  • 121. Data: 2010-10-16 21:22:42
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:i9bob3$vlu$1@mx1.internetia.pl...

    > No ale miales stala temerature w srodku i spadalo zuzycie?

    Wlasnie tak. Temp. wewnatrz prawie jak drut, zmianialy sie tylko temp.
    zasilenia w zaleznosci od temp. na zewnatrz.

    > No wiec nie byly to porownywalne warunki. Gdybys przy podobnej
    > temperaturze ba zewnatrz zrobil serie np. czterech takich faz na przemian,
    > wtedy byloby to bardziej miarodajne. Jesli odpowiedz na moje poprzednie
    > pytanei jest twierdzaca, to to w ogole jest bez sensu porownanie.

    No ale temp. posadzki w cyklach przerywanych nie bedzie jednakowa bo to
    zwyczajny grzejnik i o to wlasnie chodzi. Kiedy pisze, ze temp. posadzki
    osiagnela stala temp. to jest to mozliwe wylacznie w czasie mniej wiecej
    ciaglego podgrzewania. Inaczej tylko stygnie. Jej temp. determinuje moc
    kotla. Temp. wewnatrz byla mniej wiecej stala, nie rozgrzewalem wtedy domu
    bo mial zblizona temperature zgodnie ze wskazaniem termometru. Temp. na
    zewnatrz po wlaczeniu ogrzewania na stale miala tendencje spadkowa. To jak
    by nie bylo zbyt duze roznice na niekorzysc wylaczen. Nie bawie sie w
    aptekarza, ale roznica trzy do jednego to troche wiecej jak blad pomiaru.
    Ciekawe czy inni robili podobne testy?

    Pozdro.. TK

  • 122. Data: 2010-10-17 09:53:37
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > aptekarza, ale roznica trzy do jednego to troche wiecej jak blad pomiaru.

    Maniek, jesli temperatura na zewnatrz byla spadkowa, a u Ciebie mimo
    utrzymania temperatury w srodku spadalo zuzycie, to znaczy, ze dopiero
    rozgrzewales (a moze i suszyles) budynek. Dlatego uznanie uprzedniego
    grzania z wychladzaniem za miarodajne nie moze byc. Gdybys po ustaleniu
    zuzycia przy ustalonej temperaturze w srodku, rozpoczal ponownie oba testy -
    wynik bylby zgola odmienny.

  • 123. Data: 2010-10-17 10:31:33
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 13 Paź, 22:44, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

    > A to jest znowu ciekawy argument za kominiem z plaszczem wodnym - w
    > koncu podlogowka ma byc takim dobrym akumulatorem ... Musze przemyslec,

    Sama podlogowka owszem, sporo akumuluje. Ale caly sens kominka z PW
    zaczyna sie jak masz do tego jeszcze duzy bufor wodny - min. 1000l (ja
    taki mam). Zaluje tylko ze nie kupilem kominka o wyzszej mocy. Balem
    sie, ze bedzie za szybko rozgrzewal bufor "na maksa" i bedzie trzeba
    kominek szybko wygaszac. Mam 12kW i przy wlaczonej pompie z podlogowki
    ciezko jest bufor rozgrzac na maksa - teraz wzialbym kominek tak
    20-25kW :) Ale w sumie to bedzie u mnie zapasowe / dodatkowe zrodlo
    ciepla, glownym bedzie pompa ciepla. Ten rok jakos przezyje tylko na
    kominku :-)

    > Chyba kupie tego najtanszego z wymienna szyna, a potem bede rozbudowywac.

    Poczytaj najpierw ile do kazdego mozna podpiac modulow :) Ja mam
    FBs-60MC i tego polecam. Wersje MA nie maja RTC (real time clock),
    wiec ciezko za ich pomoca zrobic chocby symulacje obecnosci
    domownikow, czy inne rzeczy zwiazane z kalendarzem i czasem :) No i
    stosunek ceny do ilosci wejsc/wyjsc jest najlepszy.

    > Czy Ethernet jest dobrym pomnyslem czy na poczatek (a moze i wogole)
    > obejde sie bez niego?

    IMHO bardzo dobrym, polaczysz go sobie w domowa siec i masz dostep do
    niego z kazdego miejsca :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 124. Data: 2010-10-17 10:54:40
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 17.10.2010 12:31, Adam Szendzielorz pisze:

> [...]
    > 20-25kW :) Ale w sumie to bedzie u mnie zapasowe / dodatkowe zrodlo
    > ciepla, glownym bedzie pompa ciepla. Ten rok jakos przezyje tylko na

    Takie buty :)

    No nic, ja juz z grzaniem nie kombinuje: piec na pelet, solary,
    elektryczne podgrzewacze wody i najzwyklejszy kominek. Chyba, ze znowu
    ktos mi na grupie udowodni, ze nie mam racji ;)

> [...]
    > domownikow, czy inne rzeczy zwiazane z kalendarzem i czasem :) No i
    > stosunek ceny do ilosci wejsc/wyjsc jest najlepszy.

    W miedyczasie poczytalem i ... moj cel to tez wlasnie byl FBs-60MC :)
    Mozesz mi powiedziec ile za nieg placiles? Na eyba'u sa za 380e/530$ . W
    cenniku jaki podawales 434$ netto (=530$ brutto?). Plus ethernet ok
    100$. Plus zasilacz.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 125. Data: 2010-10-17 11:24:41
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Paź, 12:54, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

> [...]
    > Mozesz mi powiedziec ile za nieg placiles? Na eyba'u sa za 380e/530$ . W
    > cenniku jaki podawales 434$ netto (=530$ brutto?). Plus ethernet ok

    Placilem tyle ile w cenniku multiprojektu. Dolar byl tak jak dzisiaj w
    granicy 3 pln.

    Moj zestaw to:
    - FBs-60-MCU-TJ (wyjscie USB, wyjscia tranzystorowe PNP) - 434,70$
    - 2 x FBs-24EYT (24 wyjscia) (2 x 89,36$)
    - 1 x FBs-24EX (24 wejscia) (89,36$)
    - 3 x HD30-22AWG-200 (kabelki do tych trzech modulow) (3 x 19,32$)
    - FBs-CBE (ethernet) (100,80$)
    - FBs-PACK (pamiec) (10$)

    Lacznie w 2009 zaplacilem brutto za to 2,9k pln :)
    Zasilacz kupilem w TME - 24V na listwe za cos ponad 100 pln. W sumie
    mam wiec 60 wejsc i 72 wyjscia i latwa mozliwosc rozbudowy o kolejne
    (za ~90$ czyli ok 300 pln dodatkowe 24 wejscia lub wyjscia).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 126. Data: 2010-10-17 16:45:11
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-10-2010 o 22:14:45 Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
    > Dnia 13-10-2010 o 19:36:19 Maniek4 <r...@l...pl> napisa?(a):

    Zabieram się Ci za tą odpowiedź juz kilka dni bo czasu mało a pisania dużo
    ale dziś ci odpowiem.

> [...]
    > rozgrzewania posadzki moc malala, ale zuzycie gazu wychodzilo o ile
    > dobrze
    > pamietam ok. 6m^3 i wiecej na te pare godzin. W miare ochladzania i temp.
    > ponizej zera zostawilem ogrzewanie na cala dobe i drugiej, trzeciej doby
    > kociol przez cala dobe spalal 2-3m^3. W moim przypadku odpalanie kotla na
    > pare godzin wychodzilo nawet trzy razy drozej niz zostawienie ogrzewania
    > caly czas wlaczonego. Trudno to wytlumaczyc matematycznie, bo kociol ma
    > niby
    > podobna sprawnosc w calym przedziale mocy, ale faktow nie zmienie.
    Ale to jest w miarę proste do wytłumaczenia.
    Jak pamiętam masz podłogówke na dole i podłogę na gruncie.
    Efekt tego jest taki że im wyższa temp podłogówki tym wieksze straty
    czyli grzejąc wychłodzony dom piec idzie na full, podłogówka także
    i straty duże, a jak już zagrzejesz to temp wody zasilającej spada
    do min wartości podtrzymującej temp w domu ale podłoga wtedy jest
    dużo zimniejsza, skutkiem tego są dużo mniejsze straty ciepła.
    Przykładowo przy pracy full temp wody zasilającej masz pewnie 45st
    na podłoge i wylewka po paru godzinach szczególnie od dołu osiągnie tą
    temp a temp gruntu to powiedzmy 10st, czyli masz 35st różnicy.
    Jak ci się zagrzeje to pewnie temp wody podtrzymania będzie w okolicach
    30st
    -temp gruntu daje 20st różnicy cZyli prawie dwa razy mniej!
    Czyli sam widzisz jak spadają straty, a nie liczę jeszcze mostków na ścianę
    zewn bo masz miejsca słabo ocieplone. Podobnie jest z grzejnikami które są
    najczęściej pod oknami, gorący grzejnik produkuje dużo gorącego powietrza
    które idzie na największą dziurę w ociepleniu jaką jest okno i promieniuje
    na zewn.
    To daje spore straty, a jak grzejnik jest letni to i różnica temp mniejsza
    i straty
    także. Tutaj na tym przykładzie wychodzi przewaga podłogówki nad
    grzejnikami.

    Ja mam inną sytuację, mam piwnicę która jest buforem pomiedzy podłogówką
    a ziemią, co powoduje że czy grzeję ochłodzony dom czy podtrzymuję temp
    straty sa podobne.
    I u mnie licząc że temp w pinicy mam średnio 16st to mam różnicę 30st ale
    do pomieszczenia a nie gruntu czyli nadal grzeję dom, a z piwnicy do gruntu
    mam 6st czyli straty minimalne

    Zresztą ja nie wychładzam tak domu jak to opisałeś
    u mnie skoki temp to max 1st.
    A w grudniu w zeszłym roku na same święta jak miałem zamieszkać rozgrzanie
    domu
    zajęło piecu niecałe 1,5 doby. I od tego czasu do maja spaliłem łącznie
    z CWU nieco ponad 1100m3 gazu, tonę brykietu i parę palet.

    > Mysle, ze
    > praca zgodnie z krzywa to nie tylko komfort, ale rowniez oszczednosci.
    Zapominasz o tym że piec i pompy ci ciągle plracują i czego nie zapłacisz
    w gazie zapłacisz w prądzie.

    > Podobnie bylo u mojego sasiada kiedy zamieszkal pierwszego roku.
    > Wylaczali
    > kociol na cala dobe a kiedy rano wlaczali to kociol kotlowal do poludnia
    > by
    > zrownowazyc temp. teraz grzeja caly czas z minimalnym obnizeniem nocnym i
    > twierdza, ze rachunki sa nizsze. To na pierwszy rzut oka kluci sie z
    > mniejszymi stratami dobowymi spowodowanymi mniejsza roznica temp., ale
    > byc
    > moze same straty kominowe sa jednak wieksze przy wiekszych mocach kotla.

    Teoretycznie straty przy obniżeniu temp powinny być mniejsze, jakby to
    przeanalizować w dłuższych cyklach, bo niższa temp to niższe straty a
    dom potrzebje tyle samo ciepła tyle że trzeba go dłużej dostarczać ze wzg
    na akumlacyjność, ale skolei ona powoduje że dłużej się ochładza
    czyli kompensuje się. Obserwowane przez ciebie większe zuzycie można
    jedynie
    wytłumaczyć większymi stratami ciepła pracującej na full instalacji.

    > mnie temp. spalin mierzna przez uruchamiacza w zeszlym roku przy chyba
    > nawet
    > pelnej mocy to 20C, nie wiem jak to bedzie przy nizszych mocach, ale
    > pewnie
    > znacznie mniej.
    Ja mam prawie zwykły piec bo z zamkniętą komorą, n ie mierzyłem temp ale
    powietrze wychodzi mi ciepłe nie gorące, czyli też nie jest źle :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 127. Data: 2010-10-17 16:59:33
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 17.10.2010 13:24, Adam Szendzielorz pisze:

    > Placilem tyle ile w cenniku multiprojektu. Dolar byl tak jak dzisiaj w
    > granicy 3 pln.
    >
    > Moj zestaw to:
    > - FBs-60-MCU-TJ (wyjscie USB, wyjscia tranzystorowe PNP) - 434,70$

    A jakich przekaznikow uzywasz?
    Ja sie zastanawialem nad wersja przekaznikowa sterownika...

    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 128. Data: 2010-10-17 17:31:16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > grzania z wychladzaniem za miarodajne nie moze byc. Gdybys po ustaleniu
    > zuzycia przy ustalonej temperaturze w srodku, rozpoczal ponownie oba

    Sek w tym, ze zanim wlaczylem grzanie na stale to temp. w domu nizsza nie
    byla. Zaczalem od mniej wiecej tego samego poziomu temperatury. Wczesniej
    grzalem co najmniej tydzien przez wieczory kiedy bylem na budowie co
    dziennie. Zanim rozpoczalem grzanie w ogole to temp. wewnatrz byla podobna,
    po prostu utrzymywalem staly poziom temp. wewnatrz, bo zanim podlaczylem gaz
    to dogrzewalem koza gdyz w zeszlym roku o tej porze spadl snieg i bylo minus
    cos tam a instalacje zalane woda. To co piszesz jest prawda gdyby zaczac od
    znacznie nizszej temp. Budynek mokry nie byl, bo wszelkie znaczaco mokre
    prace byly robione wiosna. Tu nie chodzi o aptekarska dokladnosc, ale
    przyjmujac nawet nieco rozne warunki na korzysc grzania stalego to zuzycie
    trzykrotnie mniejsze jest zastanawiajace. Ale jak wiadomo energii nie widac
    i mozliwe tez jest to, ze nie wszystkie pomieszczenia mialy podobna
    temperature a ogrzewanie wodne daje obraz calego domu. Termometr na panelu
    sterownika pokazuje jedynie temp. jaka jest w tym samym pomieszczeniu. A to
    argument popierajacy Twoja teze, choc z drugiej strony nie bylo zadnych
    drzwi i calosc byla otwarta. Nie upieram sie i mam swiadomosc, ze warunki
    porownywane byc moze nie byly takie same, choc na pierwszy rzut oka znaczaco
    rozne nie byly. Po prostu ewentualne roznice na oko nie odzwierciedlaja tak
    duzej roznicy zuzycia gazu jezeli obnizenie dobowe mialoby dawac wymierne
    oszczednosci.

    Pozdro.. TK

  • 129. Data: 2010-10-17 17:42:34
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    >na zewn.
    >To daje spore straty, a jak grzejnik jest letni to i różnica temp mniejsza

    Troche duze te straty w dol przy 14cm styropianu, ale to co piszesz jest
    jest ogolnie bardzo prawdopodobne. Byc moze dojdzie do tego wieksza strata
    kotla i wynik obserwacji moznaby uznac za prawdopodobny.

> [...]
    >zajęło piecu niecałe 1,5 doby. I od tego czasu do maja spaliłem łącznie
    >z CWU nieco ponad 1100m3 gazu, tonę brykietu i parę palet.

    I pewnie kazda sytuacje nalezaloby rozpatrywac indywidualnie.

    >Zapominasz o tym że piec i pompy ci ciągle plracują i czego nie zapłacisz
    >w gazie zapłacisz w prądzie.

    To prawda. U mnie doplata do ZE za okres grzewczy za sam kociol i pompy CO
    to ponad 170zl. Pompy chodza non stop.

    Pozdro.. TK

  • 130. Data: 2010-10-17 17:51:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości

    > No nic, ja juz z grzaniem nie kombinuje: piec na pelet, solary,
    > elektryczne podgrzewacze wody i najzwyklejszy kominek. Chyba, ze znowu
    > ktos mi na grupie udowodni, ze nie mam racji ;)

    Sens montowania solarow to rowniez oszczednosci na innych rozwiazaniach
    instalacyjnych. Na Twoim miejscu przemyslalbym jeszcze raz te elektryczne
    podgrzewacze wody tym bardziej z kotlem stalopalnym.

    Pozdro.. TK