  • 11. Data: 2021-11-28 16:04:04
    Temat: Re: Ciepła, Francuska zima
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > 800m. To może się wydawać dużo z punktu widzenia mieszkania w Polsce,
    > ale tutaj to pospolity pagórek.
    No patrzyłem gdzie ten Masyw Centralny, w sumie powinno być cieplej bo
    jest o około 10st na południe w stosunku do mnie, no ale wyżyna i
    wysokość robią swoje.

    oblock-HM163M.U33-16kW/7425

    > Wygląda na fajny sprzęt. To moje to przy tym maleństwo, ledwie 5 kW.
    I wystarcza Ci czy wspomagasz ją np kominkiem?
    ja teraz grzeję gazem, piecem skręconym na 14kW, dlatego żeby ostatnich
    'soków' nie wyciskać w zimie z PC kupiłem większą jednostkę. Chodzi też
    o to żeby nie używać grzałki do wspomagania.

    > Swoją drogą, nie wiem czy "jednostka zewnętrzna" przy monobloku to
    > sensowne określenie, bo wewnętrznej przecież nie ma. :)
    No tak :) u mnie też nie będzie ale ze względów bezpieczeństwa, bo swoją
    chcę napełnić R290.

    W domu może
    > być ew. jakiś hydrobox albo coś podobnego (u mnie akurat nie, PC jest
    > bezpośrednio w obiegu CO, w środku mam tylko malutki sterownik
    > elektroniczny).
    Dokładnie. Jedyny problem to dłuższy brak energii, wtedy trzeba mieć
    chociaż małego ups-a żeby od czasu do czasu włączyć pompę obiegową od CO
    na chwilę żeby woda nie zamarzła w wymienniku.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2021-11-28 16:07:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 11:45 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Po mojej stronie Europy ciepła, Francuska zima już w toku.
    > A monoblok wesoło buczy i grzeje. Na przekór internetowym ekspertom. :)
    >
    > https://imgpile.com/images/U3RIhP.jpg

    Zrób jej daszek co by woda bezpośrednio się na nią nie lała. Dłużej pożyje.

    TG

  • 13. Data: 2021-11-28 16:14:43
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 16:04 Janusz <j...@o...pl> pisze:

    > No tak :) u mnie też nie będzie ale ze względów bezpieczeństwa, bo swoją
    > chcę napełnić R290.

    Czemu? - kupiłeś używkę?

> [...]
    > chociaż małego ups-a żeby od czasu do czasu włączyć pompę obiegową od CO
    > na chwilę żeby woda nie zamarzła w wymienniku.

    Ja przez naście lat miałem w kotłowni do solarów i kotła UPS'a 250W do
    którego podpinałem wymieniane akumulatory ołowiowe (z aut, mam 3 auta na
    posesji i zawsze miałem jakiś po wymianie).
    Jak nie miałem pradu w zimie, to pompka Wilo (obiegowa) na takim UPS'e
    chodziła całą noc.

    TG

  • 14. Data: 2021-11-28 16:41:32
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 28 November 2021 at 14:25:17 UTC+1, nadir wrote:
    > U nas węgiel zabijają opłaty za CO2 i/lub handel nimi.
    > Z resztą co by to nie było, to przy zarobkach we Francji i Polsce, to i
    > tka macie tańszy prąd.
    ==Był tu taki jeden klimatoznawca-amator co to
    się przez kilka wątków twierdził że Francja to "ciepłe zimy".

    I po co to ględzenie,
    przez dziesiątki lat w południowej Franc ji zimą bylo tak ciepło, że nikt nie
    zakładał butów zimowych ani zimowej odzieży

    W mimcach chodziło się zimą w półbutach

    Zima była we wschodniej Europie, Polsce z mrozami -15 C i drogi były zasypane
    sniegiem

    To, że się to chwilowo zmieniło to wynika z przesunięcia pór roku o 1-2 miesiąće

    Za chwile w Polsce grudzień i dopiero zaczynają się opady śniegu i przymrozki

  • 15. Data: 2021-11-28 17:05:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Czemu? - kupiłeś używkę?
    Nawet gorzej, klimę, muszę jej teraz dołożyć zawór 4D, filtr, wymiennik
    wodny, polutować, napełnić i jeszcze sterownik zrobić bo nie ma żadnego.

> [...]
    > posesji i zawsze miałem jakiś po wymianie).
    > Jak nie miałem pradu w zimie, to pompka Wilo (obiegowa) na takim UPS'e

    Dokładnie, taka mała pompka dużo nie bierze a uratuje w razie 'W'
    wymiennik w monobloku.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2021-11-28 18:32:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-28 o 16:07 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Zrób jej daszek co by woda bezpośrednio się na nią nie lała. Dłużej
    > pożyje.

    Daszek już dawno zamówiony, tylko dłuugo idzie... i zima zdążyła przyjść
    pierwsza. Ale że to lekki daszek będzie, bez żadnego betonowania, to i
    w środku mrozów będę mógł zamontować.

    Mateusz

  • 17. Data: 2021-11-28 18:49:11
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-28 o 16:04 +0100, Janusz napisał:
    > I wystarcza Ci czy wspomagasz ją np kominkiem?

    Ale skąd, ta PC to tylko do CWU i grzania dwóch pokoi oraz łazienki.
    Resztę domu ogrzewam normalnie, drewnem.

    > Dokładnie. Jedyny problem to dłuższy brak energii, wtedy trzeba mieć
    > chociaż małego ups-a żeby od czasu do czasu włączyć pompę obiegową od
    > CO na chwilę żeby woda nie zamarzła w wymienniku.

    Jeśli pompka osobno to można, tak. U mnie akurat pompka jest wbudowana
    w PC. Alternatywnie można użyć roztworu glikolu w instalacji. Ja
    wybrałem trzecią drogę, w postaci zaworu Exogel.

    Mateusz

  • 18. Data: 2021-11-28 18:51:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 18:32 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Daszek już dawno zamówiony,

    No to super. Teraz przemyśl drugi temat - PV.
    Dałeś radę z PC to i dasz radę z PV. U mnie dzisiaj do 10.00 miałem śnieg
    na panelach a i tak do końca dnia mam prawie 10kWh produkcji.
    Jak masz dużo wolnego terenu ("panienki" mogą wyjadać trawę pod PV) to nie
    będzie drogo. Konstrukcję pod PV na gruncie można zrobić nawet z żerdzi
    sosnowych...

    TG

  • 19. Data: 2021-11-28 19:02:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ale skąd, ta PC to tylko do CWU i grzania dwóch pokoi oraz łazienki.
    > Resztę domu ogrzewam normalnie, drewnem.
    No to dobrze mi się wydawało że trochę mała jak na cały dom.

    > Jeśli pompka osobno to można, tak. U mnie akurat pompka jest wbudowana
    > w PC. Alternatywnie można użyć roztworu glikolu w instalacji. Ja
    > wybrałem trzecią drogę, w postaci zaworu Exogel.
    No jasne, ja mam inne możliwości.

    --
    Janusz

  • 20. Data: 2021-11-28 19:05:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > Jak masz dużo wolnego terenu ("panienki" mogą wyjadać trawę pod PV) to
    > nie będzie drogo. Konstrukcję pod PV na gruncie można zrobić nawet z

    Dokładnie, aż się prosi dołożyć trochę paneli do tej PC i mieć grzanie
    prawie za darmo.

    --
    Janusz