  • 1. Data: 2014-10-26 20:25:06
    Temat: Dyskusja nad projektem Rubinowa 3.
    Od: JK <j...@n...pl>

    Dzień dobry,
    jestem nowy na tej grupie.

    Zamierzam wybudować dom z projektu Rubinowa 3:
    SPECYFIKACJA:
    http://www.galeriadomow.pl/projekty-domow/projekt-do
    m-przy-rubinowej-3.html
    RZUT: http://www.galeriadomow.pl/filebase/225/rzuty/rzut_1
    .jpg,f5dc

    Mam do was jako mających większe doświadczenie w budowaniu prośbę.
    Rzućcie okiem i powiedzcie mi co warto zmienić i nad czym się zastanowić
    bo właśnie jestem w fazie projektowania i ogarniania jak to ma wszystko
    wyglądać.

    Pozdrowionka
    JK

  • 2. Data: 2014-10-26 21:43:46
    Temat: Re: Dyskusja nad projektem Rubinowa 3.
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

    Użytkownik "JK" <j...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Rzućcie okiem i powiedzcie mi co warto zmienić i nad czym się zastanowić
    > bo właśnie jestem w fazie projektowania i ogarniania jak to ma wszystko

    - spory koszt dachu
    - co z wyjściem (wyłazem) na dach (konserwacja kominów, ew anten)
    - jak dokonane docieplenie stropu (którędy dostarczona wełna, ew. styropian
    i beton do wylewki)
    - ocieplenia wymagają ściany wewn. garażu, zwł. z sypialnią
    - minimalistyczna garderoba i WC
    - projekt dobry dla wejścia i wjazdu od strony północnej.
    T.

  • 3. Data: 2014-10-27 09:34:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "JK" napisał w wiadomości grup

> [...]

    > okiem i powiedzcie mi co warto zmienić i nad czym się zastanowić bo
    > właśnie jestem w fazie projektowania i ogarniania jak to ma wszystko

    Uwaga wstępna: Nie napisałeś dla jakieś rodziny ten projekt a to podstawa do
    oceniania przydatności. Zakład (licząc po łóżkach że rodzina 2+2)

    1. Ja to bym szukał czegoś z garażem dwustanowiskowym (chyba że z jakichś
    względów (np. medycznych) wiesz że ty lub żona nigdy nie będziecie prowadzić
    więc zawsze będzie tylko jeden samochód.

    2. Jedna łazienka na cztery osoby to codzienna poranna wojna i wieczorne
    niewygody. Nie po to buduje się dom by mieszkać jak w bloku. Dwie łazienki
    to podstawa.

    3. Dom jest dość dobrze rozplanowany jeśli chodzi o komunikację. Dobrze że
    przejście do garażu jest przez "śluzę" w formie kotłowni dzięki temu smrody
    nie dostają się do domu.

    4. Kuchnia, łazienka/ubikacja i kotłownia są od siebie oddzielone -
    komplikuje to (nieznacznie) instalację wod-kan. Sprawia też że trzeba będzie
    używać cyrkulacji CWU. Gdyby były obok siebie to cyrkulacja nie byłaby
    konieczna.

    5. Kuchnia w formie kwadratu to nie jest dobry pomysł (chyba że ma wyspę) w
    takiej kuchni wszędzie jest daleko. Wygodniej jak ciąg szafek ma formę "U"
    lub dwóch linii równoległych na przeciwległych niezbyt oddalonych ścianach,
    ale do wszystkiego można się przyzwyczaić.

    6. Jeśli obecnie nie macie zlewu pod oknem to dobrze to przemyślcie. Na
    wizualizacjach to pięknie wygląda, ale w praktyce rzadko się sprawdza. Po
    pierwsze to okno jest od wejścia a nie każda pani chce by ją obserwowano
    więc dochodzi roletka/firanka. Taka roletka albo firanka jest narażona na
    sporo pary (np. jak się odcedza makaron) i szybciej się brudzi. Po drugie
    sprawa otwierania okna. Trzeba albo montować kran tzw. "łamany" (sporo
    droższy) albo okno robić wyżej niż zlew co niekoniecznie dobrze wygląd jeśli
    w pomieszczeniu inne okno jest niżej, albo robić okno dwuskrzydłowe ale
    wtedy wszystkie musiałyby takie być co nie każdy lubi. Poza tym jak jest
    zmywarka to przy zlewie spędza się niewiele czasu dlatego szkoda okna na
    zlew. Lepiej aby było przy blacie roboczym gdzie np. przygotowuje się
    kanapki. Wtedy słońce może nas rano "budzić".

    7. Drzwi do łazienki otwierają się tak że kiedyś któreś dziecko biegnąć
    korytarzem zostanie nimi uderzone. Lepiej jest zrobić lekka wnękę
    ()przesunąć ścianę łazienki do wewnątrz) tak aby drzwi nie wychodziły tak
    bardzo na korytarz. Owszem na wizualizacji będzie to gorzej wyglądało, ale
    użytkowo będzie wygodniejsze.

    8. Drzwi w korytarzu prowadzącym doi części sypialnianej są bez sensu. W
    ciągu dnia dzieci będą chodzić do swoich pokoi i albo ciągle nimi trzaskać
    albo będą ciągle otwarte więc po co je w ogóle robić?

    Tyle na szybko. Aby napisać coś bardziej szczegółowo musiałbyś napisać coś
    więcej o sobie i swojej rodzinie. Jak spędzacie czas, czy często robicie
    imprezy (na ile osób), ile macie dzieci, itd, itd. Im więcej aspektów
    swojego życia weźmiecie pod uwagę analizując projekt tym lepiej ma szansę
    być dopasowanym.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2014-10-27 10:07:54
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

> [...]
    > garażem dwustanowiskowym (chyba że z jakichś względów (np. medycznych)
    > wiesz że ty lub żona nigdy nie będziecie prowadzić więc zawsze będzie

    Może być wiata od strony garazu na drugi samochód. Niech architekt ładnie
    to wkomponuje.

    > 2. Jedna łazienka na cztery osoby to codzienna poranna wojna i wieczorne
    > niewygody. Nie po to buduje się dom by mieszkać jak w bloku. Dwie
    > łazienki to podstawa.
    Trudno tu będzie to wkomponować, bez powiększania zarysów domu, ale
    ponieważ strop jest w planach monolityczny- nie powinno być z tym większych
    problemów.

> [...]
    > okna na zlew. Lepiej aby było przy blacie roboczym gdzie np. przygotowuje
    > się kanapki. Wtedy słońce może nas rano "budzić".
    Nic dodac, nic ująć.

> [...]
    > ()przesunąć ścianę łazienki do wewnątrz) tak aby drzwi nie wychodziły tak
    > bardzo na korytarz. Owszem na wizualizacji będzie to gorzej wyglądało,

    Z tym, że to rozwiązanie zmniejsza wielkość łazienki.

    T.

  • 5. Data: 2014-10-27 11:26:29
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Tomek" napisał w wiadomości grup

    > Może być wiata od strony garazu na drugi samochód. Niech architekt ładnie
    > to wkomponuje.

    A kto ma być tym pokrzywdzonym co rano wsiada do zimnego auta? :-)
    Oczywiście że wiata to lepsze rozwiązanie niż nic, ale na tym etapie jeszcze
    można_zmienić_ _projekt_ .

    > Trudno tu będzie to wkomponować, bez powiększania zarysów domu, ale
    > ponieważ strop jest w planach monolityczny- nie powinno być z tym
    > większych problemów.

    Jak wyżej nie trzeba wkomponowywać - można poszukać innego projektu lub
    zlecić jego zrobienie.

    .> ale użytkowo będzie wygodniejsze.

    > Z tym, że to rozwiązanie zmniejsza wielkość łazienki.

    Gdy będą dwie to strata nie będzie tak dotkliwa bo wanna może być tylko w
    jedne, a druga może być mniejsza tylko z prysznicem. Tyle że to _najpierw_
    trzeba sobie uświadomić potrzeby a później szukać projektu który je
    zaspokaja - wtedy ewentualne zmiany sprowadzają się do kosmetyki jak
    przesunięcie drzwi, albo okna a nie do zmiany całej bryły domu i naciągania
    zbyt krótkiej kołdry. Projektanci często rysują wielkie sypialnie, a
    oszczędzają na drugiej łazience. Tymczasem dla wygody użytkowania znacznie
    większe znaczenie ma istnienie drugiej łazienki niż to czy sypialnia ma 15
    czy 20m2.

    Jak zawsze namawiam do wirtualnego umeblowania sobie pokoi i na tej
    podstawie zobaczenia gdzie jest np. o 50cm za dużo miejsca, a gdzie tych
    50cm brakuje. No i druga sprawa należy sobie uświadomić swój styl życia -
    inna kuchnia jest potrzebna dla kogoś kto spędza tam 3 godziny dziennie a
    inna dla kogoś kto spędza tam 3 godzony tygodniowo. Inny salon jest wymagany
    na imprezy dla 20-30 osób, inny dla bilardzisty, a jeszcze inny dla kogoś
    kto w domu tylko nocuje. Itd. Dopóki wątkotwórca nie poda nam swoich założeń
    to możemy tak dywagować powtarzając to co wielokrotnie zostało powiedziane,
    ale to będą ogóły, a nie konkrety.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2014-10-27 11:30:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 27 Oct 2014 09:34:47 +0100, Ergie

    > Tyle na szybko.

    Ja bym nadmienił, że garaż jest zbyt duży dla jednego samochodu, a
    "wiatrołap" o takiej wielkości przestanie spełniać rolę w momencie zwalenia
    się całej rodziny albo gości. Powstaną tam korki i albo przeciąg, albo
    wnoszenie brudu na korytarz domowy. Zrezygnowałbym więc z kotłowni na rzecz
    przerzucenia elementów kotłowni do garażu (na jedną ze ścian) i
    powiększenie tym samym "przedsionka".

    Dobre jest oczywiście przejście z garażu przez kotłownię, ale już błędem
    jest wejście bezpośrednio do domu a nie przez "wiatrołap".

    Można także przesunąć spiżarnię w lewo, wejście zrobić z korytarza (nie
    zmarnuje się miejsce na pseudo komunikację jak teraz) albo wręcz w ogóle
    skasować, powiększając wiatrołap kosztem kuchni. Kuchnia jest obecnie
    wielka, i jak już słusznie Ergie zauważyłeś, kwadratowa, co nie jest dobre
    dla funkcjonalności, ale też nie tak wielka aby wygodnie wyspę zrobić. To
    wstępne rozplanowanie kuchni w projekcie to jakiś żart prowadzącego. :P

    Garderobę będzie można przerzucić do wiatrołapu a miejsce garderoby
    przeznaczyć na drugą łazienkę z prawdziwego zdarzenia (też uważam, że
    powinny być dwie, w tym jedna z prysznicem).

    Jeszcze wracając do kuchni, bo właśnie od pół roku :P siedzę nad swoją, to
    polecam oprócz zadbania o kształt U i "magiczny trójkąt"
    zlew-lodówka-kuchenka, zrobić szersze blaty.

    Tak, trochę to kosztuje więcej i "marnuje miejsca za szafkami, ale tutaj
    jest miejsca pod dostatkiem -- a wygoda jaką daje szeroki blat (80-90cm)
    jest nieoceniona. 10 lat temu, jak planowałem kuchnię w obecnym domu,
    zrobiłem kawałek blatu 90cm (co było wymuszone paroma czynnikami). Żona
    mnie klęła, ale jak już powstało i popracowaliśmy, to teraz sama chce mieć
    szersze (i wyższe o ~10cm) blaty. ;)

    PS Zlew też zaplanowałem pod oknem, ale tak, żeby skrzydła omijały baterię
    (czyli jest centralnie i w odpowiedniej odległości). :) Zresztą ja nie
    planuję wietrzenia domu oknami, zwłaszcza szparą od ulicy (szczątkowej bo
    szczątkowej, ale zawsze). ;)

    Swoją drogą, wszystkie te domy są na jedno kopyto, bo to wynika z
    funkcjonalności. :P Czy jak sobie wymyślę układ, który potem spotkam w
    jakimś projekcie, to mam trzęść portkami żeby mnie ktoś za plagiat nie
    popędził?

    --
    Pozdor Myjk

  • 7. Data: 2014-10-27 11:34:14
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 27 Oct 2014 11:26:29 +0100, Ergie

    > A kto ma być tym pokrzywdzonym co rano wsiada do zimnego auta? :-)

    Ja nie jestem pokrzywdzony ani w garażu ani poza nim,
    bo mam webasto na pilota. ;) Polecam. :P

    --
    Pozdor Myjk

  • 8. Data: 2014-10-27 11:50:37
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > funkcjonalności. :P Czy jak sobie wymyślę układ, który potem spotkam w
    > jakimś projekcie, to mam trzęść portkami żeby mnie ktoś za plagiat nie

    Nie spotkasz :-)
    Projekty gotowe zwykle robią studenci albo absolwenci jako swoje pierwsze
    zajęcie zanim zdobędą uprawnienia. Znaczna większość tych architektów w
    momencie projektowania domów mieszka w mieszkaniach (bo się jeszcze domu nie
    dorobiła) i to jest największy problem - oni nie potrafią ocenić co jest
    dobre a co nie, bo nie maja porównania więc kopiują stare projekty
    zmieniając tylko dach na bardziej wyszukany, albo na elewacji dodają wstawki
    z kamienia.

    Stąd powtarzanie tych samych błędów jak np:
    - Nierobienie wiatrołapu - bo przecież jak wchodzą do mieszkania to im nie
    wieje.
    - Nierobienie daszka nad wejściem albo ganku - bo przecież jak stoją na
    klatce i otwierają drzwi do mieszkania to na nich nie pada.
    - Stąd ta mityczna jedna łazienka - bo w mieszkaniach od pół wieku tyle jest
    i "wszystkim wystarcza".
    - Stąd garderoby - bo w mieszkaniu o małych pokoikach garderoba to luksus, a
    tymczasem w domu można zrobić zabudowę na całą ścianę albo i dwie co jest
    bardziej funkcjonalne niż co rano chodzenie z sypialni do garderoby na
    drugim końcu korytarza.

    itd.

    Oczywiście w projektach indywidualnych też się błędy zdarzają, ale jeśli
    inwestor jest _świadomy_ na ma wpływ na ich wyeliminowanie, a jak weźmie
    dobrego architekta (konkretnego, a nie artystę z wizją) to sam architekt mu
    powie z _doświadczenia_ jakie pomysły się sprawdzają w praktyce a jakie nie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2014-10-27 16:09:41
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2014-10-26 o 21:43, Tomek pisze:
    > - co z wyjściem (wyłazem) na dach (konserwacja kominów, ew anten)

    Bez przesadyzmu, spadek mały, a i dom niewysoki, z drabiny można
    wszystko obskoczyć.

  • 10. Data: 2014-10-27 16:18:38
    Od: nadir <n...@h...org>

    A to okno w garażu, to żeby samochód w depresję nie popadł?