  • 111. Data: 2010-10-13 20:07:38
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 13.10.2010 21:34, janusz_kk1 pisze:

    > Możesz :) ale będzie ci wysychać i będziesz miał zacieki z wody poza tym
    > pozostaje problem przymocowania pex-a do wanny, kleje się za bardzo pex-a
    > nie imają.

    Hmmm wanne obudowac styropianem, ktory trzymalby rurki?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 112. Data: 2010-10-13 20:14:45
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Dnia 13-10-2010 o 19:36:19 Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

    >Bo grzeje mimo że temp rośnie na zewn, ale to mozna połączyć tak
    >że termostat wew włącza piec a pogodówka na podstawie przyrostu temp
    >zewn odpowiednio wcześniej go wyłączy bo temp wew 'dojdzie' do planowanej
    >na wskutek
    >podwyższenia zewnętrznej. Zysk jest taki że piec idzie pełną mocą czyli na
    >max
    >sprawności i tylko tyle ile trzeba, nie musi mieć modulacji płomienia.

    >Taki sterownik będę właśnie robił :)

    Mi w zeszlym roku wyszlo, ze mniej wiecej im wyzsza moc tym wieksze sa
    straty. Kiedy odpalalem kociol na pare godzin wieczorem kiedy bywalem na
    budowie to kociol pracowal z troche wiecej jak polowa mocy. W miare
    rozgrzewania posadzki moc malala, ale zuzycie gazu wychodzilo o ile dobrze
    pamietam ok. 6m^3 i wiecej na te pare godzin. W miare ochladzania i temp.
    ponizej zera zostawilem ogrzewanie na cala dobe i drugiej, trzeciej doby
    kociol przez cala dobe spalal 2-3m^3. W moim przypadku odpalanie kotla na
    pare godzin wychodzilo nawet trzy razy drozej niz zostawienie ogrzewania
    caly czas wlaczonego. Trudno to wytlumaczyc matematycznie, bo kociol ma niby
    podobna sprawnosc w calym przedziale mocy, ale faktow nie zmienie. Mysle, ze
    praca zgodnie z krzywa to nie tylko komfort, ale rowniez oszczednosci.
    Podobnie bylo u mojego sasiada kiedy zamieszkal pierwszego roku. Wylaczali
    kociol na cala dobe a kiedy rano wlaczali to kociol kotlowal do poludnia by
    zrownowazyc temp. teraz grzeja caly czas z minimalnym obnizeniem nocnym i
    twierdza, ze rachunki sa nizsze. To na pierwszy rzut oka kluci sie z
    mniejszymi stratami dobowymi spowodowanymi mniejsza roznica temp., ale byc
    moze same straty kominowe sa jednak wieksze przy wiekszych mocach kotla. U
    mnie temp. spalin mierzna przez uruchamiacza w zeszlym roku przy chyba nawet
    pelnej mocy to 20C, nie wiem jak to bedzie przy nizszych mocach, ale pewnie
    znacznie mniej.
    Pozdro.. TK

  • 113. Data: 2010-10-13 20:44:27
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 10.10.2010 20:28, Adam Szendzielorz pisze:

    > W ciagu ostatniego tygodnia rozpalalem kominek (z plaszczem - grzeje
    > mi podlogowke) RAZ - dwa dni temu! Palilo sie ok 6-8h, dokladalem
    > ledwo 3 razy (ale palilem mocno zeby sie szybko bufor naladowal).
    > Przez ostatnie noce temperatura spada do 0st C (dzisiaj bylo prawie -2
    > st C). A w domu mam caly czas cieplo! :) Jutro znowu rozpale i to
    > powinno wystarczyc na kolejne pare dni temperatur 0-12stC (noc-
    > dzien) :-) Oczywiscie niczym innym w tym czasie nie dogrzewam..

    A to jest znowu ciekawy argument za kominiem z plaszczem wodnym - w
    koncu podlogowka ma byc takim dobrym akumulatorem ... Musze przemyslec,
    bo w ostatniej wersji chcielismy zalozyc najzwyklejszy piec kominkowy,
    tylko dla ozdoby.

    > Jak kupisz jakas tania uzywke z allegro to spoko. Jak masz zaplacic
    > pare stowek to lepiej juz kup docelowego PLC - ja polecam Fateka!
    > Latwo go rozbudowac o kolejne wejscia/wyjscia, co w przypadku
    > wiekszosci tanszych PLCkow jest niemozliwe.

    Chyba kupie tego najtanszego z wymienna szyna, a potem bede rozbudowywac.

    Czy Ethernet jest dobrym pomnyslem czy na poczatek (a moze i wogole)
    obejde sie bez niego?

    Musze sobie zaczac robic rozpiske wejsc/wyjsc... :)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 114. Data: 2010-10-14 04:58:42
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
> [...]
    > caly czas wlaczonego. Trudno to wytlumaczyc matematycznie, bo kociol ma niby
    > podobna sprawnosc w calym przedziale mocy, ale faktow nie zmienie.

    Ja nie chcę już tego tematu wałkować, bo były o tym dyskusje i
    rozbieżności zdań są spore, ale jak tylko będę miał warunki do zrobienia
    jakichś testów - wyłączanie kotła na jakiś czas, potem jego załączanie
    vs niewyłączanie i pomiar zużycia opału w obu przypadkach, to takie
    testy sobie zrobię, bo mnie samego to ciekawi.

    Inna spraw, że jak na mój gust - to tylko odczucie, jednak bardziej
    opłaca się nie wychładzać domu jeżeli mamy do czynienia z stosunkowo
    krótkim okresem - dwie - trzy doby, bo o dłuższych już nie mówię, to
    oczywiste, że sensowniej jest ogrzewanie zmniejszyć.

    Teoretyzować sobie można, ale pewnie jest jakiś czynnik, którego
    dyskutanci zwyczajnie nie biorą pod uwagę, a ma kardynalne znaczenie,
    skoro jest jednak tak, jak piszesz. W końcu domm to nie labolatorium :-DD

    pozdr
    robercik-us

  • 115. Data: 2010-10-14 07:31:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > się nie wychładzać domu jeżeli mamy do czynienia z stosunkowo krótkim
    > okresem - dwie - trzy doby, bo o dłuższych już nie mówię, to oczywiste, że

    A ja tam nie wiem, zalezy ile czasu dom opuszczony ma stac. Na innych forach
    ludziska pisza, ze jak wprowadzali sie na swiete zima to kociol palil i
    30m^3 gazu przez dwie doby a po paru dniach zszedl na powiedzmy 10m^3 i
    mniej. 30m^3 gazu to trzy dni pracy w stalych warunkach, wiec przez dwa dni
    nie ma zadnych oszczednosci. Gdzies tu haczyk musi byc i pewnie nie sa to
    tylko zaleznosci liniowe, choc matematyka niby podpowiada inaczej, a moze
    dom domowi nie rowny?

    Pozdro.. TK

  • 116. Data: 2010-10-14 10:59:12
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > i twierdza, ze rachunki sa nizsze. To na pierwszy rzut oka kluci sie z
    > mniejszymi stratami dobowymi spowodowanymi mniejsza roznica temp., ale byc

    O jakich stratach piszesz?

    > sa jednak wieksze przy wiekszych mocach kotla. U mnie temp. spalin mierzna
    > przez uruchamiacza w zeszlym roku przy chyba nawet pelnej mocy to 20C, nie
    > wiem jak to bedzie przy nizszych mocach, ale pewnie znacznie mniej.

    Caly wic jest w tych "twierdza" oraz nieporownywalnych warunkach np. na
    zewnatrz - to trzeba dobrze mierzyc, zeby miec miarodajne informacje.

  • 117. Data: 2010-10-14 18:48:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > O jakich stratach piszesz?

    Straty dobowe domu zwiazane z roznica temp. wewn./zewn. Przy obnizonej temp.
    wewn. straty sa mniejsze.
    Straty kominowe to energia w komin. Im wieksza moc kotla tym wyzsza temp.
    spalin, czy proporcjonalnie tego nie wiem.

    > Caly wic jest w tych "twierdza" oraz nieporownywalnych warunkach np. na
    > zewnatrz - to trzeba dobrze mierzyc, zeby miec miarodajne informacje.

    Tylko widzisz, ja obserwuje to samo co ci od "twierdzen". Caly pomiar nigdy
    nie wyszedl na plus obnizenia temp. Nawet gdyby warunki nie byly idealne
    choc byly zblizone to mimo wszystko w ktoryms momencie wyszloby odwrotnie a
    nie wyszlo nigdy mimo, ze kociol przy wiekszych mrozach spalal mniej niz
    przy rozgrzewaniu. Mniej wiecej przez tydzien wlaczania i wylaczania
    spalilem tyle samo gazu co przez kolejne trzy tygodnie ciaglej pracy. W
    czasie wylaczen i wlaczen roznice temp. wewnetrznej to raptem kilka
    dziesiatych stopnia, wiec i oszczednosci z obnizen marne, bo prawie ich nie
    ma. Nie wiem jak by to bylo przy trzaskajacych mrozach, ale nie spodziewam
    innych rezultatow.

    Pozdro.. TK

  • 118. Data: 2010-10-15 09:35:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > Straty kominowe to energia w komin. Im wieksza moc kotla tym wyzsza temp.
    > spalin, czy proporcjonalnie tego nie wiem.

    Aaa, chodzi Ci po prostu o sprawnosc kotla, ze maleje przy wiekszej mocy?
    Bo, ze straty wylatuja glownie kominem to dosc oczywiste.

> [...]
    > kilka dziesiatych stopnia, wiec i oszczednosci z obnizen marne, bo prawie
    > ich nie ma. Nie wiem jak by to bylo przy trzaskajacych mrozach, ale nie

    No dobrze, ale co bylo najpierw dlugie przerwy czy ciagla praca, czy dom byl
    tuz po zamknieciu (suszenie), , jak czesto otwierales okna i drzwi w obu
    sytuacjach itp itd. Trzeba by naprawde wszystko uwzglednic.

  • 119. Data: 2010-10-15 22:37:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Aaa, chodzi Ci po prostu o sprawnosc kotla, ze maleje przy wiekszej mocy?
    > Bo, ze straty wylatuja glownie kominem to dosc oczywiste.

    A no, chcialem byc tylko precyzyjny..

    > No dobrze, ale co bylo najpierw dlugie przerwy czy ciagla praca, czy dom
    > byl tuz po zamknieciu (suszenie), , jak czesto otwierales okna i drzwi w
    > obu sytuacjach itp itd. Trzeba by naprawde wszystko uwzglednic.

    To bylo tak: Pod koniec pazdziernika podlaczyli mi gaz i kazdego dnia jak
    przyjezdzalem na budowe to wlaczalem kociol i obserwowalem jak to mniej
    wiecej dziala. Wlaczalem tak z tydzien a moze i dluzej utrzymujac wewnatrz
    temp. glownie ok. 10C w porywach jak byla reszta rodziny do 17C. Co bylo
    wyrazne to to, ze kociol prawie nigdy nie zszedl do minimalnej mocy. Roznie
    bywalo, ale minimalnej mocy nie osiagnal nigdy. Temp. wahala sie miedzy
    przyjazdami i kociol wieczorem po prostu uzupelnial brakujaca temperature.
    Fakt, ze dom w tym czasie rozgrzewal sie ale o wilgoci nie bylo juz mowy. Po
    okolo tygodniu zajzalem do skrzynki i bylem zdziwiony rezultatem 77m^3.
    Kiedy mrozy byly juz pewne to zostawilem ogrzewanie na stale I tak
    pierwszego dnia 10m^3, drugiego nie pamietam dokladnie ale chyba ok. 6 i w
    kolejnych 2-3m^3 z tendencja juz spadkowa temp. na zewnatrz. Mozna przyjac,
    ze wychlodzony dom czesciowo sie rozgrzewal, ale tez nie byl wychlodzony
    ponizej zera. No takie sa fakty. Po prostu kiedy dom osiagnal stala temp.
    trzeciego dnia to zuzycie gazu spadlo radykalnie, jak widac trzykrotnie. Nie
    wiem na ile w tym tzw. rozgrzewanie domu ma wplyw podlogowka, bo
    bezposrednio ona ma wplyw na moc kotla, ale wyraznie kiedy temp. podlogi
    osiagnela relatywnie stala temp. to zuzycie gazu spadlo.

    Pozdro.. TK

  • 120. Data: 2010-10-16 08:34:25
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > stale I tak pierwszego dnia 10m^3, drugiego nie pamietam dokladnie ale
    > chyba ok. 6 i w kolejnych 2-3m^3 z tendencja juz spadkowa temp. na

    No ale miales stala temerature w srodku i spadalo zuzycie?

> [...]
    > podlogowka, bo bezposrednio ona ma wplyw na moc kotla, ale wyraznie kiedy
    > temp. podlogi osiagnela relatywnie stala temp. to zuzycie gazu spadlo.

    No wiec nie byly to porownywalne warunki. Gdybys przy podobnej temperaturze
    ba zewnatrz zrobil serie np. czterech takich faz na przemian, wtedy byloby
    to bardziej miarodajne. Jesli odpowiedz na moje poprzednie pytanei jest
    twierdzaca, to to w ogole jest bez sensu porownanie.