (nie stosować do aluminium).
    >
    > Nie stosować do aluminium. Czemu tak? Jakie stosować?

    Bo tak. Stosować takie do drewa -- choć być może rada brzmi dziwnie.

    Jarek

    --
    Kłócił się żbik z dzikiem całe przedpołudnie,
    czy się mówi 'motocykiel' czy 'motocykl' również,

  • 3. Data: 2019-12-16 03:32:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie niedźwiedź tylko bóbr. Wierszyk był w ABC Techniki z 50 lat temu.

  • 4. Data: 2019-12-16 07:26:12
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przy wierceniu w aluminium zwilżaj miejsce wiercenia denaturatem.

    -----