  • 1. Data: 2010-02-05 19:42:54
    Temat: Dom na planie litery T
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czytając artykuły w necie nt. budowy domu energooszczędnego jest napisane,
    by unikać domów na planie litery T. Jest to jedna z wielu wskazówek.
    Tymczasem nam podoba się projekt domu własnie na planie litery T. Z tym że
    jedna z końcówek literki T to garaż. Więc niejako pozostaje L, z czego L
    jest zwrócone ku południowego zachodowi.

    Moje pytanie jest - w jakim stopniu kształt domu wpływa na straty ciepła
    (procentowo w stosunku do innych czynników) ? Dodam, że nie zamierzam budowy
    domu energoszczędnego, ale zwracam uwagę na to, by projekt nie był z
    założenia energooszczędny.

    Chodzi o projekt "Dom na miarę 2" (w zasadzie to 3 ,tyle ze bez antresoli,
    jak w 2)
    http://www.domyzwizja.pl/

    Dziękuję za wszelkie opinie osób znających się na rzeczy.

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2010-02-06 09:19:17
    Temat: Re: Dom na planie litery T
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Tymczasem nam podoba się projekt domu własnie na planie litery T. Z tym że
    > jedna z końcówek literki T to garaż. Więc niejako pozostaje L, z czego L
    > jest zwrócone ku południowego zachodowi.

    Tzn ten garaż znika, przestaje iscniec czy wogole go nie budujesz ze z T
    robi sie L ?:) Bo jesli on jednak stoi i jest czescia budynku to jest i nic
    tego nie zmieni. Mozesz go zaizolowac od reszty ale nadal bedzie stanowił
    część budynku ktorą w ogolnym dokladnym bilansie energetycznym uwzglednic
    trzeba.

    Jesli nie robisz domu bardzo energooszczednego czy wrecz pasywnego to te T
    czy L Cie nie zabije - nie martw sie. Nie jest to az na tyle istotne by przy
    wybieraniu projektu zmuszac sie do innego niz naprawde sie chce. Bedziesz o
    tym myslal potem przez 10 lat patrzac na swoje [] myslac "cholera - moglem
    miec T albo L" ;)

    > Moje pytanie jest - w jakim stopniu kształt domu wpływa na straty ciepła
    > (procentowo w stosunku do innych czynników) ?

    Nikt nie jest wrozka jakie beda inne czynniki (jakosc wykonania, grubosc
    ocieplen, bledy, rodzaje materialow czy parametry okien) wiec jak tu zalozyc
    procent na sam kształt ? Moim zdaniem - nie przejmuj się.

    >Dodam, że nie zamierzam budowy domu energoszczędnego, ale zwracam uwagę na
    >to, by projekt nie był z założenia energooszczędny.

    Proponuje zwrocic uwage by nasloneczniona czesc budynku (poludnie/poludnie
    zachod) byla mocno przeszklona.
    Powodzenia w wyborach i budowie !

    Kane

    ps. drogi ten projekt -gotowce tyle teraz kosztują ?
    ps2. za to kosztorys nie z gatunku tych "pokazemy mlodej parze ze za 200k
    pln zrobia dom" a potem na grupie kazdy pisze "mnoz kosztorys x2" ;) Tego
    twojego mnozyc juz nie trzeba :)

  • 3. Data: 2010-02-06 11:21:49
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Bogdann wrote:

    > Moje pytanie jest - w jakim stopniu kształt domu wpływa na straty
    > ciepła (procentowo w stosunku do innych czynników) ?

    proporcje - powierzchnia ścian do kubatury domu

    najlepiej pasuje kula, potem sześcian
    im bardziej udziwniony kształt tym więcej ścian i tym wieksza powierzchnia
    oddawania ciepła

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 4. Data: 2010-02-06 22:43:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "zkruk [Lodz]" hkjjmt$qa3$...@i...gazeta.pl

    > proporcje - powierzchnia ścian do kubatury domu

    > najlepiej pasuje kula, potem sześcian

    Budynek sześciokątny w rzucie pionowym i zamknięty od góry
    trzema rombami -- takie ,,budowle'' są w ulach pszczelich. ;)

    > im bardziej udziwniony kształt tym więcej ścian i tym wieksza powierzchnia
    > oddawania ciepła

    Obok powierzchni ścian jest jeszcze problem wiatru -- szybciej
    stygnie ściana lepiej omiatana zimnym powietrzem, a kształt
    T czy L nieco chroni część budynku przed wiatrem. :)

    Powierzchnia okien to kolejny problem -- okna
    szybciej oddają ciepło niż ściany. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2010-02-08 10:08:39
    Od: "Tomek" <s...@o...pl>

    W latach 60 i 70 budowano domy w kkształcie
    "kostka mazowiecka popularna". Były to domy o
    niskiej funcjonalności, poza rttym małe obrysy zewnętrze
    sprawiały, że okna musiały być też na stronę np. północną, co
    nie jest korzystne w bilansie energetycznym.

    Problem jest inny: takie domy (jak i mój) mają tzw. kosze czyli
    wklęsłe załamania połaci dachu. Tam gromadzą się liście
    pyłki roslin, w wilgoci to butwieje, trzeba to dobrze rozwiązać
    i mimo tego dochodzi do konieczności wielokrotnego wyjścia
    na dach aby te kosze oczyścić. To jeyny argument
    przeciw domom w kształcie L czy T.

  • 6. Data: 2010-02-08 19:05:47
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kane" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

    Dziękuję wszystkim za wypowiedzi, a szczególnie panu Kane - za wyczerpującą
    odpowiedź
    pzdr
    Bogdan

  • 7. Data: 2010-02-08 20:13:55
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Wybierz projekt, który Ci się podoba, bo będziesz pluł sobie w brodę kolejne
    5 lat, aż w końcu zdecydujesz się na budowę kolejnego domu... który Ci się
    podoba. Oczywiście, w międzyczasie zweryfikujesz swoje upodobania, ale mimo
    wszystko wybierz projekt, który Ci się podoba :)

    Parametry energooszczędne poprawisz grubszą warstwą styropianu i KONIECZNIE
    mechaniczną wentylacją z np. gruntowym wymiennikiem ciepła.

    pzdzry,
    /\/\\/\/