  • 111. Data: 2021-12-03 20:17:56
    Temat: Re: Ciepła, Francuska zima
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 3 grudnia 2021 o 09:15:48 UTC+1 Mateusz Viste napisał(a):

    > A jednak to musi nastąpić, jeśli ludzkość ma przeżyć. Ew. alternatywą
    > jest zapaść cywilizacyjna i powrót do czasów agrarnych - ale to i tak
    > byłby tylko chwilowy przestój.

    Hm, co musimy nabroić na ziemi, żeby tu było trudniej żyć niż na Marsie?
    III atomowa wojna światowa, spalenie całego węgla i ropy, wyłożenie Sahary panelami
    PV to raczej jeszcze zbyt mało ;)

  • 112. Data: 2021-12-03 20:28:18
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-12-03 o 11:17 -0800, WS napisał:
    > Hm, co musimy nabroić na ziemi, żeby tu było trudniej żyć niż na
    > Marsie?

    Liczebność. Ale nie (tylko) o to chodzi. Im dalej w czasie, tym
    prawdopodobieństwo samozagłady wyższe. Rozproszenie ludzkości pozwala
    ograniczyć prawdopodobieństwo całkowitego wymarcia. To są podstawy
    zarządzania ryzykiem.

    Mateusz

  • 113. Data: 2021-12-03 20:34:05
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 3 grudnia 2021 o 20:28:21 UTC+1 Mateusz Viste napisał(a):

> [...]
    > prawdopodobieństwo samozagłady wyższe. Rozproszenie ludzkości pozwala
    > ograniczyć prawdopodobieństwo całkowitego wymarcia. To są podstawy

    Teoretycznie tak, ale nawet przy "samozagładzie" raczej gdzieś przetrwa kilka rzędów
    wielkości więcej ludzi na Ziemi, niż wyślemy na Marsa w ciągu ~kilkudziesięciu lat...
    W sumie (jak na filmach SF) może wysyłać tam skazanych na dożywocie? Bo życie w
    klatce miłe nie będzie...
    No i inne opcje są , bazy na dnie oceanów.... tez nie proste, ale łatwo wrócić do
    normalnego życia, czyli jakieś "dyżury w bazie"

  • 114. Data: 2021-12-03 20:34:43
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-12-03 o 20:03 +0100, Marek napisał:
    > Tak oczywiście, co wyraźnie widać w zaawansowaniu naszej ekspansji
    > i kolonizacji chociaż takiego najbliższego Księżyca.

    To tylko kwestia czasu. Póki co jesteśmy jeszcze w punkcie zerowym,
    ledwo zaczęliśmy ćwiczyć "bycie poza ziemią" na ISS.

    Przy czym nasz księżyc jest akurat mało atrakcyjny. Stanie się ew.
    atrakcyjny jako platforma pośrednia między nami a dalszymi lotami.

    Mateusz

  • 115. Data: 2021-12-03 20:41:27
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-12-03 o 11:34 -0800, WS napisał:
    > Teoretycznie tak, ale nawet przy "samozagładzie" raczej gdzieś
    > przetrwa kilka rzędów wielkości więcej ludzi na Ziemi, niż wyślemy na
    > Marsa w ciągu ~kilkudziesięciu lat...

    To może zależeć od wielu rzeczy. Poza tym, w dalszej perspektywie i tak
    musimy znaleźć sposób na przeskoczenie w inny układ słoneczny, bo nasz
    się zwyczajnie przeterminuje.

    > W sumie (jak na filmach SF) może wysyłać tam skazanych na dożywocie?

    Czemu nie, już raz to zrobiliśmy, i w sumie dość dobrze wyszło.
    Kaczmarski kilka lat zwiedzał, bardzo sobie chwalił dwie skały.

    > Bo życie w klatce miłe nie będzie... No i inne opcje są , bazy na
    > dnie oceanów.... tez nie proste, ale łatwo wrócić do normalnego
    > życia, czyli jakieś "dyżury w bazie"

    To już mamy, w postaci ISS.

    Mateusz

  • 116. Data: 2021-12-03 21:31:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To może zależeć od wielu rzeczy. Poza tym, w dalszej perspektywie i tak
    > musimy znaleźć sposób na przeskoczenie w inny układ słoneczny, bo nasz
    > się zwyczajnie przeterminuje.
    Mamy minimum miliard lat, za ten czas to spokojnie zdążymy sie z 5 razy
    zniszczyć i odrodzić z jakieś myszy czy innego małego ssaka.

    --
    Janusz

  • 117. Data: 2021-12-03 21:49:51
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-12-03 o 21:31 +0100, Janusz napisał:
    > Mamy minimum miliard lat, za ten czas to spokojnie zdążymy sie z 5
    > razy zniszczyć i odrodzić z jakieś myszy czy innego małego ssaka.

    Jak będziemy się tak w kółko odradzali z gryzoni czy innych futrzaków,
    to i miliard lat nie starczy na rozgryzienie podróży międzygwiezdnych.

    Mateusz

  • 118. Data: 2021-12-04 10:30:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Dec 2021 21:49:51 +0100, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > Jak będziemy się tak w kółko odradzali z gryzoni czy in
    > nych futrzaków,
    > to i miliard lat nie starczy na rozgryzienie podróży międzyg
    > wiezdnych.

    Wydrukować, oprawić w ramkę i powiesić w widocznym miejscu dla
    kolejnych pokoleń.

    --
    Marek

  • 119. Data: 2021-12-04 22:40:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jak będziemy się tak w kółko odradzali z gryzoni czy innych futrzaków,
    > to i miliard lat nie starczy na rozgryzienie podróży międzygwiezdnych.
    To prawda.
    Przypomina mi się opinia z lat '80 co to człowiek zrobi jak będzie miał
    dostęp do komputera i do wiedzy. Minęło 40 lat, mamy powszechny dostęp
    do komputerów i wiedzy i czy to coś dało? Dla 99,999% ludzi nic nie
    dało, komputer służy im do przeglądania internetu i oglądania kotków czy
    pornosów.
    Z tymi podróżami jak na razie jest podobnie, w szale walki z Ruskimi,
    Amerykanie polecieli na Księżyc i na tym się skończyło. I jak na razie
    nie ma szans na nic więcej, Mars to jest mrzonka, a księżyce Jowisza za
    daleko. A żeby dalej latać potrzeba przełomów i to nie jednego a kilka,
    w zakresie napędów jak i hibernacji człowieka.
    Więc jak na razie to najbliższa perspektywa jest taka jak napisałem,
    autodestrukcja.
    Zostaną tylko jakieś plemiona w Amazonii, Sentielu czy na Borneo które
    jak na razie są w epoce kamienia.

    --
    Janusz

  • 120. Data: 2021-12-04 22:52:41
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 4 grudnia 2021 o 22:40:25 UTC+1 Janusz napisał(a):

> [...]
    > daleko. A żeby dalej latać potrzeba przełomów i to nie jednego a kilka,
    > w zakresie napędów jak i hibernacji człowieka.

    Polecieć to i teraz raczej można, jakąś bazę zbudować, tylko co dalej? Żyć tam się
    nie da, tzn. poza samowystarczalnymi azami, więc to jest raczej skazanie na
    dożywocie w obiekcie o powierzchni kilka/naście/dziesiąt tys m2
    Wg mnie nikt normalny, o zdrowych zmysłach się na to nie zdecyduje, może pomijając
    księżyc, bo z niego powrót jest realny...
    Toż taki "one way ticket" ;) bardziej dla skazańców typu dożywocie, niż zwykłych
    ludzi...