  • 1. Data: 2009-12-28 10:56:04
    Temat: Czy piec gazowy powinien palić cały czas ?
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Witam,

    Po lekturze wątków związanych z ostatnimi temperaturami
    oraz o sprawności pieców CO nasunął mi się wniosek:

    Skoro stałe grzanie nisko-temperaturowe jest ekonomiczniejsze
    to piec powinien palić się non-stop możliwie małym
    płomieniem (jak zimniej, to oczywiście odpowiednio
    większym). Im mniejszy płomień, tym ponoć wyższa sprawność
    (mniej ciepła ucieka w komin czy coś...).

    Zatem - czy są piece "palące" non-stop ?
    Czy zawsze muszą być cykle: grzanie, brak grzania...

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 2. Data: 2009-12-28 11:16:19
    Temat: Re: Czy piec gazowy powinien palić cały czas ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Aleksander wrote:
> [...]
    > (mniej ciepła ucieka w komin czy coś...).
    >
    > Zatem - czy są piece "palące" non-stop ?
    > Czy zawsze muszą być cykle: grzanie, brak grzania...

    to jest realne gdyby kocioł był w stanie modulować płomień do
    zapotrzebowanej mocy. Niestety większość kotłów to minimum 20 kW z modulacją
    tak do 6-8kW a te 8kW to zapotrzebowanie średniego domu na ciepła przy -20
    stopniach (120m2)

    wniosek trzeba pracować cyklicznie.

    Generalnie brakuje an rynku małych kotłów do ogrzewania mieszkań i małych
    domków.

  • 3. Data: 2009-12-28 14:45:29
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Aleksander" <f...@f...fake> napisał w wiadomości

    > Zatem - czy są piece "palące" non-stop ?

    Nie ma i nie ma takiej ptrzeby, bo kotły gazowe buduje się ze stali
    nierdzewnej.

  • 4. Data: 2009-12-28 15:25:11
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "Jacek "Plumpi"" wrote:

    > Nie ma i nie ma takiej ptrzeby, bo kotły gazowe buduje się ze stali
    > nierdzewnej.

    Hmm..
    Ale my tu nie o rdzewieniu, czy jego braku, tylko o
    ekonomice grzania - aby zamiast seriami, aby grzać pomalutku
    cały czas... o ile są takie kotły gazowe.

  • 5. Data: 2009-12-28 15:40:55
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Hmm..
    > Ale my tu nie o rdzewieniu, czy jego braku, tylko o
    > ekonomice grzania - aby zamiast seriami, aby grzać pomalutku
    > cały czas... o ile są takie kotły gazowe.

    Z ekonomicznego punktu widzenia w przypadku tak małych mocy nie jest to
    istotne. Sprawność każdego kotła zaczyna dość mocno spadać poniżej pewnego
    progu, a ponadto pojawiają się problemy ze sterowaniem.

  • 6. Data: 2009-12-29 17:06:38
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Dec 28, 11:56 am, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:
    > Witam,
    >
    > Po lekturze w tk w zwi zanych z ostatnimi temperaturami
    > oraz o sprawno ci piec w CO nasun mi si wniosek:
    >
    > Skoro sta e grzanie nisko-temperaturowe jest ekonomiczniejsze
    > to piec powinien pali si non-stop mo liwie ma ym
    > p omieniem (jak zimniej, to oczywi cie odpowiednio
    > wi kszym). Im mniejszy p omie , tym pono wy sza sprawno
    > (mniej ciep a ucieka w komin czy co ...).
    >
    > Zatem - czy s piece "pal ce" non-stop ?
    > Czy zawsze musz by cykle: grzanie, brak grzania...
    >
    > Pozdrawiam,
    > Aleksander.

    Sa dwie filozofie. Na ten temat. Jednak z obserwacji wynika ze dwie
    metody maja zastosowanie w zaleznosci od domu.
    1. Piec chodzi nonstop wymagania
    - modulacja pieca w szerokim zakresie od 1kwh do 21 kwh (zuzycie od
    0,1m3/h to 3 m3/h )
    - zaawansowane sterowanie - pogodowka i temperatura wewn
    - duze grzejniki najlepiej podlogowka

    2. Piec chodzi w cyklach ON/OFF
    - modulacja w malym zakresie - najlepiej brak i na sztywno ustawiona
    wg mocy grzejnikow jakie posiadamy - jesli mamy dwa obiegi grzewcze to
    modulacja w zakresie mocy na jeden obieg do mocy na dwa obiegi
    - przymitywne sterowanie temperatura wewnatrz
    - grzeniki /dwie drogi duze bo niskotempraturowo , male bo
    wysokotempraturowo/ - wazne info to taka ze grzeniki najlepiej
    sprawdzaja sie w temperaturach wysokotemperaturowych - nastepuje
    konwekcja ( osobiscie preferuje male grzejniki wsokotempraturowe -
    tniemy koszty na grzejnikach)

    Jak widac cykle ON/OFF sa tansze w zakupie i logice.
    mamy straty - piec sie zalacza i doladowuje nam w powietrze w domu
    energie - im szybciej tym lepiej.

  • 7. Data: 2009-12-29 18:31:00
    Temat: Re: Czy piec gazowy powinien palic caly czas ?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kudlaty wrote:

> [...]
    > 0,1m3/h to 3 m3/h )
    > - zaawansowane sterowanie - pogodowka i temperatura wewn

    zansz jakis piec co moduluje od 1 do 21 kW ?

  • 8. Data: 2009-12-29 18:39:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci

    >2. Piec chodzi w cyklach ON/OFF
    >- modulacja w malym zakresie - najlepiej brak

    A czemu najlepiej brak modulacji??
    Kociol moduluje na podstawie roznicy powrotu i zasilania. Jezeli ta nie jest
    duza to kociol spali mniej.

    >Jak widac cykle ON/OFF sa tansze w zakupie i logice.

    Jak widac nie odwiedzasz skrzynki z gazomierzem.

    >mamy straty - piec sie zalacza i doladowuje nam w powietrze w domu
    >energie - im szybciej tym lepiej.

    Nie prawda. Kociol na pelnej mocy pali najwiecej. O wiele bardziej
    ekonomiczne jest stale utrzymywanie temp. mozliwie najmniejsza moca.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-12-29 20:35:41
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Dec 29, 7:31 pm, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > zansz jakis piec co moduluje od 1 do 21 kW  ?

    wlasnie z tym mam problem bo takowych nie ma.

  • 10. Data: 2009-12-29 20:51:19
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Dec 29, 7:39 pm, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Nie prawda. Kociol na pelnej mocy pali najwiecej. O wiele bardziej
    > ekonomiczne jest stale utrzymywanie temp. mozliwie najmniejsza moca.

    przelicz ile trzeba m3 gazu aby wyprodukowac 1 kwh w twoim kotle.
    i ustaw moc taka jaka jest najekonomiczniejsza
    ja mam tak

    moc 9,3 kwh zuzycie 1,15m3
    moc 16,3 kwh zuzycie 1,87 m3
    moc 23,6 kwh zuzycie 2,78 m3

    tabela ponizej
    Z tego wynika ze dla mojego pieca najlepsze parametry ma dla
    srodkowego zakresu mocy.

    Wniosek
    Wszystko zalezy jaki masz piec.

    Pozatym wazniejsze jest utrzymywanie temperatury w domu a nie w
    grzejnikach.
    U mnie przy roznicy temperatury 20 stopni (w domu +20 na zew 0 )
    wychodzi ze musze dostarczyc na godzine 0,3 m3
    to jakies 2,5 - 3 kWh mocy. Zaden piec mi to nie zapewni w optymalnym
    zakresie spalania.
    Dlatego niech chodzi ON/OFF i niech sie zalacza tyle ile chce.
    P.S.
    Pompy tez nie musza chodzic nostop wtedy.

    moc w % kWh m3/h ile m3 na 1 kwh
    0.0 9.3 1.15 0.123655914
    7.15 11 1.35 0.122727273
    14.30 13.4 1.61 0.120149254