  • 1. Data: 2010-10-26 09:34:57
    Temat: Przepusty w fundamencie
    Od: "unet" <t...@g...pl>

    Witajcie,

    ostatnio pytałem o uziom i zachęcony odpowiedziami pozwolę sobie na kolejne
    pytanie do Szanownych Grupowiczów.

    Aktualnie mam wykop pod ławy, a w nim chudziak i już chyba dziś włożone
    zbrojenie będzie.
    Podstawa ławy będzie 1 m p.p. gruntu, wys. ławy 40cm.

    Mam problem z umiejscowieniem przelotów na wodę i ścieki. Mam projekty obu
    instalacji więc wiem w jakim pomieszczeniu/miejscu je wykonać, ale na jakiej
    wysokości ? Sprawę komplikuje fakt, iż nie mam jeszcze tych przyłączy w granicy.

    1) Co do wody to wyczytałem, że rura powinna iść p.p. przemarzania czyli -1m,
    czyli u mnie pod ławą i chudziakiem (da to -1,1 m p.p.g.) ? Czyli mogę to
    zrobić najpóźniej przed wylaniem posadzki, odkopując ławę ?

    2) Co do kanalizacji to nie mam zielonego pojęcia na jakiej głębokości
    zostawić wypust. Nie wiem na jakiej głębokości będzie przyłączeniowy kinet.
    Czy wypust zrobić w ławie czy już bloczkach fundamentowych ? Czy też nie
    zawracać sobie głowy, bo zawsze można wykuć przy wizycie hydraulika jak będzie
    rozprowadzał kanalizę ? Wiem, że w tym wypadku zawsze musi być spadek.

    Ogólnie mój problem sprowadza się do tego co można zrobić teraz, przed
    zalaniem ław, póki jeszcze jest czas.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-10-26 19:18:30
    Temat: Re: Przepusty w fundamencie
    Od: "unet" <t...@g...pl>

    Dobra, nikt nie chce to sam sobie odpisze :) Trochę poczytałem, popytałem i
    doszedłem do wniosków, co następuje:

    > 1) Co do wody to wyczytałem, że rura powinna iść p.p. przemarzania czyli -1m,
    > czyli u mnie pod ławą i chudziakiem (da to -1,1 m p.p.g.) ? Czyli mogę to
    > zrobić najpóźniej przed wylaniem posadzki, odkopując ławę ?

    olać, przekop się zrobi później bo i tak idzie pod ławą

> [...]
    > rozprowadzał kanalizę ? Wiem, że w tym wypadku zawsze musi być spadek.

    Jak już to przepust na pewno będzie już w bloczkach, więc dostaję tydzień
    czasu na nomen omen zgłębienie tematu.

    > Ogólnie mój problem sprowadza się do tego co można zrobić teraz, przed
    > zalaniem ław, póki jeszcze jest czas.

    wychodzi na to, że tylko bednarkę zanurzyć

  • 3. Data: 2010-10-26 19:52:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "unet" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakiej
    > wysokości ? Sprawę komplikuje fakt, iż nie mam jeszcze tych przyłączy w

    ja na ławie położyłem rury fi250 jako przepusty. Prawie ze wszystkimi
    trafiłem :)

    b.

  • 4. Data: 2010-10-27 09:43:35
    Od: "Andrzej S." <A...@g...com>

    W dniu 2010-10-26 21:18, unet pisze:

    > olać, przekop się zrobi później bo i tak idzie pod ławą

    Czemu nie zrobic od razu? Niebieska rura cisnieniowa, przesadzona
    pod szalunkiem, z odpowiednim zapasem po obu stronach.
    Zatkac konce, by piachu nie naszlo, ladnie zwinac i przytulic
    do rosnacego muru, zeby murarz sie nie zabil.

    Co do kanalizacji to kucie w bloczkach betonowych jest problemem
    no i zawsze to jakis niedowlad budowlany. Lepiej obliczyc od razu.
    Dziura musi byc jak najwyzej. Szkoda trwonic spadek, szczególnie
    gdy do szamba bedzie daleko (trzeba bedzie glebiej je wkopywac).
    O ile pamietam, na metr ma byc 2 cm spadku.

    Nie zapomnnij o tym, o czym ja zapomnialem - otworze na dolot
    powietrza do kominka.

    pozdro
    --
    A S

  • 5. Data: 2010-10-27 11:51:25
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik unet napisał:
    > Witajcie,
    [..]
    > 1) Co do wody to wyczytałem, że rura powinna iść p.p. przemarzania czyli -1m,
    > czyli u mnie pod ławą i chudziakiem (da to -1,1 m p.p.g.) ? Czyli mogę to
    > zrobić najpóźniej przed wylaniem posadzki, odkopując ławę ?

    A co Ci szkodzi wlożyć rurę kanalizacyjną fi 160 i zalać ją betonem tak,
    żeby przechodzila przez ścianę, ew ławę...?
    Wsadź ją jak najgłębiej jak się da, a w nią niebieską rurę do wody np.
    fi 40 i zaślep z obu stron - jak ktoś pisał.

> [...]
    > rozprowadzał kanalizę ? Wiem, że w tym wypadku zawsze musi być spadek.

    Wyjście kanalizacyjne zrób najwyżej jak się da, ale możliwie pod
    poziomem gruntu. - kanalizacja jak nie będzie pod poziomem przemarzania,
    to jej nie zaszkodzi, bo ścieki są zawsze ciepłe i o ile jest zachowany
    spadek - ścieki nie stoją w rurze, to nic nie zamarznie. Im wyżej dasz,
    tym lepiej, oczywiście z zachowaniem odpowiednich spadków, a zapas
    spadku zostanie wykorzystany poźniej, jak będziesz potrzebował się
    gdzieś wpiąć i będzie daleko.

    Ja miałem 115 m rury, a spadek od wyjścia z budynku do dna studzienki
    tylko coś ok 120 cm... i wystarczylo ;-). Jednak wyjście z budynku jest
    na głębokości jakichś 30 cm pod poziomem gruntu.

    > Ogólnie mój problem sprowadza się do tego co można zrobić teraz, przed
    > zalaniem ław, póki jeszcze jest czas.

    Można wszystko zrobić później, ale po co rozwalać to, co raz zbudujesz,
    skoro można to mieć bez rozwalania i minimalnym kosztem. Za rozwalanie
    będziesz musiał zapłacić, bo za darmo nikt nie zrobi, albo narobić się
    przy robieniu tego własnoręcznie,

    Zrób teraz.

    pozdr
    robercik-us

  • 6. Data: 2010-10-27 19:11:35
    Od: " " <t...@g...pl>

    Andrzej S. <A...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > Zatkac konce, by piachu nie naszlo, ladnie zwinac i przytulic
    > do rosnacego muru, zeby murarz sie nie zabil.

    Kierbud dziś rano oglądał zbrojenie, bo parę godzin później było już zalewane
    i przyczepił się tylko do tego czemu rura niebieska nie wystaje :)
    Kazał mi zadylać po 5m 32 PE, bo później na wykop pod ławą to i dwa fajranty
    potrafią zejść. Ostatecznie mam jak napisałeś :)

> [...]
    > gdy do szamba bedzie daleko (trzeba bedzie glebiej je wkopywac).
    > O ile pamietam, na metr ma byc 2 cm spadku.

    Ok, dziękować, najpewniej tak też zrobię bo do przyłącza daleko.

    > Nie zapomnnij o tym, o czym ja zapomnialem - otworze na dolot
    > powietrza do kominka.

    Dziś mi o tym przypomniał majster, tak więc ma to na uwadze.

    > pozdro

    Dziękuję i pozdrawiam.

  • 7. Data: 2010-10-27 19:17:25
    Od: "unet" <t...@g...pl>

    robercik-us <r...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Wsadź ją jak najgłębiej jak się da, a w nią niebieską rurę do wody np.
    > fi 40 i zaślep z obu stron - jak ktoś pisał.

    Ostatecznie "zdążyłem" włożyć niebieską 32 PE. Nic innego w ławie ani pod nią
    przechodzić nie powinno.

> [...]
    > tym lepiej, oczywiście z zachowaniem odpowiednich spadków, a zapas
    > spadku zostanie wykorzystany poźniej, jak będziesz potrzebował się

    No właśnie, przez moment myślałem że rura kan musi też iść p.p.przemarzania...
    Ale masz racje, jak jest spadek to nic nie zamarznie.

    > Ja miałem 115 m rury, a spadek od wyjścia z budynku do dna studzienki
    > tylko coś ok 120 cm... i wystarczylo ;-). Jednak wyjście z budynku jest
    > na głębokości jakichś 30 cm pod poziomem gruntu.

    Będę miał jakieś 40-50m do kinetu (tak myśle).

> [...]
    > skoro można to mieć bez rozwalania i minimalnym kosztem. Za rozwalanie
    > będziesz musiał zapłacić, bo za darmo nikt nie zrobi, albo narobić się

    PE do wody jest i bednarka też jest. Ławy zalane. Dzięki!

    > pozdr
    > robercik-us

    Pozdrawiam.