  • 1. Data: 2016-12-11 11:08:25
    Temat: Czy grzać nocą czy nie - zrobiłem test
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    w związku z ostatnią "dyskusją" aby nie być gołosłowny zrobiłem testy
    pomiarowe. przez tydzień z kawałkiem robiliśmy fotki gazomierza. gaz
    jest wykorzystywany do ogrzewania lokalu użytkowego, ok 100m z czego
    ogrzewana jest pi razy oko trochę więcej niż połowa (18 stopni) z czego
    jeszcze naprawde ciepło (21-21) jest tylko w ok 20m. Poniemieckie mury
    miejscami mają nawet 80cm grubości a ocieplone są 10cm styropianem
    Sterownik pieca został ustawiony na 18 stopni i pokrętło zalane ciepłym
    glutem. (żeby mi nie pokręcili, a bardzo chcieli.)
    Firma działa od 9-17stej, piec grzeje od 8:00 do 16:30. Dla porównania,
    jedną noc układ wyłączający został usunięty, aby piec grzał cały czas.
    Pech chciał że nikt nie zapamiętał która to była noc, ale koniec końców
    okazało się że nie było takiej potrzeby.
    pomiary, (zużyce nocne w m3) były następujące
    1.23
    1.21
    1.54 weekend. wychłodziło się bardziej
    1.25
    1.28
    1.24
    3.81
    1.20
    zauważyliście nagle 3.81? tak. piec grzał całą noc. no nieźle? Ale
    zadałem sobie pytanie jakie jest zużycie dzienne? na podstawie tych
    samych pomiarów, wyznaczyłem że było to od 2.8 do 3.4m3. No nieźle bis?
    Ale w tym szaleństwie jest metoda, piec grzejąc w ciągu dnia pracuje
    przez 8 godzin w nocy przez 16 godzin, wiec dlaczego miałby zużywać
    mniej gazu?
    Jaki jest wniosek? Dla mnie tylko jeden. Jestem zdrowy (w tym wąskim
    zakresie) psychicznie. Znaczy nie bredzę mówiąc że wyłączanie ogrzewania
    na noc jest być tańszą metodą. Dla mnie, dla pomieszczeń które ja
    użytkuje. A dla Was? niekoniecznie, ale nie mówcie że utrzymywanie
    bufora ciepła, grzanie non stop jest w zwykłych domach _zawsze_
    korzystniejsze.
    ToMasz

    Ps
    wcześniej mówiłem o tym że pracownicy mocno chcieli kręcić sterownikiem
    pieca. Ów lokal, jest podzielony (wirtualnie lub ścianką) na sekcje. tam
    gdzie jest graciarnia, ma być mocno ponad zero. tam gdzie pracują
    fizycznie - mocno ponad 15. tam gdzie pracuje się przy kompie - powyżej
    20. i tak było. ale na ustawieniu stałej temperatury kaloryferów, nie
    powietrza. każda z grup tak sobie ustawiła przeływ, wydajność grzewczą
    kaloryferów, żeby mieć komfort termiczny. w zasadzie bez żadnego
    sterownika temperatury. gałką na piecu. piec starał sie utrzymywać
    45stopni w kaloryferach, aby w biurze grzejnik nie przypalał kolan, a
    jednak grzał. przy znaczącym spadku temeperatury na zewnątrz,
    wystarczyło "podkręcić" ogrzewanie o 3 stopnie. użycie zewnętrznego
    ("pokojowego") sterownika spowodowało że piec starał się utrzymać 18
    stopni w swojej okolicy, co skutkowało przegrzaniem strefy pracujących
    fizycznie osób i dużymi wahaniami temperatury w biurze. gdy piec
    "orientował" się że jest za zimno, grzał na maksa tak długo aż nagrzał
    powietrze o 1 (jeden) stopień. tylko że wtedy kaloryfery parzyły! potem
    stygły do osiągnięcia temperatury pomieszczenia. to było powodem
    wycieczek pracowników do "głupiejącego" pieca a potem skarg

  • 2. Data: 2016-12-11 11:34:29
    Temat: Re: Czy grzać nocą czy nie - zrobiłem test
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2016-12-11 o 11:08, ToMasz pisze:

> [...]
    > okazało się że nie było takiej potrzeby.
    > pomiary, (zużyce nocne w m3) były następujące

    Chwila moment. Piec wyłączany na noc, to skąd zużycie gazu w nocy?

    --
    Pete

  • 3. Data: 2016-12-11 11:50:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 grudnia 2016 11:08:37 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > stygły do osiągnięcia temperatury pomieszczenia. to było powodem
    > wycieczek pracowników do "głupiejącego" pieca a potem skarg

    Co niby ten test miał udowodnić?
    Np jak masz budynek gdzie są duże steaty energi(nieszczelne okna itp) tobwyniki wyjdą
    inne jak dla dobrze ocieplonego, szczelnego domu. No ida skieletora inny model grzana
    się sprawdzi jak dla "betonowego' domu

  • 4. Data: 2016-12-11 14:29:52
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > jeszcze naprawde ciepło (21-21) jest tylko w ok 20m. Poniemieckie mury
    > miejscami mają nawet 80cm grubości a ocieplone są 10cm styropianem

    robiles jakies pomiary temperatur?

    b.

  • 5. Data: 2016-12-11 16:01:15
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 11.12.2016 o 11:34, Pete pisze:

    > Chwila moment. Piec wyłączany na noc, to skąd zużycie gazu w nocy?

    w uproszczeniu czasówka włącza piec ok 8 rano. wtedy jest 14-16 stopni.
    piec wali na maksa w palnik, aby osiągnąć zadaną temperaturę powietrza
    18 stopni. (takie były warunki pomiarowe). Ludzie przychodzą godzine
    później niż startuje piec. to wystarcza aby piec nagrzał powietrze i sam
    już nie pali na maksa, ciągle, tylko dogrzewa.
    ToMasz

  • 6. Data: 2016-12-11 16:04:35
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 11.12.2016 o 14:29, Budyń pisze:

    > robiles jakies pomiary temperatur?

    niebardzo. jak pisałem oryginalny sterownik pokojowy pieca, (który ma
    pokrętła do ustalania temperatury i wyświetlacz lcd) został ustawiony i
    zablokowany na 18 stopni. nie wiem jaka jest dokładność, ale te same
    warunki były dla wszystkich pomiarów. Mamy termometr cyfrowy, taki ze
    starej stacji pogodowej. jego wskazania pokrywały się mniej więcej z tym
    co pokazywał wyświetlacz na sterowniku pieca, ale żadnych dokładnych
    pomiarów nie robiłem.
    ToMasz

  • 7. Data: 2016-12-11 16:37:45
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 11 grudnia 2016 16:04:36 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > starej stacji pogodowej. jego wskazania pokrywały się mniej więcej z tym
    > co pokazywał wyświetlacz na sterowniku pieca, ale żadnych dokładnych

    troche malo przydatne to doswiadczenie bo założenia są za bardzo odmienne. Moze
    drobiowi sie przydadza bo on z kamienicy.
    W przecietnym wspolczesnym budynku mieszkalnym sa chyba male szanse na tak duzy
    spadek temperatury, straty są duzo mniejsze.
    Jak wspominałem u mnie obniżenie nocne temperatury o jakies 2 stopnie (zadane) nie
    dały żadnych widocznych wyników.

    b.

  • 8. Data: 2016-12-11 20:56:43
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    U mnie (w bloku) tpo przykręceniu grzejników (powiedzmy z nastawy głowic 2 3/4 na 2
    1/4) temperatura obniża się o 1 stopień po może dwóch dniach.

    -----

  • 9. Data: 2016-12-11 21:08:31
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2016 o 11:08 ToMasz <t...@p...fm.com.pl> pisze:

    > witam
    > w związku z ostatnią "dyskusją" aby nie być gołosłowny zrobiłem testy
    > pomiarowe.

    W współczesnym domu przy obecnych temp. zew chałupa nie wychłodzi się w
    nocy o więcej niż 1-2st.
    "Obniżenie nocne" takie jak u Ciebie nie występuje.
    Ja mam 23 st. w godzinach 6-23 i 21st w godzinach 23-6. W tym roku jeszcze
    ani razu pompy obiegowe nie pracowały w godzinach nocnych - temp. nigdy
    nie spadła o więcej niż 1.9 st. C.

    TG

  • 10. Data: 2016-12-11 21:33:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie przyda mi sie bo mam to obcykane. W tym roku mam przejebane bo pietro nizej sa
    dwa wolne i nie ogrzewane mieszkania. Szczescie od boga ze zrobilem piecyk na pellet.
    Steruje w nim taki wlacznik czasowy z marketu z niemiecka za 9,99. Piecyk ma plynna
    regulacje podajnika i mozliwosc przejscia w tryb 1/4 wydadnosci podajnika. Na godzine
    przed spaniem wlaczam tryb mniejszego podawania i ma tak trzymac przez 7 godzin. Na
    jakies dwie godziny przed moim obudzeniem wlacza sie pelna moc i robi mi troche mniej
    niz 20 stopni. Do dwudziestu z ogonkiem dobija w godzine. Przy takich temperaturach
    jakie sa worek 15 kilo idzie mi na dwie doby. Gdyby ktos nizej mieszkal to szacuje ze
    worek spalal bym w trzy doby z ogonkiem. Ile jest w nocy nie wiem bo odprezam
    powieki.