  • 21. Data: 2017-10-27 23:48:08
    Temat: Re: Cyrkulacja czy mały bojler w kuchni
    Od: uciu <a...@g...com>

    Patrząc na dostępność markowych rur w okolicznych składach raczej bedzie to
    instalacja na Wavinie.

    Na stronie Vavina znalazłem taki system...
    http://pl.wavin.com/web/systemy/woda-pitna-1/instala
    cje-wewnetrzne/wavin-hep2o-system-na-wcisk.htm

    http://www.instalacjebudowlane.pl/pdf/poradnikinstal
    atora.pdf

    Bez narzędzi itp - czy to ma sens?
    + małą średnica
    + znana firma wiec chyba nie paść :-)
    + układ na rozdzielaczu bez łączeń
    - tych złączek chyba nie mogę w ścianie zamurować...choc pisza...ze mozna:-/

    uciu

  • 22. Data: 2017-10-28 22:50:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Pytałem też dodatkowo w 2 firmach o możliwość zastosowania PEXa na skręcanie do CWU
    i na razie tylko 1 odpowiedz z firmy KAN:

    > "Witam,
    > Te rury są przeznaczone tylko i wyłącznie do OP. Jeżeli Pan zastosuje je do wody to
    tylko na swoją odpowiedzialność.
    > Pozdrawiam"
    >
    > Jakiej firmy rurki kupować czy wystarczy zwykła marketowa?

    Ja mam rury PERT położone do wszystkiego. Na rurze masz oznaczenie
    maksymalnej temperatury, ciśnienia... Sprawdź czy Twoja spełnia warunki
    w jakich ją będziesz eskploatował i będziesz wiedział.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 23. Data: 2017-11-02 13:50:23
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 26 października 2017 15:01:02 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > Adam, rozważam taką możliwość :-)
    > Czemu radzisz PEXa a nie zwykłe rurki na zgrzewanie?

    Bo rozwijasz rurę w całości od kranu do rozdzielacza - bez złączek, które
    będą pod np. posadzką.

    > NIe wiem czemu ale mam większe zaufanie do grubej plastikowej rurki niż do
    cieniutkiego pexa....

    Gruba plastikowa rura ma dużą pojemność cieplną - dla celów CWU im cieńsza,
    tym lepsza - w końcu chodzi o to żeby ciepło doleciało do kranu, a nie
    było pochłaniane przez rurę :)

    > Ale może się myle?

    PEX jest zdecydowanie lepszy przy systemie rozdzielaczowym od zgrzewu!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2017-11-02 14:02:55
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 26 października 2017 15:09:20 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > Rozdzielacz taki jak do podłogówki?

    Nie - są mniejsze, mosiężne, z małymi zaworkami. Kupisz w marketach :)
    Możesz użyć też takiego z podłogówki ale one są duże - nie potrzebujesz
    rotametrów. Ja mam u siebie tego typu:

    https://spplthumb.blob.core.windows.net/540x405/9c/b
    a/ee/rozdzielacz-trojdrogowy-zestaw-mrb3c-zadzwon-co
    -poznan-103403302.jpg

    Kupione gdzies w Obi czy Casto, nie pamiętam :)

    > Załóżmy że mam 5 punktów poboru to daje rozdzielacz na 5 obwódów?

    Dwa rozdzielacze na 5 obwodów. Osobno sama ciepła i osobno cyrkulacja.
    No bo jak wychodzi pięć rurek to i wraca "po trójniku" pięć i je też
    trzeba zebrać rozdzielaczem w jedną :)

    > Wtedy pompka jest przed rozdzielaczem i woda będzie leciała "ciepłą" rurką i potem
    wraca "zimną" do rozdzielacza?

    Mam wrażenie, że masz złe wyobrażenie o cyrkulacji :) Ja Ci proponuję
    najbardziej "wypasioną" wersję cyrkylacji z zaworem termostatycznym
    (zawór kosztuje ze stówę ale da Ci ograniczenie do ustawionej wartości stC
    wody, która w cyrkulacji będzie krążyć - przy okazji masz "antyoparzeniowe"
    zabezpieczenie). O tak:

    http://www.images.insbud.net/articles/forum/zawor_te
    rmostatyczny_i_cyrkulacja.png

    Zasada działania jest prosta - póki po stronie instalacji krąży woda o
    temperaturze ustawionej na zaworze (np. 42stC) - to zawór termostatyczny
    zamyka obwód "bojlerowy" i woda krąży tylko w instalacji, nie mieszając
    wody w bojlerze. Jak temperatura wody w instalacji spadnie - część
    "chłodnej" wody wpadnie do bojlera, a do instalacji wleci trochę gorącej
    - zawór sam tym steruje tak żeby w instalacji zawsze było te ustawione np.
    42stC :) A jak odkręcisz kran, a w bojlerze będzie woda 70stC - to zawór
    termostatyczny tak "wymiesza" ciepłą z zimną, że w kranie będzie ciągle
    42stC.

    Zwykłe wpięcie rurki cyrkulacyjnej w 3/4 zbiornika bez zaworu
    termostatycznego będzie powodować krążenie wody o temperaturze takiej
    jak w bojlerze - im większej, tym szybciej woda będzie się wychładzać
    (w zimę to bez większego znaczenia ale po co latem grzać sobie dom
    ciepłem z CWU ;)

    > Tak jak piszesz plusem na pewno jest brak łączeń - jedynie trójnik na końcu pętli.
    Zawsze robiłem na zgrzewanych - chyba trzeba się douczyć o Pexxh:-)

    Pexy są mega proste i wytrzymałe. Ale do zabetonowania nadają się tylko
    te w wersji zaciskanej - skręcane nie nadają się do zatynkowania. Ja sobie
    kupiłem zaciskarkę ręczną ale na te kilka trójników to sobie pożyczysz :)

    > Podłogówke vbędę robił na rurach Kan-blue - musze zobaczyć czt te rurki nadają się
    też do CWU.

    Nie znam tych rur - to jakaś rura PE? Czemu nie zwykły PEX?

    > Ps. masz jakieś foto Twojej instalacji bo na stronce nie widze :-)

    Nie za bardzo - nie cykałem nawet bo i po co - rura idzie od rozdzielacza
    najkrótszą trasą do kranu po podłodze :D Wszystko pod styro od podłogówki.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2017-11-02 14:08:32
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 27 października 2017 22:31:30 UTC+2 użytkownik uciu napisał:

    > obdzwonikem kilka składów... nigdzie nie mają...
    > Czy zaciskarka YATO wystarczy?
    > https://www.budujesz.pl/yato-praska-reczna-do-zacisk
    ania-zlaczek-pex-al-yt-21735-243113/

    Masz to samo tańsze:

    http://allegro.pl/praska-prasa-zaciskarka-do-rur-pex
    -al-pex-pro-i6950672403.html

    > Ciezko mi sie przekonac ze to bedzie szczelne - jakos system zgrzewany...

    PEX nie zaciśnięty - tylko wciśnięty w złączke wytrzymuje na
    pewno ~7bar (tyle mi wisiał niezaciśniety pex w kiblu póki przypadkiem go
    młotkiem nie dźgnąłem ;) A po zaciśnięciu pewnie kilka razy tyle.
    PEX ma podwójną uszczelkę. To jest popularny i pewny system :)

    > PEXami jakich firm sie interesowac?

    Wavin Tigris - najtańsza rura, bierz z allegro.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.