  • 1. Data: 2010-10-26 13:45:23
    Temat: Elektryk - na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Witam !

    W piątek pojawi sie w moim nowo budowanym domu elektryk. Elektryk jest
    od "developera" , choć ciężko to chyba tak nazwać bo jest to brat
    właściciela firmy budowlanej ...

    Tak czy owak mamy ustalać gdzie będą gniazdka i itd ...

    Z tego co mi wiadomo z ponad "standardu" czyli gniazdek sieciowych :)
    robią instalację RTV , ale z tego co mi powiedział sąsiad kładą jakieś
    fatalne kable RTV i gniazda.

    Dlatego raczej sam kupię gniazda RTV (SAT) a im każę dać lepszy kabel
    SAT ...

    Jednak wiadomo będą starali się dać to co najtańsze ...

    Na co zwrócić uwagę ? Jakich przekrojów minimalnie muszą być kable
    energetyczne (do gniazdek , do oświetlenia i itd) aby nie było
    problemów ?

    Nie przewiduję podgrzewaczy wody. Elektryk mówił że standardowo jest
    przyłącze 12kV.

    Czy różnicówka to standard i jest wymagana przez jakieś normy ? Jak z
    uziemnieniem , jak z zabezpieczeniami przeciwprzepięciowymi ?

    Czy są jakieś normy co MUSI spełniać nowo oddawane instalcja
    elektryczna w nowo wybudowanym domu ?

    Zapewne poproszę aby pociągnął mi kable do alarmu , TV , głośników ...

    O czy warto pamiętać o co się zapytać ?

  • 2. Data: 2010-10-26 14:16:43
    Temat: Re: Elektryk - na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    I jeszcze jedno:

    Elektryk też może położy mi kable do alarmu.

    Zacząłem sobie projektować gdzie umieszczę czujki , ale wyszło mi 11
    czujek , a myślę jeszcze nad kontraktonami , ale chyba z kontraktonów
    zrezygnuję bo za dużo tego będzie ...

    Tutaj rozmieszczenie. Czy prawidłowo ? Czy powinny być w innych
    miejscach , czy 11 sztuk to nie za dużo ???
    Może da się z jakiś zrezygnować lub nie warto w jakiś pomieszczeniach
    ich umieszczać ? (np kotłownia) lub garaż ?

  • 3. Data: 2010-10-26 14:17:11
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    On 26 Paź, 16:16, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > Może da się z jakiś zrezygnować lub nie warto w jakiś pomieszczeniach
    > ich umieszczać ? (np kotłownia) lub garaż ?

    A link ;)

    http://img36.imageshack.us/img36/4603/alarmv.jpg

  • 4. Data: 2010-10-26 14:29:33
    Od: "Amir" <S...@g...pl>

    Zapewne poproszę aby pociągnął mi kable do alarmu , TV , głośników ...

    O czy warto pamiętać o co się zapytać ?

    Jeśli będziesz miał LCD na ścianie zawieszony, wstaw sobie rurę fi 100 -110
    najlepiej pion od struchu w dol przez salon do samej piwnicy, niesamowicie
    przydatne
    nie będzie widać wstrętnych kabli zasilania czy sygnałowych
    a i z dachu mozesz po kilku latach zmienic sobie kabel, a niejeden kabel
    tam wlozysz pewnie

    jeśli planujesz troszkę automatyki, to warto z salonu do kotlowni
    doprowadzic skretke
    do regulatora temperatury do kotła, pompki

    jak planujesz alarm bardziej zaawansowany , mozesz doprowadzic
    skretkie do kilku wlacznikow swiatla, co umozliwi symulację obecności
    mieszkańców

    jak będzie podłogówka i ogrzewanie gazem czy PC to doprowadziłbym
    sterowanie z każdego pokoju do rozdzielni podłogówki i tam 220V do zaworow
    elektrycznych

    jak same grzejniki to polecam w przyszłości Rondostat HONEYWELL HR-20,
    ewentualnie
    kabel telefoniczny do grzejniow i wspolny zasilacz do wszystkich termostatow
    co by to bateryjek nie zmieniac za często

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-10-26 15:19:29
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości news:eea1d990-9506-408c-9d10-

> [...]

    > Może da się z jakiś zrezygnować lub nie warto w jakiś pomieszczeniach
    > ich umieszczać ? (np kotłownia) lub garaż ?

    Szkoda kasy w Twoim przypadku na instalację alarmową.
    Poza jedyną w miarę dobrze umieszczoną czujką w salonie, reszta czujek
    będzie bezużyteczna. Alarm bedzie Ci wył i wkur.... tylko sąsiadów, a
    obejście tego alarmu to przysłowiowa bułka z masłem.
    Widzisz, czujki to nie są obrazki czy też inne ozdóbki, które można powiesić
    byle gdzie i byle jak, lecz ich miejsce i sposób montażu zależy od wielu
    czynników, a to jak są zamontowane i gdzie, rzutuje na ich skuteczność i
    niezawodność działania, a przede wszystkim na eliminację fałszywych alarmów.
    Poza tym nie wszędzie się montuje czujki PIR. Nie jest wskazany montaż w
    wiatrołapie czy w łazience. W garażu napewno musi być coś więcej niż tylko
    czujka PIR.

  • 6. Data: 2010-10-26 15:20:46
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

  • 7. Data: 2010-10-26 16:35:07
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Tutaj rozmieszczenie. Czy prawidłowo ?

    Szczerze? Trudno byłoby bardziej nieprawidłowo.

    J.

  • 8. Data: 2010-10-26 16:50:43
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...

[...]

    Tak są. Wymagania podstawowe dotyczące instalacji i odwołania do norm (które
    poprzez to odwołanie w akcie prawnym są przepisem obowiązującym) znajdziesz
    w rozporządzeniu MI które jako inwestor powinieneś na etapie budowy domu
    raczej znać jak pacierz chyba że slepo ufasz swemu deweloperowi.
    Ochrona przeciwporażeniowa jest wymogiem. Połączenia wyrównawcze są
    wymogiem. Spełnianie odpowiednich parametrów przez instalację jest wymogiem.
    Wszystko jest w normach i rozporządzeniu.
    Instalacja elektryczna powinna być wykonana wg projektu wykonanego przez
    osobę uprawnioną (z uprawnieniami budowlanymi w branży elektrycznej).
    Wykonanie instalacji powinno się odbywac pod nadzorem uprawnionego
    kierownika budowy (branżysty a nie "ogólnego" kierownika budowy) i jego
    obowiązkiem jest sporzadzenie odpowiednich oświadczeń zwiazanych z
    wykonaniem instalacji. Instalację powinna wykonywaćosoba z odpowiednimi
    uprawnieniami Prace powinno się zakończyć sporządzeniem protokołu z pomiarów
    ochronnych instalacji. Protokół taki wystwia osoba z odpowiednimi
    uprawnieniami dozorowymi obejmującymi pomiary ochronne.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2010-10-26 17:47:47
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 26-10-2010 o 16:16:43 /// Kaszpir /// <z...@g...com>
    napisał(a):

    > I jeszcze jedno:
    >
    > Elektryk też może położy mi kable do alarmu.
    >
    > Zacząłem sobie projektować gdzie umieszczę czujki , ale wyszło mi 11
    > czujek ,
    Masz tylko dwie w miarę dobrze dane czujki na korytarzu i w salonie przy
    kuchni.
    Reszta do wyrzucenia, pamiętaj czujki mają ci pilnować okien i drzwi
    zewnętrznych
    a nie sprawdzać kto do pokoju wchodzi a tak je właśnie umieściłeś. Poza
    tym nie powinny
    być na ścianach zewnętrznych.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 10. Data: 2010-10-26 18:13:06
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > Reszta do wyrzucenia, pamiętaj czujki mają ci pilnować okien i drzwi
    > zewnętrznych a nie sprawdzać kto do pokoju wchodzi a tak je właśnie

    Chwila, chwila, tu popełniasz kardynalny błąd myśląc, ze czujka "patrzy" na
    wprost. Niestety to jest dość często popełniany błąd przez osoby, które same
    sobie instalują systemy alarmowe.

    > Poza tym nie powinny być na ścianach zewnętrznych.

    Nie chodzi o ściany zewnętrzne, bo mogą być na zewnętrrznych ścianach tylko
    nie mogą być w miejscach, gdzie autor wątku sobie umyślił.