  • 1. Data: 2010-01-27 22:21:21
    Temat: Awaria CO
    Od: JareK <k...@i...bez.spamu.pl>

    Witam

    Mam dom jednorodzinny, wybudowany ok. 5 lat temu. Instalacja CO i CWU
    zasilana jest z kotła miałowego o mocy 27 kw. Powierzchni ogrzewanej w
    sezonie zimowym jest ok. 130 m2. Przy dużych mrozach włączam jeszcze
    ogrzewanie w dwóch garażach tj. ok. 50 m2. W piwnicy, która jest pod
    częścią domu, mimo, że są grzejniki, nigdy nie były włączane. W holach i
    łazienkach, za równo na parterze jak i na piętrze, jest ogrzewanie
    podłogowe, zasilane z pierwszego wyjścia w rozdzielni. Rozdzielnie są
    dwie na piętrze i na parterze. Zawory na grzejnikach są zwykłe
    termostatyczne firmy Brugman. Instalacja CO jest w całości miedziana.
    Zawór do podłogówki jest jakiś zwykły (tak wygląda) i jest na powrocie.

    Ogrzewanie działało sprawnie i wydajnie od początku. Bez problemu można
    było otrzymać temp ok 24 st w całym domu.

    Czasami zdarzały się jednak zagotowania wody w kotle. Przyczyną tego
    było najczęściej zapowietrzenie podłogówki na parterze. Może nie
    przyczyną, ale zawsze wraz z zagotowaniem wody, nie grzała podłogówka.

    Ostatnim razem, ok. miesiąc temu, gdy temperatura niebezpiecznie
    osiągnęła 90 st. Odkręciłem grzejniki, które w tym czasie nie grzały,
    tj. w garażach i pom. gospodarczym.

    Temperaturę udało się opanować. Jednakże od tego czasu dzieje się coś
    dziwnego z instalacją. Otóż zdarza się, że na parterze, mimo, że
    grzejniki są ciepłe (nie gorące, na piecu 65 st), a podłogówka nie
    grzeje. Temp. z trudem osiąga 20 st., często jest 18-19 st. Na piętrze
    wszystkie grzejniki gorące i w pomieszczeniach sauna. Na dole zimno.
    Takie "nie grzanie" dołu zdarza się co 1-2 dni. Tzn. jeden, dwa dni
    grzeje dół normalnie, trzeciego dnia grzeje słabo, czwartego znowu
    normalnie, piątego i szóstego znowu słabo, siódmego dobrze itd.

    Sprawdzałem, woda w instalacji jest. Odpowietrzone wszystko prawidłowo.
    Między grzaniem a nie grzaniem nic nie zmieniam. Pompki działają,
    sprawdzałem na słuch. Kiedyś, jak podłogówka na parterze nie grzała, to
    reszta grzejników była bardzo gorąca. Teraz i reszta grzejników jest
    tylko ciepła.

    Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy? Oczywiście wezwę fachowca,
    ale to dopiero na wiosnę, bo planowana jest przeróbka całej instalacji
    CO. Zasilana będzie z zewnętrznego budynku gospodarczego. Teraz
    chciałbym wiedzieć co mogło wysiąść po zagotowaniu wody. Już kilka razy
    wymieniałem zawory kulowe, które po zagotowaniu zaczynały cieknąć.

    JareK

  • 2. Data: 2010-01-27 22:28:00
    Temat: Re: Awaria CO
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "JareK" <k...@i...bez.spamu.pl> napisał w wiadomości

    > Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?

    Na pierwszy rzut oka zawor RTL od podlogowki. Sprawdz co to za zawor. Jezeli
    RTL to przyczyna jest banalna, zbyt wysoka temp. wody zamyka zawor i podloga
    nie grzeje. Ten zawor reaguje na temp. wody w petli. Po jej przekroczeniu
    zawor sie zamyka i otwiera dopiero jak temp. spadnie. Ta spadnie a za chwile
    dostaje znow 65C i znow zamkniete. Efekt, niegrzejaca podloga.
    To na szybkiego przychodzi mi do glowy.

    > Oczywiście wezwę fachowca, ale to dopiero na wiosnę, bo planowana jest
    > przeróbka całej instalacji CO. Zasilana będzie z zewnętrznego budynku
    > gospodarczego.

    Porazka. U mnie na osiedlu ktos sobie tak zrobil w nowym domu. Smiac mi sie
    chce jak przy -25C zapitalaja zeby do kotla podlozyc.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2010-01-27 22:33:37
    Od: JareK <k...@i...bez.spamu.pl>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > zawor sie zamyka i otwiera dopiero jak temp. spadnie. Ta spadnie a za chwile
    > dostaje znow 65C i znow zamkniete. Efekt, niegrzejaca podloga.

    To moze być przyczyną niegrzania podłogówki, ale dlaczego reszta
    grzejników tez ledwo, lewo grzeje.

    > Porazka. U mnie na osiedlu ktos sobie tak zrobil w nowym domu. Smiac mi sie
    > chce jak przy -25C zapitalaja zeby do kotla podlozyc.

    Będzie też nowy piec z podajnikiem na miał. Poza tym teraz też muszę
    wyjść na zewnątrz, żeby dostać się do kotłowni. Temperatur mnie nie
    przeraża, wczoraj dwie godziny spędziłem w kotłowni rozmrażając rury od
    zimnej wody :) Ale Toruń i okolice były wczoraj biegunem zimna,
    zanotowano tu -31 st.

    JareK

  • 4. Data: 2010-01-27 22:36:51
    Od: JareK <k...@i...bez.spamu.pl>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > zawor sie zamyka i otwiera dopiero jak temp. spadnie. Ta spadnie a za chwile
    > dostaje znow 65C i znow zamkniete. Efekt, niegrzejaca podloga.

    Nie wiem co to jest za zawór i jak to sprawdzić. Wiem, że zawsze grzał i
    to ostro. Podłoga często była tak gorąca, że można było jajka na niej
    smażyć ;)

    > Porazka. U mnie na osiedlu ktos sobie tak zrobil w nowym domu. Smiac mi sie
    > chce jak przy -25C zapitalaja zeby do kotla podlozyc.

    Właśnie idę do pieca, zobaczyć czy sie nie gotuje i zamknąć kotłownie,
    ale teraz jest jedynie -12 st.

    JareK

  • 5. Data: 2010-01-27 23:18:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Nie wiem co to jest za zawór i jak to sprawdzić. Wiem, że zawsze grzał i
    > to ostro. Podłoga często była tak gorąca, że można było jajka na niej
    > smażyć ;)

    To jedno jest pewne, instalator sie nie popisal. Temp. posadzki w miejscu
    stalego przebywania nie powinna przekraczac 26C, w lazienkach 33C.
    Puszczenie wody bezposrednio z kotla weglowego jest kardynalnym bledem.
    Skutek taki jak opisujesz.
    Ale pociesze Cie, ze mojemu znajomemu nie dalej jak dwa lata temu takiego
    cudaka ulepil instalator. Ja to nazywam wiejska podlogowka, bez urazy dla
    wsi ale sytuacja miala miejsce na wsi wlasnie.
    Podejzewam, ze czeka Cie wieksza przerobka niz tylko sama kotlownia. :-(

    > Właśnie idę do pieca, zobaczyć czy sie nie gotuje i zamknąć kotłownie, ale
    > teraz jest jedynie -12 st.

    Kotlownia z wyjsciem na zewnatrz... Mozna sie przyzwyczaic do hard coru. :-)
    Ja do piwnicy po wegiel latam z drugiego pietra, moze dla tego mam taki
    zewnetrzno kotlowniany wstret. :-) Powiem szczerze, predzej bym to zabudowal
    jakims przejsciem z wewnatrz. No ale kazdy wie lepiej co dla niego dobre.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2010-01-28 11:31:47
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "JareK" <k...@i...bez.spamu.pl> napisał w wiadomości

    Źle zaprojektowana instalacja.

    > Podłoga często była tak gorąca, że można było jajka na niej smażyć ;)

    Poczekaj jeszcze z przeróbkami z 5-10 lat to będziesz wożony na wózku
    inwalidzkim.

    Jeżeli jest to kocioł podajnikowy to nie jest to problem, a dzięki temu syf
    nie przenosi się na część mieszkalną.

    > Będzie też nowy piec z podajnikiem na miał.

    Zastanów się dobrze, bo z podajnikowymi kotłami miałowymi są problemy.
    Ślimakowe wymagają suchego miału, a o taki bardzo trrudno. Przy mokrym miale
    o wiele częściej zrywają kliny. Natomiast kotły szufladowe w ogóle mają
    problemy zarówno z mechanizmami jak i samym spalaniem. Ponadto sam miał jest
    dużo mniej kaloryczny, syfi kocioł obniżając drastycznie jego sprawność.
    Jeżeli już to kup kocioł retortowy, uniwersalny, który potrafi spalać miał,
    ale paliwo warto mieszać tzn. trochę ekogroszku lub groszku + część miału.

    > Wczoraj dwie godziny spędziłem w kotłowni rozmrażając rury od zimnej wody
    > :)

    Trzeba w kotłowni zamontować grzejniki oraz pomyśleć o mądrym doprowadzeniu
    powietrza z zewnątrz.

  • 7. Data: 2010-01-28 16:48:52
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > sie
    >
    > Jeżeli jest to kocioł podajnikowy to nie jest to problem, a dzięki temu
    > syf nie przenosi się na część mieszkalną.

    A tuz przy plocie leci sobie rurka z gazem...:-) Ludzie lubia sobie
    organizowac czas, zwlaszcza w te zimowe wieczory. :-)

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-01-28 19:10:32
    Od: JareK <k...@i...bez.spamu.pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A tuz przy plocie leci sobie rurka z gazem...:-) Ludzie lubia sobie
    > organizowac czas, zwlaszcza w te zimowe wieczory. :-)

    Jakbyś zgadł. Wczoraj dostałem tel. z gazowni, że będą podłączać :) Rok
    temu nie było na żadnych perspektyw, bo za mało chętnych było (tylko
    dwóch) i za daleko od zakończenia nitki z gazem.

    JareK

  • 9. Data: 2010-01-28 19:14:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Jakbyś zgadł. Wczoraj dostałem tel. z gazowni, że będą podłączać :) Rok
    > temu nie było na żadnych perspektyw, bo za mało chętnych było (tylko
    > dwóch) i za daleko od zakończenia nitki z gazem.

    No to gratuluje, ja za taka okolicznosc musialem z sasiadami gazociag
    projektowac i budowac. Gazownia go sobie pozniej wziela i jest jej. :-)
    Rozwaz w kazdym razie te mozliwosc.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2010-01-28 19:16:46
    Od: JareK <k...@i...bez.spamu.pl>

    Plumpi pisze:
    > Użytkownik "JareK" <k...@i...bez.spamu.pl> napisał w wiadomości

    > Źle zaprojektowana instalacja.

    Idealnie zaprojektowana nie jest, lecz ok 4-5 lat działała bez zarzutów.
    Nie licząc kilku zagotowań wody.

> [...]
    > Jeżeli już to kup kocioł retortowy, uniwersalny, który potrafi spalać
    > miał, ale paliwo warto mieszać tzn. trochę ekogroszku lub groszku +

    Nie interesuje mnie (eko)groszek z racji ceny, która wcale nie daje
    gwarancji bezproblemowego palenia. Z tą kalorycznością tez bywa różnie.
    Natomiast co do szufladowych, z opinii znajomych znam tylko same pozytywne.

    > Trzeba w kotłowni zamontować grzejniki oraz pomyśleć o mądrym
    > doprowadzeniu powietrza z zewnątrz.

    Wątpię, że grzejnik coś by tu pomógł. Zwykły elektryczny 2kW przez 2h
    nie dał rady rozmrozić rur, bo biegły przy samej podłodze. Natomiast
    zwykłą suszarką do włosów 1kW rozmroziłem w 10 min :)
    Doprowadzenie powietrza jest niestety tylko przez otwór w drzwiach,
    jakieś 15 cm od gruntu.

    JareK