  • 1. Data: 2009-04-22 10:57:11
    Temat: Bezprzewodowy sterownik grzejników
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    Zastanawiam sie czy zamontowac w nowym mieszkaniu (80m2) bezprzewodowy
    zestaw sterownikow grzejników.
    Mam kociol CO na gaz( nie wiem dokladnie jaki, bo jeszcze tam nie mieszkam )
    Nie wiem jak bedzie zachowywal sie kociol, czy bedzie reagowal na
    automatycznie zmieniajace sie ustawienia zaworow na grzejnikach i czy
    potrzeba oddzielnego regulatora tylko dla kotla?
    Nie wiem tez czy warto takie czujniki montowac w kazdym pomieszczeniu.
    Koszt bedzie spory, dla przykladu
    http://www.e-term.pl/auraton-80b-tx-rx-bezprzewodowy
    -sterownik-grzejnikow-p-979.html
    to 300zl * 7pomieszczen = ok. 2000zl

  • 2. Data: 2009-04-22 11:30:44
    Temat: Re: Bezprzewodowy sterownik grzejników
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Uzytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > potrzeba oddzielnego regulatora tylko dla kotla?
    > Nie wiem tez czy warto takie czujniki montowac w kazdym pomieszczeniu.

    Odnosnie drugiej czesci posta - dla 7 pomieszczen potrzebujesz jeden zestaw
    za 258 zl
    (sterownik TX + termostat RX) oraz 6 dodatkowych termostatów RX za 152 zl
    (no chyba,
    ze masz wiecej niz 1 grzejnik na pomieszczenie).
    Sterownik TX ma mozliwosc sterowania 8 termostatami, wiec nie ma IMHO
    potrzeby
    kupowania 7 kompletnych zestawów, co czyni impreze znacznie tansza (o ok.
    50%)

    Co do pierwszej czesci - jak nie masz zamiaru programowac dla kazdego
    pomieszczenia
    osobnych stref czasowych i osobnych temperatur, to IMHO powinien wystarczyc
    u Ciebie
    'standardowy' sterownik w kotle oraz po 'standardowym' regulatorze na
    grzejnik.

    Janusz Pawlinka

  • 3. Data: 2009-04-22 11:42:10
    Temat: Re: Bezprzewodowy sterownik grzejnik??
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    Janusz Pawlinka wrote:
> [...]
    > ze masz wiecej niz 1 grzejnik na pomieszczenie).
    > Sterownik TX ma mozliwosc sterowania 8 termostatami, wiec nie ma IMHO
    Ale to chyba w sterowniku wlasnie jest czujnik temperatury.
    Jesli chce miec mozliwosc ustawienia roznej temperatury dla
    poszczegolnych pomieszczen to chyba jednak musialbym bym kupic 7
    sterownikow

> [...]
    > u Ciebie
    > 'standardowy' sterownik w kotle oraz po 'standardowym' regulatorze na

    No wlasnie myslalem by dla kazdego pomieszczenia ustawic osobno temperature.

  • 4. Data: 2009-04-23 07:55:21
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale to chyba w sterowniku wlasnie jest czujnik temperatury.
    > Jesli chce miec mozliwosc ustawienia roznej temperatury dla poszczegolnych
    > pomieszczen to chyba jednak musialbym bym kupic 7 sterownikow

    Przejrzałem instrukcję do tego ustrojstwa - masz rację - czujnik temp. jest
    w sterowniku. Dla mnie w takim razie jest to trochę bezsensowne rozwiązanie
    dla normalnych warunków - idea sprawdza się przy sterowaniu różnymi
    zaworami grzejnikowymi tylko _w_tym_samym_pokoju_. W 'normalnych'
    pokojach raczej nie stosuje się więcej niż jednego grzejnika, więc znacznie
    prościej byłoby po prostu zrobić 'sterowanie' od razu przy zaworze (bez
    tej całej 'bezprzewodowości').

    IMHO to już lepiej (a na pewno znacznie taniej) jest zrobić standardowe
    sterowanie centralne z kotła (z określeniem jednej wspólnej strefy czasowej
    dzień/noc/weekend dla całego mieszkania) uzupełnione zwykłymi regulatorami,
    na których ustawiasz temp. 'dzienne' jakie chcesz uzyskać (osobno w każdym
    pomieszczeniu).

    Jeśli chcesz mieć osobne strefy czasowe dla każdego pomieszczenia
    oraz ustawianie temp z dokładnością do 0,1 st C - to można się bawić
    w te Auratony, ale dla mnie w mieszkaniu 80m2 to jest przerost formy
    nad treścią.
    Janusz Pawlinka

  • 5. Data: 2009-04-23 08:21:48
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    Janusz Pawlinka wrote:
> [...]
    > tej ca?ej 'bezprzewodowo?ci').
    >
    > IMHO to ju? lepiej (a na pewno znacznie taniej) jest zrobi? standardowe
    > sterowanie centralne z kot?a (z okre?leniem jednej wsp?lnej strefy czasowej
    > dzie?/noc/weekend dla ca?ego mieszkania) uzupe?nione zwyk?ymi regulatorami,
    > na kt?rych ustawiasz temp. 'dzienne' jakie chcesz uzyska? (osobno w ka?dym
    > pomieszczeniu).
    >
    > Je?li chcesz mie? osobne strefy czasowe dla ka?dego pomieszczenia
    > oraz ustawianie temp z dok?adno?ci? do 0,1 st C - to mo?na si? bawi?
    > w te Auratony, ale dla mnie w mieszkaniu 80m2 to jest przerost formy
    Masz racje, nie sadzilem, ze te ustrojstwa takie drogie. Mozna do tego
    zestawu jeszcze dokupic centralny sterownik i za jego pomoca sterowac
    temp. w poszczegolnych pokojach, ale on sam kosztuje chyba 1000zl.
    W zasadzie to potrzeba mi innej - wyzszej temp. w lazience i innej w
    pokojach wiec lepszy rozwiazaniem bedzie sterowanie kotlem CO a nie
    grzejnikami.
    Dzieki za odpowiedz.

  • 6. Data: 2009-04-23 08:36:40
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > regulatorami,
    > na których ustawiasz temp. 'dzienne' jakie chcesz uzyskać (osobno w każdym

    "taniej" być może tak, ale "lepiej" nie...

    IHMO nie powinno się zmieniać temperatury na kotle dobowo
    tylko co najwyżej (jeśli w ogóle) "pogodowo" (zima/lato)

    a temperaturę w pomieszczeniach regulować odbiornikami ciepła

    jak chcesz mieć ciemniej w sypialni to "skręcasz ściemniacz" na lampie
    czy na rozdzielni obniżasz zasilanie ?

    jak chcesz mieć mały strumyk wody z kranu (np. do płukania czegoś)
    to przymykasz zawór przy wylewce czy na liczniku dławisz?

  • 7. Data: 2009-04-23 09:06:52
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > jak chcesz mieć mały strumyk wody z kranu (np. do płukania czegoś)
    > to przymykasz zawór przy wylewce czy na liczniku dławisz?

    To co piszesz to 'lekka' nadinterpretacja.

    Jasne, że regulacja odbywa się przez 'odcinanie' wg temp na zaworach
    grzejników. Regulacja dobowa jest bardzo przydatna przy grzejnikach
    i określonym stylu życia (stałe np wyjścia do pracy między 7:00 a 17:00),
    a jak ktoś jest w domu 24h/dobę, to sterownik w kotle w ogóle może być
    niepotrzebny a 'centralna regulacja pogodowa' będzie się odbywać przy
    pomocy ON/OFF na kotle 2x w roku.
    Janusz Pawlinka

  • 8. Data: 2009-04-23 09:08:51
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > a jak ktoś jest w domu 24h/dobę, to sterownik w kotle w ogóle może być
    > niepotrzebny a 'centralna regulacja pogodowa' będzie się odbywać przy

    ??? Ale zdajesz sobie sprawe z tego, ze regulacja pogodowa polega na zmianie
    docelowej temperatury wody?

  • 9. Data: 2009-04-23 10:17:52
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    > ??? Ale zdajesz sobie sprawe z tego, ze regulacja pogodowa polega na
    > zmianie docelowej temperatury wody?

    Tak zdaję sobię sprawę - tylko co ta uwaga wnosi do tej konkretnie dyskusji?

    Człowiek ma mieszkanie 80m2 z grzejnikami. Nie wiemy na którym piętrze,
    jakie
    ma ściany zewn. (kierunek geogr.) i zastanawia się czy wywalić 2kzł na
    bezprzewodowe sterowniki. Zaproponowałem zestaw centr. sterownik w kotle
    + regulatory na grzejnikach (z opcją, że w sterowniku można będzie sobie
    zrobić dobową regulację jeśli będzie potrzebna) - proste, tanie i skuteczne
    w 90% przypadków rozwiązanie. I nie trzeba kuć ścian (domniemywam, że
    to było m.in. powodem szukania 'bezprzewodówek').

    I dyskusja z powrotem zaczęła zmierzać ku 'lepszym' rozwiązaniom (Twój
    poprzednik) - 'pogodowym'. Dla mnie to 'rozwiązanie pogodowe lato/zima'
    to jest coś czego najbardziej banalnym erzacem jest właśnie wyłącznik
    ON/OFF (zima -> trzeba grzać -> ON, lato -> nie trzeba grzać -> OFF).
    Może nie napisałem tego zbyt czytelnie, ale '' miały oznaczać przenośnię.

    Dla mnie w tym wypadku pogodówka (klasyczna) jest mniej więcej tak samo
    bez sensu jak te bezprzewodowe sterowniki -> przerost formy/marketingu
    nad treścią bez ekonomicznego uzasadnienia.

    I wracając do wątku - jeśli uznajecie, że macie dla Marcina lepszą niż moja
    propozycję (praktyczną z uwzględnieniem stosunku: zysk z inwestycji do
    ceny)
    - z pewnością będzie Wam wdzięczny za jej przedstawienie. Chętnie i ja się
    czegoś nauczę.
    Janusz Pawlinka