  • 1. Data: 2021-03-04 21:23:07
    Temat: pompa ciepła i bufor
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    Mam aktualnie kocioł na groszek, planuję jednak po sezonie montaż pompy,
    jednak kocioł póki co ma pozostać.

    Jeden z potencjalnych instalatorów stwierdził, że zamiast montować bufor
    to wykorzysta ten kocioł jako bufor i do niego podłączy pompę, siłą
    rzeczy jego wycena jest kilka kPLN niższa.

    czy ma to sens?

  • 2. Data: 2021-03-04 21:55:00
    Temat: Re: pompa ciepła i bufor
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/03/2021 21:23, Pilocik wrote:
> [...]
    > to wykorzysta ten kocioł jako bufor i do niego podłączy pompę, siłą
    > rzeczy jego wycena jest kilka kPLN niższa.

    Niektóre pompy wymagają tylko tyle wody co w c.o. Bez bufora. Dodatkowe
    300kg stali i 100kg wody nie zaszkodzi.

    Jedna uwaga: ryzykujesz że wepchniesz do pompy *bardzo* gorącą wode
    jesli odpalisz ten kocioł. Zapytaj instalatora co się stanie. Moze nic,
    ale widziałem konkretne ograniczenia na temperaturę wody w wymienniku w
    jakims modelu pompy.

  • 3. Data: 2021-03-05 07:17:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 21:23 Pilocik <p...@n...pl> pisze:

> [...]
    > to wykorzysta ten kocioł jako bufor i do niego podłączy pompę, siłą
    > rzeczy jego wycena jest kilka kPLN niższa.

    Jaką funkcję ma spełniać ten bufor? - chodzi tylko o defrost?

    TG

  • 4. Data: 2021-03-05 15:18:56
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Jaką funkcję ma spełniać ten bufor? - chodzi tylko o defrost?
    >
    > TG

    Może pompa ON/OFF a nie inverter?

  • 5. Data: 2021-03-05 15:43:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 4 marca 2021 o 21:23:14 UTC+1 Pilocik napisał(a):
> [...]
    > to wykorzysta ten kocioł jako bufor i do niego podłączy pompę, siłą
    > rzeczy jego wycena jest kilka kPLN niższa.

    Uwierzyłeś mu że jako bufor sie nada czy nie uwierzyłeś? Ja po takim tekście rzuconym
    przez instalatora szukał bym mądrzejszego.

  • 6. Data: 2021-03-05 16:10:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 15:18 t-1 <t...@t...pl> pisze:

    > Może pompa ON/OFF a nie inverter?

    Może, ale pytanie jaką funkcję ma pełnić ten "bufor" nadal aktualne.

    TG

  • 7. Data: 2021-03-05 16:29:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/03/2021 16:10, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Może, ale pytanie jaką funkcję ma pełnić ten "bufor" nadal aktualne.

    1) ciepło do defrost
    2) zmniejszenie ilości cykli

  • 8. Data: 2021-03-05 16:38:06
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Uwierzyłeś mu że jako bufor sie nada czy nie uwierzyłeś? Ja po takim tekście
    rzuconym przez instalatora szukał bym mądrzejszego.

    A co druciarzowi, który chciał przerabiać basenową pompę ciepła na
    ogrzewającą dom w warunkach arktycznych przeszkadza w zbiorniku kotła w
    charakterze bufora? Jedyny problem widzę w braku izolacji i
    niepotrzebnych stratach.

  • 9. Data: 2021-03-05 16:58:16
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2021 o 16:29 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > 1) ciepło do defrost
    > 2) zmniejszenie ilości cykli

    1 - zgoda
    2 - ???

    Ile taki kocioł ma pojemności? - 50, 100L?
    Jak tym chcesz zmniejszyć ilość cykli?
    Wg mnie bezsensowne rozwiązanie.

    TG

  • 10. Data: 2021-03-05 17:48:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/03/2021 16:58, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > 1 - zgoda
    > 2 - ???
    > Ile taki kocioł ma pojemności? - 50, 100L?
    > Jak tym chcesz zmniejszyć ilość cykli?

    Dolicz stal. Też ma pojemność cieplną.

    Mam takie porówanie: moja pompa pracuje w cyklach co 15 minut. Ma
    przewymiarowany bufor (mam inne powody ku temu).

    Niedaleko mnie jest pompa bez bufora (ma jakiś malutki, własny, w
    obudowie samej pompy). Średni cykl jest co 5min, być może nawet częściej.

    Być może dyskusje o trwałosci sprężarki przy falowniku nie mają sensu,
    ale mimo to producenci pomp zalecali (i chyba nadal tak jest) współpracę
    z buforami.

    Ja swój piec na eko wyrzuciłem. Ale pojemnośc miał nie gorszą w tym
    zastosowaniu od mojego aktualnego zbiornika i tez się zastanawiałem czy
    go nie zostawć.

    > Wg mnie bezsensowne rozwiązanie.

    W/g mnie tez, ale nie pytasz o sens, tylko o uzasadnienei istnienia buforów.

    Bufor kosztuje. Skoro można nim zredukować pstrykanie falownikiem i w
    dodatku jest już coś co wygląda prawie jak bufor, oraz dodotkowo w razie
    ataku kosmitów można nimi palić, to dlaczego nie zostawić?

    Nowe pompy (te mniejsze przynajmniej) spokojnie poradzą sobie z
    "buforem" w postaci wody w obiegu c.o.