  • 1. Data: 2019-12-10 18:59:54
    Temat: Biznes na fotowoltaice
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Tak czytam to co piszecie o panelach produkujących prad i naszła mnie
    taka mysl:
    skoro to jest inwestycja która zwraca sie w 5-7 lat to dlaczego nie ma
    firm które duzych połaciach nie stawiaja paneli dodatkowo wyposazajac je
    w jakis system obracajacy je w strone słonca tak aby zawsze pracowały w
    optymalnym ustawieniu?

    Pewnie jakas przeszkoda to cena ziemi ale w takim razie duze hale
    magazynowo produkcyjne powinny miec dachy w 100% wyłozone panelami.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiarą można manipulować. Tylko

  • 2. Data: 2019-12-10 19:35:39
    Temat: Re: Biznes na fotowoltaice
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 18:59:55 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:
> [...]
    > firm które duzych połaciach nie stawiaja paneli dodatkowo wyposazajac je
    > w jakis system obracajacy je w strone słonca tak aby zawsze pracowały w

    bo to sie po prostu nie oplaca

    b.

  • 3. Data: 2019-12-10 19:45:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 19:35:41 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > bo to sie po prostu nie oplaca

    Zależy gdzie. Hiszpańczyki chyba stosują jednoosiowe na farmach.
    Kiedyś o tym czytałem, ma to jakąś szansę się opłacać, bo tam były
    chyba takie trackery "hurtowe", czyli jeden siłownik targa na lince
    ileś dziesiąt paneli.

    L.

  • 4. Data: 2019-12-10 19:54:52
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    >
    > Pewnie jakas przeszkoda to cena ziemi ale w takim razie duze hale
    > magazynowo produkcyjne powinny miec dachy w 100% wyłozone panelami.

    Jakniejaktak? Proszę
    https://www.google.com.ua/maps/@51.0431877,14.964937
    6,970m/data=!3m1!1e3?hl=pl
    tu mniejsze
    https://www.google.com.ua/maps/@50.0007106,19.883748
    3,62m/data=!3m1!1e3?hl=pl.
    Wojtek

  • 5. Data: 2019-12-10 20:01:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > Kiedyś o tym czytałem, ma to jakąś szansę się opłacać, bo tam były
    > chyba takie trackery "hurtowe", czyli jeden siłownik targa na lince

    Mają, owszem, różne cuda na kiju. Ale pytanie było o co innego.
    Nie o jeden czy kilka paneli ustawianych gębą do słonka, tylko
    o *duże obszary* zastawione gęsto takimi wynalazkami. No więc
    nie tyle, że się nie opłaca, tylko się nie da. Ale nie każdy ma
    wyobraźnię (przestrzenną), więc podobne pytania (i odpowiedzi)
    powtarzają się często.

    Jarek

    --
    Wyobraźnia w takich razach
    zwykle leczy i pomaga,

  • 6. Data: 2019-12-10 20:11:30
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 20:01:42 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > nie tyle, że się nie opłaca, tylko się nie da. Ale nie każdy ma
    > wyobraźnię (przestrzenną), więc podobne pytania (i odpowiedzi)

    co znaczy ze sie nie da? da sie: http://odnawialnezrodlaenergii.pl/media/k2/items/cac
    he/5bcbc2e6adc6ac9dfb690a3edcb64ab2_L.jpg

    tylko ze sie nie oplaca...

    b.

  • 7. Data: 2019-12-10 20:28:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > co znaczy ze sie nie da? da sie:
    http://odnawialnezrodlaenergii.pl/media/k2/items/cac
    he/5bcbc2e6adc6ac9dfb690a3edcb64ab2_L.jpg

    > tylko ze sie nie oplaca...

    No nie da się i już. Między tymi wysięgnikami rośnie w słonku
    trawa nie dlatego, że inwestorowi skończyła się kasa na siłowniki.
    Po prostu nie da się tego ustawić gęściej.

    Jest parametr zwany przez meteorologów "insolacją". Wyrażany
    w jednostkah energii (kWh) na jednostkę powierzchni, zwykle
    metr kwadratowy. Jak ktoś ma metr panela, to sobie może nim
    wymachiwać, wtedy złapie więcej słonka, przy okazji ocieniając
    otoczenie. Ale gdyby chciał cały hektar -- to już nie. Jak za
    gęsto będzie, to przy niskim słońcu jeden przysłoni światło
    drugiemu. Insolacji nie przeskoczy. Nigdy nie uzyska się więcej,
    niż z hektara płasko wyłożonego powierzchnią czynna fotoogniw.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2019-12-10 20:39:09
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 grudnia 2019 20:28:35 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > trawa nie dlatego, że inwestorowi skończyła się kasa na siłowniki.
    > Po prostu nie da się tego ustawić gęściej.

    to jest pyszne, pokazuję mu zdjęcie ze się da i ktos to wykonał (całkowicie sie z nim
    zgadzając ze to bez sensu) a ten mówi ze sie nie da :-)

    To jest trochę tak jak kiedys na paralotni polecialem z synem na słabym napędzie, i
    od wtedy głosze ze sie nie da, napęd za słaby itp :-) A przeciez poleciałem...

    b.

  • 9. Data: 2019-12-10 21:13:51
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-12-10 o 18:59, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > Pewnie jakas przeszkoda to cena ziemi ale w takim razie duze hale
    > magazynowo produkcyjne powinny miec dachy w 100% wyłozone panelami.

    Serio? Nie widzisz kruczka?
    Zakład energetyczny obniża Ci cenę za prąd, który zużyjesz o 80%. Tylko
    za ten. Dlatego kompletnie bez sensu jest mieć instalację, która
    generuje więcej niż zużyjesz - bo za nadmiar Ci nie zapłacą.

    Poza tym te przepisy dotyczą tylko osób prywatnych (ewentualnie małych
    firm). Duży dostawca - to zupełnie inna bajka.

    --
    MN

  • 10. Data: 2019-12-10 21:33:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > to jest pyszne, pokazuję mu zdjęcie ze się da i ktos to wykonał
    > (całkowicie sie z nim zgadzając ze to bez sensu) a ten mówi ze
    > sie nie da :-)

    A gdzie te "duże połacie" zastawione ogniwami, o które chodziło?
    Jest kilka zespołów paneli luźno rozstawionych na pastwisku, które
    dalej przetwarza światło w trawę dla krowy. Marzenia o dodatkowej
    energii uzyskanej przez ruszanie czymś, po powinno stać w miejscu,
    są tylko marzeniami. Z tej samej katergorii, co marzenia o "darmowym
    chłodzie" uzyskanym przy okazji grzania pompą ciepła.

    > To jest trochę tak jak kiedys na paralotni polecialem z synem
    > na słabym napędzie, i od wtedy głosze ze sie nie da, napęd za
    > słaby itp :-) A przeciez poleciałem...

    Ale też trochę nie tak. Latać da się nawet bez silnika.

    Jarek

    --
    Jeszcze w zielone gramy, chęć życia nam nie zbrzydła
    Jeszcze na strychu każdy klei połamane skrzydła