  • 131. Data: 2010-10-17 17:57:16
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:i9fbtf$3df$1@news.onet.pl...

    > Sek w tym, ze zanim wlaczylem grzanie na stale to temp. w domu nizsza nie
    > byla. Zaczalem od mniej wiecej tego samego poziomu temperatury. Wczesniej
    > grzalem co najmniej tydzien przez wieczory kiedy bylem na budowie co
    > dziennie. Zanim rozpoczalem grzanie w ogole to temp. wewnatrz byla
    > podobna, po prostu utrzymywalem staly poziom temp. wewnatrz, bo zanim
    > podlaczylem gaz to dogrzewalem koza gdyz w zeszlym roku o tej porze spadl
    > snieg i bylo minus cos tam a instalacje zalane woda.

    Ale koza to jeszcze inne buty, wprowadzasz coraz wiecej zaburzajacych
    racjonalny osoad czynnikow.

    > To co piszesz jest prawda gdyby zaczac od znacznie nizszej temp. Budynek
    > mokry nie byl, bo wszelkie znaczaco mokre prace byly robione wiosna.

    I wysechl dokladnie? Druga rzecz, ze w domu po lecie zawsze jest wiecej
    wody, niz w srodku zimy.

    > Tu nie chodzi o aptekarska dokladnosc, ale przyjmujac nawet nieco rozne
    > warunki na korzysc grzania stalego to zuzycie trzykrotnie mniejsze jest
    > zastanawiajace.

    Ale sam napisales, ze ono bylo drastycznie mniejsze po kilku dniach
    utrzymywania stalej temperatury.

  • 132. Data: 2010-10-17 18:52:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Ale koza to jeszcze inne buty, wprowadzasz coraz wiecej zaburzajacych
    > racjonalny osoad czynnikow.

    Grzalem nia wczesniej, zanim w ogole mialem gaz w domu. Chodzi o to, ze w
    domu panowala wzglednie stala temperatura przez caly czas, tj. nie bylo
    znacznego wychlodzenia przed grzaniem gazem.

    > I wysechl dokladnie?

    Wczesniejsze mokre prace to posadzka na poczatku maja. Przez prawie pol roku
    nie ma sily zeby nie wyschla przy otwartych oknach.

    > Druga rzecz, ze w domu po lecie zawsze jest wiecej wody, niz w srodku
    > zimy.

    Co prawda to prawda, tym bardziej, ze lato 2009 do suchych nie nalezalo.
    Pamietasz potopione ryby w rzekach?

    > Ale sam napisales, ze ono bylo drastycznie mniejsze po kilku dniach
    > utrzymywania stalej temperatury.

    Dokladnie trzeciego dnia spadlo o ile dobrze pamietam do ok. 3 m^3. 10m^3
    pierwszego dnia, 6m^3 drugiego. Pierwszy dzien nie dziwi, bo kazdego
    wieczora wczesniej kociol po prostu tyle spalal przez kilka wieczornych
    godzin. Kociol dlugo na 100% mocy kazdego wieczora. Drugi dzien troche do
    tezy nie pasuje bo wskazuje jednak na uzupelnianie ciepla z tym, ze byc moze
    grzanie przez kilka godzin byloby dalej za krotkie na utrzymywanie stalej
    temp. i dom po prostu zacza sie wychladzac, ale tego juz nie wiemy. Choc z
    drugiej strony drugiego dnia ciaglego grzania spalil 6m a nie jak wczesniej
    10m dogrzewania, czyli 4m^3 mniej a nie wiecej mimo, ze obnizenia nie bylo.
    Trzeci dzien to powiedzmy na tamten czas norma. Moze JanuszK ma racje
    piszac, ze praca instalacji przy wyzszych parametrach generuje znacznie
    wiecej strat a nie tylko sam kociol?

    Pozdro.. TK

  • 133. Data: 2010-10-17 19:07:20
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > I pewnie kazda sytuacje nalezaloby rozpatrywac indywidualnie.
    Zapomniałem dopisać, odnoszę się tutaj do mieszkania w bloku ocieplonym
    ale marnie, tam za sezon płaciłem ponad 2500zł, miałem elektroniczne
    podzielniki
    czyli w miarę dokładne, teraz za ponad 2.5 razy większą pow użytkową
    zapłaciłem 1860złza gaz+700 brykiet + niokreślona za trochę palet i parę
    desek.
    A nie miałem jeszcze skończonego ocieplenia, pół ?ólnocnej ściany
    nieocieplone
    i szczyty otwarte skąd z wełny wywiewało mi ciepło, było czuć wyrażnie że
    w tych
    pomieszczeniach jest chłodniej niż w reszcie.

    > To prawda. U mnie doplata do ZE za okres grzewczy za sam kociol i pompy
    > CO
    > to ponad 170zl. Pompy chodza non stop.
    No sam widzisz :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 134. Data: 2010-10-17 19:35:22
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Moze JanuszK ma racje piszac, ze praca instalacji przy wyzszych
    > parametrach generuje znacznie wiecej strat a nie tylko sam kociol?

    Po pierwsze on lansuje teze, ze kociol przy wiekszej mocy ma wieksza
    sprawnosc, a po drugie woda jak juz jest podgrzana, to raczej odda cieplo
    tylko do domu, na instalacji nie moze byc dodatkowych strat, chyba, ze masz
    wypuszczone rurki po zewnetrznej scianie domu.

  • 135. Data: 2010-10-17 20:55:16
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 17.10.2010 19:51, Maniek4 pisze:
    > U?ytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"<r...@p...com.pl> napisa?
    > w wiadomo?ci

    > Sens montowania solarow to rowniez oszczednosci na innych rozwiazaniach
    > instalacyjnych. Na Twoim miejscu przemyslalbym jeszcze raz te elektryczne
    > podgrzewacze wody tym bardziej z kotlem stalopalnym.

    Racja. Zatem ile musialbym miec solarow, zeby w okresie niegrzewczym
    zapewnic 100% zapotrzebowania na ciepla wode dla 2 osob, min 2 gorace
    prysznice na osobe dziennie? W okresie grzewczym to nie problem, bo
    chodzi kociol...

    I jeszcze interesuje mnie czy powyzsza iloscia solarow jestem w stanie
    niedopuscic do zamarzniecia domu jesli jakas zime budynek stalby pusty?
    Solary wpiete baypassem w uklad c.o. Mozna tak pokombinowac czy zapomniec?

    No i zastanawiam sie czy wogole ma sens robic cyrkulacje cieplej wody
    ... do najdalszego punktu poboru wody bedzie 9m rurki. Jak juz
    upraszczac instalacje to upraszczac i moze lepiej mocniej zaizolowac
    rurki niz robic ccw? W koncu ile trzeba czekac, zeby przez te 9m
    naplynela ciepla woda?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 136. Data: 2010-10-17 21:21:16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Po pierwsze on lansuje teze, ze kociol przy wiekszej mocy ma wieksza
    > sprawnosc,

    Tu moga wchodzic w gre jakies szczegoly technologiczne zwiazane z
    konstrukcja samego palnika i wymiennika, ale o tym moge co najwyzej
    zgadywac, wiec pomine.

    > a po drugie woda jak juz jest podgrzana, to raczej odda cieplo tylko do
    > domu, na instalacji nie moze byc dodatkowych strat, chyba, ze masz
    > wypuszczone rurki po zewnetrznej scianie domu.

    Janusz ma troche racji co do roznicy temp. miedzy posadzka a stratami w dol
    o ile izolacja jest zbyt slaba. Ktos tu pisal, ze ocieplenie 5cm to realnie
    nie wiele mniej jak 10 w przypadku posadzki. Ja tego nie liczylem dokladnie,
    wiec tez pozwole sobie pominac. W sumie straty dosc realne, ale raczej mnie
    nie dotycza. Nawet dylatacje posadzki miedzy scianami zrobilem z 2cm
    styropianu a pod betonem mam 2*7cm na znaczaco wiekszej powierzchni.

    Pozdro.. TK

  • 137. Data: 2010-10-17 21:37:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i9fnu5$8bn$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > zapewnic 100% zapotrzebowania na ciepla wode dla 2 osob, min 2 gorace
    > prysznice na osobe dziennie? W okresie grzewczym to nie problem, bo chodzi

    Z grubsza przyjmij sobie jeden plaski kolektor na 100L wody a to jest ok.
    1,7m^2 absorbera czyli aperytury na szeroko pojety caly rok (uwaga z
    prozniowymi, bo ten parametra nie jest chetnie podawany). Wiecej moze byc
    nawet szkodliwe latem. Policz ile wody Ci potrzeba do kapieli i wszystko
    jasne.

    > I jeszcze interesuje mnie czy powyzsza iloscia solarow jestem w stanie
    > niedopuscic do zamarzniecia domu jesli jakas zime budynek stalby pusty?
    > Solary wpiete baypassem w uklad c.o. Mozna tak pokombinowac czy zapomniec?

    Moim zdaniem zapomniec. Ilosc kolektorow wystarczajaca do CWU to za malo do
    ogrzewania zima kiedy energii ze slonca mamy najmniej. W sloneczny dzien z
    sensownej instalacji nawet zima mamy dosc wody do kapieli, ale latem taka
    instalacja moze stanowic problem, bo slonca jest az nad to. Poza tym ilosc
    niezbednych kolektorow raczej sprawi, ze zyski nie beda uzasadnione
    ekonomicznie.

> [...]
    > instalacje to upraszczac i moze lepiej mocniej zaizolowac rurki niz robic
    > ccw? W koncu ile trzeba czekac, zeby przez te 9m naplynela ciepla woda?

    9m to koniecznosc montowania cyrkulacji a nie zastanawianie sie nad jej
    sensem. Ja do pierwszej lazienki mam 14m od zasobnika i czujnik ruchu w
    lazience zalaczajacy pompe. Bez tego trudno mowic o komforcie. Byl swego
    czasu na grupie pomysl okrecenia rury CWU na calej dlugosci samoregulacyjnym
    kablem grzewczym. Taki kabel utrzymywalby stala temp. w rurze przez caly
    czas. Koszty instalacyjne niewielkie, eksploatacyjnych nie liczylem, ale
    pomysl ciekawy. Nie wyklucza zrobienia dodatkowej rurki z zaworkiem na
    koncu. Ja dla regulacji przeplywu mam zawory podtynkowe na kazdej odnodze.
    Poki co sprawdza sie znakomicie. Slonca ostatnimi czasy mamy tyle, ze
    stratami cyrkulacji nie przejmuje sie w ogole.

    Pozdro.. TK

  • 138. Data: 2010-10-17 21:57:50
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Paź, 18:59, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

    > A jakich przekaznikow uzywasz?

    Relpola RM85 - cos w tym stylu:

    http://elkom-serwis.com.pl/1682--przekanik-mocy-relp
    ol-rm85-24v-dc-16a-1p.html

    > Ja sie zastanawialem nad wersja przekaznikowa sterownika...

    24wy tranzystorowe kosztuja 90$ i zajmuja malutko miejsca na szynie,
    czyli ~11 pln / wy, a przekaznikowe - o ile FBs-16EY ma wyjscia relay
    to 16 wyjsc = 25 pln / wy. Po dodaniu przekaznika i gniazda na szyne
    (na wkladanie - mozesz wyciagnac przekaznik w kazdej chwili i ew.
    wymienic) wyjdzie prawie na to samo. Jednak jak padnie przekaznik (a
    moze pasc - w koncu to element mechaniczny) to wymienisz go w pare
    sekund, a jak padnie przekaznik w PLCku to masz praktycznie po
    wyjsciu. Tranzystory sa raczej dlugowieczne w porownaniu do
    przekaznikow :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 139. Data: 2010-10-18 07:31:17
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Tu moga wchodzic w gre jakies szczegoly technologiczne zwiazane z
    > konstrukcja samego palnika i wymiennika, ale o tym moge co najwyzej
    > zgadywac, wiec pomine.

    No ale zauwaz, ze bylismy na etapie tezy przeciwnej. Z drugiej strony nie
    wierze, ze gdy modulator jedzie na maksa to i sprawnosc jest maksymalna, ale
    faktycznie pominy.

    > Janusz ma troche racji co do roznicy temp. miedzy posadzka a stratami w
    > dol o ile izolacja jest zbyt slaba.

    Pomijam, ze ucieczka w dol jest utrudniona, bo powietrze nagrzane i tak nie
    pojdzie w dol. Ale jest druga sprawa - przeciez sama posadzka jeszcze nie
    jest nagrzana skoro wraca Ci zima woda, a kociol zasuwa.

  • 140. Data: 2010-10-18 09:22:56
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Dnia 17-10-2010 o 21:35:22 Ghost <g...@e...pl> napisał(a):

    >Ale zauważ że kondesaty są dopiero od paru lat, dla zwykłych
    >kotłów moja teza sie zgadza, zresztą zobacz na wykresy które
    >mariola mi podsunął.

    TO SA SPRAWNOSCI SPALANIA nie mam wiekszych liter

    Juz pisalem gdzie jest blad.