  • 1. Data: 2009-03-27 13:41:13
    Temat: 1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    W łazience będą jednocześnie uruchomione: terma 2kW, pralka 2,5 kW i
    suszarka 3 kW. Nie mogę ich dać na jednej fazie, ze wzlędu na posiadane
    przyłącze. Odległość do licznika 8m.

    Doprowadzić trzy osobne przewody YDYp 3x2,5 i podłączyć je do trzech
    osobnych różnicówek? I każde gniazdko osobno. Drogo.

    Czy dać jeden YDYp 5x2,5 i jedna różnicówka trójfazowa? W tym przypadku
    robię trzy gniazdka 220V. Każde na innej fazie. Każde na jedno urządzenie.

    Wg mnie lepsze jest drugie rozwiązanie z przewodem pięciożyłowym, bo jest
    tańsze i wygodniejsze. Najlepsze jest to, że jeden elektryk mówi że tak
    dobrze, inny że tak nie wolno i trzeba prowadzić trzy osobne obwody.

    Jednak w doprowadzeniu przewodu pięciożyłowego zero (o przekroju 2,5) będzie
    przeciążone. Przecież ta jedna żyła musi przenieść i tak całą moc trzech
    niezależnych urządzeń. Mam rację?

    Może zatem 5x4mm?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2009-03-27 13:55:23
    Temat: Re: 1 czy 3 fazy do gniazdek w łazience?
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 27 Mar, 14:41, Jan Werbiński <j...@j...com>
    wrote:
> [...]
    > robię trzy gniazdka 220V. Każde na innej fazie. Każde na jedno urządzenie.

    A czy to tak na prawdę aż taka duża różnica w kosztach?
    Ja osobiście wolałbym mieć 3 osobne różnicówki ze względu na wygodę.
    Róznicówka 3 -fazowa jest na pewno droższa od jednofazowej (nie wiem
    ile ale na pewno). Różnica między 1-3f a 3-1f może nie być znacząca.
    Róznica pomiędzy 8m 1*5x4 a 3*3x2,5 też nie musi być drastyczna ... O
    jakiej kwocie mówisz? Radziłbym Ci bardziej patrzeć pod kątem co byś
    chciał a dopiero potem co jest tańsze ...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 3. Data: 2009-03-27 14:01:09
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    Ja osobiście wolałbym mieć 3 osobne różnicówki ze względu na wygodę.
    Róznicówka 3 -fazowa jest na pewno droższa od jednofazowej (nie wiem
    ------

    Nie widzę żadnej wygody w posiadaniu trzech różnicówek w trzech
    umieszczonych obok siebie gniazdkach, a jednym. Licznik jest w lini prostej
    3 metry dalej.

    Pytanie brzmi jak się to powinno robić?

  • 4. Data: 2009-03-27 14:02:00
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message
> [...]
    > będzie przeciążone. Przecież ta jedna żyła musi przenieść i tak całą moc
    > trzech niezależnych urządzeń. Mam rację?

    Bulu, suma prądów, w przewodzie zerowym przy równomiernym obciążeniu faz
    i jednakowych napięciach chwilowych będzie równa ZERO. W przeciwnym
    przypadku (różne prądy) popłynie w tym przewodzie prąd wyrównawczy o
    wielkości chwilowej, którą mozesz sobie wyliczyć przy pomocy liczb
    zespolonych, mając wykonane i zarejestrowane wartości napięć fazowych i
    obciążenia faz dla danego czasu "t"...
    Może byćjeden przewód zasilający i trzy różnicówki jednofazowe.
    W zasadzie nie stosuje się równocxześnie wielu różnych sposobów ochrony o
    ile nie są one konstrukcyne (izolacja ochronna, zawieszenie przewodów po za
    zasiegiem rąk i innych przewodzących przedmiotów itd...

  • 5. Data: 2009-03-27 14:11:55
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 27 Mar, 15:01, Jan Werbiński <j...@j...com>
    wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie brzmi jak się to powinno robić?
    >
    > --
    > Jan Werbiński       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

    Wygoda polega na tym że jak Ci wyleci różnicówka to poleci tylko jedna
    faza ... kumasz?
    ;-)
    Reszta będzie dalej działało. Po drugie będziesz od razu wiedział co
    wywala, a nie zastanawiać się jak przeżyć następny test...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 6. Data: 2009-03-27 14:34:23
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    wrote:
> [...]

    Reszta będzie dalej działało. Po drugie będziesz od razu wiedział co
    wywala, a nie zastanawiać się jak przeżyć następny test...

    -----------------------------

    A przecież moożna wtyczkę z gniazdka wyciągnąć jak coś wywala.
    Czasem nawet tak szybciej jak nawigować po szafie elektr.
    Jak tak dalej pójdzie to ilość różnicówek będzie równa ilości gniazdek
    w domu (aha i jeszcze włączniki).
    Do zwykłego domu trzeba będzie osobne pomieszczenie na rozdzielnie elektr.
    Jak już szaleć tak z tymi różnicówkami to może zamiast zwykłych
    eSów nadpradowych dawać te z modułem różnicowopradowym, bo nikt
    się w tej szfie nie połapie.
    Jak wyleci różnicówka i nie będą działać te 3 urz. na raz to chyba tragedii
    nie będzie.
    Jeszcze troche to dojdziemy do tego, że rozgałęźniki będą z takimi małymi
    różnicówkami, bo przecież jak jedno urządzenie będzie felerne to wywali
    różnicówke i pozostałe podłączone do tego rozgałęźnika tez nie bedą działać,
    a tak to by nam tylko jedno odłączyło.

    Pzdr
    J23

  • 7. Data: 2009-03-27 15:03:19
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Bulu, suma prądów, w przewodzie zerowym przy równomiernym obciążeniu
    > faz i jednakowych napięciach chwilowych będzie równa ZERO. W przeciwnym

    Tutaj nie będzie jednakowych obciążeń, bo cykl pracy termy, pralki i
    suszarki jest różny. Np mogą chodzić dwa z tych urządzeń. Wtedy pi razy oko
    wektor z 4,5 kW wyniesie z 3 kW?

    > przypadku (różne prądy) popłynie w tym przewodzie prąd wyrównawczy o
    > wielkości chwilowej, którą mozesz sobie wyliczyć przy pomocy liczb
    > zespolonych, mając wykonane i zarejestrowane wartości napięć fazowych i

    Nigdy nie lubiłem liczb zespolonych. :-)

    > Może byćjeden przewód zasilający i trzy różnicówki jednofazowe.

    Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna
    różnicówka trójfazowa.

  • 8. Data: 2009-03-27 15:05:07
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

[...]

    ------------------

    Dalej nie kumam.
    Wyleci różnicówka trójfazowa, to wyłączam wszystko z gniazdek. Włączam
    różnicówkę i włączam odbiorniki. W każdym przypadku muszę wyjść i ją
    włączyć.
    Zakładając, ze to zabezpieczenie ma zadziałać raz na jakiś czas, albo wcale
    to nie widzę tutaj zalet, tylko koszt.

  • 9. Data: 2009-03-27 15:08:26
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:gqiqgk$205$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna
    > różnicówka trójfazowa.
    Koszty niewielkie 3*50zł ale jednak są. A o róznicówkach to były tu gorace
    dyskusje;)))

    Krzysiek

  • 10. Data: 2009-03-27 15:33:29
    Od: "Jeffrey" <s...@p...onet.pl>

    Jan Werbiński wrote:

> [...]
    >
    > Nigdy nie lubiłem liczb zespolonych. :-)

    > Koszty. Słyszałem że mogą być trzy bezpieczniki nadprądowe i jedna

    wstaw sobie różnicówkę 3F i 3 eSy 1F i 3 kable 3x2,5 i będzie git - w
    blokach całe mieszkanie jest tak zrobione

    jeffrey