  • 1. Data: 2020-01-08 08:52:38
    Temat: Falowniki Fronius
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Witam,

    Rozmawiałem wczoraj chwilę z typem, który jest przedstawicielem jakiejś
    kolejnej firmy od fotowoltaiki i ma zadzwonić, żeby się umówić na
    spotkanie. Ale w tych kilku zdaniach zapytałem go o falowniki jakie
    montują, niestety nie pamiętam marek jakie wymienił (nie siedzę w temacie
    za bardzo), ale nie wymienił Froniusa. Wtedy go spytałem o Froniusa.
    Powiedział, że Froniusa odradza, bo ma mechaniczny układ chłodzenia, który
    jest zawodny, a te, które oni montują mają tylko radiator i dzięki temu są
    trwałe, mają też dłuższą gwarancję.
    Jak się to ma do rzeczywistości?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2020-01-08 12:26:47
    Temat: Re: Falowniki Fronius
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-08 o 08:52, Roman Tyczka pisze:
> [...]
    > jest zawodny, a te, które oni montują mają tylko radiator i dzięki temu są

    Nie znam się, mimo wszystko się odezwę.
    Mechaniczny układ chłodzenia - to pewnie wentylator, który w upalne dni
    elegancko będzie się sprawdzał do rozpraszania ciepła, a ewentualna
    wymiana powinna być akceptowalna finansowo.
    Radiator różnie się sprawdza.

    Testowane na raspberry pi4 z wentylatorem i bez.
    Bez, za to z bardzo dużym radiatorem grzał się zawsze bardziej niż z
    wentylatorem.

  • 3. Data: 2020-01-08 12:48:04
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 8 stycznia 2020 12:26:49 UTC+1 użytkownik Baczek napisał:

> [...]
    > elegancko będzie się sprawdzał do rozpraszania ciepła, a ewentualna
    > wymiana powinna być akceptowalna finansowo.

    nie chodzi o wymiane wentylatora, bo to moze byc tanie, tylko o wymianę tego co się
    sfajczy gdy wentylator wysiądzie.

    Ciekawe zresztą gdzie sie kupi wentylator do sprzętu wyprodukowanego z 15lat wstecz.
    Zresztą, chyba nie ma szans zeby wentylator tyle popracował.

    b.

  • 4. Data: 2020-01-08 13:31:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-08 o 12:48, Budyń pisze:
    > (...)
    > Ciekawe zresztą gdzie sie kupi wentylator do sprzętu wyprodukowanego z 15lat
    wstecz. Zresztą, chyba nie ma szans zeby wentylator tyle popracował.

    Jakoś nie ma problemów z zakupem wentylatorów do najstarszych komputerów
    - utarły się standardy i jest OK. Zresztą typowy 80mm jest używany od
    zamierzchłej przeszłości do dziś.

    Były wyjątki, np. serwery Compaq Proline z nietypowymi wentylatorami.
    Przy problemie z wentylatorem nie pozwalał wstać i nie pozwalał na pracę
    z innym wentylatorem.

    W serwerach (oraz szafach serwerowych) wentylatory pracują całymi latami
    bez przerwy. Nie psują się.
    Są też dobre do zastosowań "cywilnych" - czy to do stacji typu
    workstation, czy do zwykłego PC, tyle, że nie kosztują 5 zł, tylko kilka
    razy więcej.

    Natomiast jeśli ktoś pcha jakiś zupełnie nietypowy wynalazek do sprzętu
    przemysłowego, to ja bym poszukał sprzęt bardziej typowy i serwisowalny.
    Ale wolałbym z chłodzeniem mechanicznym - żaden problem dać dublowanie
    czy wręcz kilka wentylatorów, tester ich pracy oraz tester temperatury
    radiatorów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2020-01-08 13:43:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 8 stycznia 2020 12:48:05 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > nie chodzi o wymiane wentylatora, bo to moze byc tanie, tylko o wymianę tego co się
    sfajczy gdy wentylator wysiądzie.

    A to te falowniki takie głupie że się nie wyłącza gdy temperatura przekroczy
    dopuszczalną?
    Toż koszt takiego zabezpieczenia to kilka złotych pewnie

  • 6. Data: 2020-01-08 14:31:43
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 8 stycznia 2020 13:43:34 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    się sfajczy gdy wentylator wysiądzie.

    > A to te falowniki takie głupie że się nie wyłącza gdy temperatura przekroczy
    dopuszczalną?
    > Toż koszt takiego zabezpieczenia to kilka złotych pewnie

    pewnie sie wyłączy zanim sie sfajczy
    w kazdym razie dla mnie bardzo atrakcyjnie wygląda produk bez ani jednej ruchomej
    czesci

    b.

  • 7. Data: 2020-01-08 16:02:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 8 Jan 2020 05:31:43 -0800 (PST), Budyń

    > pewnie sie wyłączy zanim sie sfajczy

    Równie dobrze może się wyłączyć i wszcząć alarm jak tylko wiatrak
    przestanie z jakichś powodów się obracać. Przecież to powszechne
    zabezpieczenie.

    > w kazdym razie dla mnie bardzo atrakcyjnie
    > wygląda produk bez ani jednej ruchomej czesci

    Ale jeśli pasywne chłodzenie jest tańsze niż aktywne, to coś jest na
    rzeczy. I to bynajmniej nie na korzyść tego pasywnego, które zazwyczaj jest
    mniej wydajne a jeśli ma być bardziej wydajne niż aktywne to będzie większe
    i droższe.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2020-01-08 16:15:04
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 8 stycznia 2020 08:55:02 UTC+1 użytkownik Roman Tyczka napisał:
> [...]
    > jest zawodny, a te, które oni montują mają tylko radiator i dzięki temu są

    Z tą gwarancją to bzdura, istnienie bądź nie wiatraków nie ma na nią żadnego
    wpływu. Co do systemu chłodzenia, to generalnie falowniki pasywne są większe
    i cięższe niż chłodzone wiatrakami. Montowałem Zeversolara 17kW, dałem radę
    ale Pudzian by już wymiękł. Ale Fronius 20kW też lekki nie jest.
    Tak się złożyło że u siebie mam same pasywniaki (2 duże trójfazówki i kilka
    mikrofalowników), ale Froniusów sprzedaje się dziesiątki tysięcy i jakoś
    działają :> Wiem że przy przegrzaniu obniżają moc. Może jak użytkownik się
    nie kapnie że coś mu mniej produkuje to tak sobie może działać...

    L.

  • 9. Data: 2020-01-09 01:25:15
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 08.01.2020 12:48, Budyń wrote:

    > Ciekawe zresztą gdzie sie kupi wentylator do sprzętu wyprodukowanego z 15lat
    wstecz. Zresztą, chyba nie ma szans zeby wentylator tyle popracował.

    Jeżeli byli wredni to dali wentylatory robione na zamówienie. Inaczej
    trzeba będzie uszczelniać podobne przy pomocy poxiliny.

  • 10. Data: 2020-01-09 01:36:18
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 08.01.2020 14:31, Budyń wrote:

    > pewnie sie wyłączy zanim sie sfajczy
    > w kazdym razie dla mnie bardzo atrakcyjnie wygląda produk bez ani jednej ruchomej
    czesci

    W sumie to by można go zabudować i podłączyć od góry do komina
    wentylacyjnego :-)