  • 71. Data: 2011-02-18 22:24:32
    Temat: Re: Dom SILKA 18 + styropian
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-18 22:56, Budyń pisze:
    > Użytkownik "ŁC" <a...@r...to> napisał w wiadomości

    > oczywiscie masz racje. Załózmy dla uproszczenia ze nie ma w ogóle
    > warstwy paroizolacji.
    > W budynku mamy zawsze stabilen +20 stopni, a wilgotnosc powietrza sie
    > zmienia z zależnosci od warunkow atmosferycznych od 35%i do 70%. Wtedy
    > drewno przyjmuje odpowiednią wilgotnosc od 7% do 13% (wilgotnosc
    > równoważna). Wilgotnosc 13% to jest bardzo dobra wilgotnosc - wszelkie
    > procesy degradacyjne drewna zaczynają sie od 20 i wiecej procent.

    Dlaczego nie kontynuujesz?

    Teraz załóżmy gradient temperatury w ścianie wypełnionej wełną. Mamy
    ciągłą dyfuzję pary wodnej z ciepłego wnętrza w stronę chłodniejszą -
    wgłąb ściany. Załóżmy, że za ścianą jest 20cm styropianu. W samej
    konstrukcji drewnianej mamy 15cm wełny. Na zewnątrz jest -10C. Na
    granicy styropianu i wełny będzie połowa różnicy pomiędzy wnętrzem i
    zewnętrzem (ok. 5C).

    To teraz policz tę wilgotność dla 5C .....

    Jakimś rozwiązaniem jest super-szczelna paroizolacja od środka. Musi
    jednak być superszczelna.

    Jak jest naprawdę przekonasz się za parę lat. Sam jestem ciekaw, kto ma
    rację - ty, czy Nitka?

    M.

  • 72. Data: 2011-02-18 23:41:52
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Jak jest naprawdę przekonasz się za parę lat. Sam jestem ciekaw, kto ma
    > rację - ty, czy Nitka?

    Ja w takim mieszkam :-) Podejrzewam ze problem wziął sie gdy budowano
    kanadyjczyki bez zewnętrznego ocieplenia. Wtedy punkt rosy zawsze wypada w
    srodku wełny - i jesli budynek był niewietrzony , z duza wilgocią to w
    ścianie gromadziła sie woda.
    A sama woda to jeszcze pikuś - bo, o czym nie wszyscy wiedzą, woda może sie
    w scianie pojawiać. Chodzi o to aby wykroplona czasem woda miała czas i
    którędy odparowac przy zmianie warunków. Zło sie dzieje wtedy gdy woda sie
    wykrapla, przesiaka do warstw z których nie ma ujścia.
    Ale to dygresja.
    Zatem - ja dajac grube zewnętrze ocielenie mocno przesuwam punkt rosy w
    strone styro, a planując wentylacje mechaniczną nie obawiam sie wilgoci w
    powietrzu -bo przy niej problemem jest raczej za suche powietrze.

    b.

  • 73. Data: 2011-02-21 22:40:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 18.02.2011 21:19, M pisze:

    > Niezłe. A włamać się można butelką acetonu :-)

    A do domu z np. gazobetonu włamiesz się scyzorykiem ;)