  • 11. Data: 2020-04-25 13:11:42
    Temat: Re: Budowa szklarni, tunelu foliowego.
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-25 o 10:59, Budyń pisze:

    > w kazdym sklepie ogrodniczym folia do tunelów jest z rolki o różnych szerokościach.
    Są droższe i trwalsze co do UV , i nieco tańsze co niby mniej lat wytrzymają.

    > b.

    Podjechałem do lokalnego sklepu co to w nim jest mydło i powidło, a jest
    prawie za płotem. Okazuje się, że gość ma od ręki folię 5 sezonową z
    Bierunia odporną na UV i to w cenie lepszej jak na Allegro :)

    Ale wiesz jak to jest: "Zbyt proste, aby od razu na to wpaść" :) Wielkie
    dzięki za podsunięcie pomysłu.

    Co do konstrukcji to będę robił z rur PP lub PE. Wszystko łączone
    złączkami zgrzewanymi PP. Właśnie jestem po próbach zgrzewania rury PE
    ze złączkami PP. Bez najmniejszego problemu się zgrzewają i trzymają
    mocno. Dodatkowo proste odcinki wzmocnię wsadzonymi do środka rurami
    stalowymi. Do środka rury PE 32 wchodzi idealnie rura stalowa 1/2", zaś
    do środka rury PP32 wchodzi idealnie instalacyjna rura stalowa,
    ocynkowana (do systemów zaprasowywanych) o średnicy 18mm.

    Myślę, że taka konstrukcja przeżyje wiele lat, a folię się będzie
    wymieniać co kilka lat za grosze.

    Jeszcze tylko zastanawiam się jaka jest odporność takich rur PE i PP na UV.

  • 12. Data: 2020-04-25 13:16:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 25 kwietnia 2020 13:11:45 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Jeszcze tylko zastanawiam się jaka jest odporność takich rur PE i PP na UV.

    PCV na słońcu znika w oczach, ale PP i PE sobie jakoś radzi, przynajmniej
    te które było mi dane zaobserwować.

    L.

  • 13. Data: 2020-04-25 14:02:45
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 24.04.2020 o 19:21, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > konstrukcji 3m szerokości, 4m długości i wysokości 2-2,1m. Optuję za konstrukcją w
    > formie połówki walca, wspierającego się na pionowych ścianach.
    >
    > Mam jednak większą zagwozdkę co zastosować jako poszycie? Są w sprzedaży płyty
    > poliwęglanowe lite i komorowe. Są też jakieś płyty PCV, ale zastanawiam się jaka
    > jest ich trwałość i wytrzymałość oraz odporność na UV? Może jednak zastosować
    > folię poliwęglanową? Najbardziej to by mi pasowało coś w formie grubszej folii
    > poliwęglanowej, zwiniętej w rulon. Najlepiej w formacie 1-2m szerokości i długości

    Żyj-pracuj i daj żyć-pracować innym. Nie dziaduj, nie opieraj swej
    marnej egzystencji suwerena na złomowisku, śmietniku i druciarstwie.
    Nie mam szklarni, ale pomagałem w górach w składaniu takiej gotowej,
    przydomowej szklarni. Elementy konstrukcyjne były z anodowanego
    aluminium, wszystko skręcane śrubami, z drzwiami i oknami w dachu.
    Pokryta była płytami z poliwęglanu komorowego. Nic tam się nie wierciło.
    Płyty wsuwane były w prowadnice, dociskane sprężystymi spinkami plus
    silikon. Stało to potem pod wierchami, nie przy halnym co prawda,
    ale w Beskidach też potrafi wiać. Nie wiem, kto wyprodukował tę
    szklarnię, ale tak na szybko w internecie, było to coś w tym stylu:
    https://www.olx.pl/oferta/szklarnia-ogrodowa-13-75m2
    -plantiflex-250x550x195cm-fundament-CID628-IDA0Xfd.h
    tml#020c0af551;promoted
    Za niecałe 3000 zł masz 14 m2 szklarnię jak się patrzy. Dziadu.

  • 14. Data: 2020-04-25 14:23:17
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 25.04.2020 o 09:56, A S pisze:

    > Zrobiłem tak:
    > https://images91.fotosik.pl/353/3a4581e7c458f923med.
    jpg

    > Zona nie wychodzi ze szklarni.

    Wcale się jej nie dziwię. W takim pięknym otoczeniu,
    oglądać takie szkaradztwo, to już lepiej na kolanach
    przy grządce cały dzień. Szklarnia też powinna być
    ładna. Jak się żyje w ładnym otoczeniu, to rodzą
    się ładne dzieci. I jak szklarnia brzydka...

  • 15. Data: 2020-04-25 14:27:24
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > ładna. Jak się żyje w ładnym otoczeniu, to rodzą
    > się ładne dzieci. I jak szklarnia brzydka...

    To powstał collie i pieprzy głupoty z zazdrości....
    Zrób lepszą.

  • 16. Data: 2020-04-25 14:31:14
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > sznurka :) Folia najlepsza z mozliwych, leży cała 5 rok. Bardzo ważne te
    > listwy drewniane na dole i mniej więcej w połowach wysokosci. Faktycznie
    > podgniwają, ale trudno. Każda złożona z dwóch listew, przyszczypujących
    > folię po całości. Folia musi być ekstremalnie naciągnięta, bo wiatr ją
    > porwie. Naciąganie w dół, przyszczypywanie (trzeba troche ruszyc głową i

    Nie musi być tych listew pod warunkiem naciągnięcia filii na szczytach
    (poprzez naciągnięcie liny w zgrzanym końcu foli) i obsypaniu boków
    tunelu ziemią. Ona to dostatecznie naciągnie.
    Natomiast pręty zbrojeniowe obawiam się, że pocięłyby ci folię
    (przetarcia bardziej). Ale skoro żyje 5 lat to znaczy, że ten lasek
    dobrze chroni od wiatru.

  • 17. Data: 2020-04-25 14:33:05
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Widzę na Allegro są jakieś takie folie 3-warstwowe. Może to te?

    te. Folia taka po wzięciu w dłoń jest gruba i dość sztywna

  • 18. Data: 2020-04-25 14:54:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 25 kwietnia 2020 14:03:16 UTC+2 użytkownik collie napisał:
    > https://www.olx.pl/oferta/szklarnia-ogrodowa-13-75m2
    -plantiflex-250x550x195cm-fundament-CID628-IDA0Xfd.h
    tml#020c0af551;promoted
    > Za niecałe 3000 zł masz 14 m2 szklarnię jak się patrzy. Dziadu.

    Właśnie 2 tygodnie temu takie samo gówno odesłaliśmy do handlarza,
    bo się nie nadawało do niczego. Po zmontowaniu i przytwierdzeniu do ziemi
    kotwami (a nie tymi gównianymi śledziami co były w komplecie) rozleciało
    się przy pierwszym lekkim wiaterku. Okna odpadły, szyby odleciały
    a kalenica była wygięta w banan. To wszystko jest zrobione z takiego
    gównolitu że płakać się chce. Zmarnowane kilka dni roboty i pieniądze
    na kuriera.

    L.

  • 19. Data: 2020-04-25 18:34:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-25 o 14:02, collie pisze:

> [...]
    tml#020c0af551;promoted

    > Za niecałe 3000 zł masz 14 m2 szklarnię jak się patrzy. Dziadu.

    Frajera ze mnie robisz?

    Przecież to coś to od samego patrzenia się rozlatuje. Płyty nie mają
    dobrego mocowania, a "producent" napisał, że trzeba dużo silikonu, aby
    się to wszystko trzymało kupy, a elementy konstrukcyjne połączone mają
    być blachowkrętami.

    Normalnie to tego typu płyty poliwęglanowe mocuje się specjalnymi listwami.

    Skręcanie wkrętami samowiercącymi to jest na 1-2 sezony. Aluminium jest
    po prostu za miękkie dla takich wkrętów, a konstrukcja taka musi
    pracować. Ponadto wkręty stalowe w kontakcie z aluminium powodują bardzo
    silną elektrokorozję. W tym przypadku ulega uszkodzeniu aluminium i po
    prostu wkręty się luzują i wypadają z otworów. Jak widać producent tej
    szklarni nie wie, że pomiędzy żelazem (stalą), a aluminium jest aż 1,22V
    różnicy potencjału i po prostu wkręty samowiercące nie nadają się do
    mocowania profili aluminiowych, które są narażone na kontakt z wilgocią.
    One się nadają tylko i wyłącznie do mocowania stalowej blachy, czy nawet
    blachy aluminiowej, ale tylko do profili stalowych.

    Jeżeli ta konstrukcja ma przetrwać więcej jak 1-2 sezony to musi być
    nitowana nitami aluminiowymi lub skręcana na przestrzał śrubami stalowymi.

    Tak więc wybacz. Nie chcę dziadować, ale także nie jestem frajerem i nie
    skorzystam z oferty. Pomijając fakt, że i tak jest ta szklarnia za
    niska. Ale dzięki za info. Może wykorzystam pomysł z drzwiami przesuwnymi.

    P.S.

    Jeżeli miałbym robić z profili aluminiowych to wolę opracować własną o
    wiele trwalszą konstrukcję i dać zarobić koledze, który prowadzi
    hurtownię z takimi profilami. Szczerze mówiąc nad aluminium też się
    zastanawiałem, ale w grę wchodzi tylko spawanie TIG-iem.

  • 20. Data: 2020-04-25 20:38:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 25 kwietnia 2020 18:34:12 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > silną elektrokorozję. W tym przypadku ulega uszkodzeniu aluminium i po
    > prostu wkręty się luzują i wypadają z otworów.

    Chyba że się powierci wkrętami bimetalowymi. Tylko one kosztują zeta
    za sztukę :]

    L.