  • 1. Data: 2013-09-22 11:01:51
    Temat: Formalności związane z kupnem domu
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    Witam

    Kupiłem dom. Akt notarialny podpisany, odbiór dokonany. Liczniki (media)
    przepisałem na siebie (zwarłem stosowne umowy).
    Jeszce nikt w nim nie mieszka. Nikt nie jest tam zameldowany.

    I tak mi jakoś po głowie chodzi, czy aby wszystkie formalności zakończyłem
    :-)
    Skąd nasze Ukochane Państwo będzie wiedzieć, kiedy zacząć ściągać ze mnie
    wszelkie możliwe podatki? (chodzi przede wszystkim o ten od nieruchomości).
    Gdzieś coś komuś powinienem jeszcze zgłaszać? Czy wpis do KW załatwia
    wszystko?

    Pozdrawiam
    I z góry dzięki

  • 2. Data: 2013-09-22 12:22:49
    Temat: Re: Formalności związane z kupnem domu
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Robert" <a...@p...jak.trzeba> napisał w wiadomości

> [...]
    > mnie wszelkie możliwe podatki? (chodzi przede wszystkim o ten od
    > nieruchomości). Gdzieś coś komuś powinienem jeszcze zgłaszać? Czy wpis

    Państwo sobie z tym daje radę. Znajdzie Cię i oskubie co do ostatniego
    grosza. Jak nie zapłacisz to naślą komornika :)
    Oczywiście powinieneś się zgłosić w urzędzie gminy/miasta w wydziale
    podatków i tam złożyć oświadczenie, na podstawie którego będą naliczane
    podatki. Musisz także złożyć oświadczenie dotyczace wywozu śmieci.
    Najwięcej "biegania" będziesz miał po przemeldowaniu, ponieważ będziesz
    musiał powiadomić właściwy urząd skarbowy o zmianie miejsca zameldowania
    i adresie do korespondencji. Masz na to 14 dni. W razie niedotrzymania
    tego terminu, US może nałożyć na Ciebie karę. Ponadto w razie
    przeprowadzenia się i braku powiadomienia, US może wysyłać pisma do
    Ciebie jeszcze na stary adres, a każde wysłane pismo z US jeżeli nie
    odbierzez to po 7 dniach US uznaje za doręczone i w razie jakichkolwiek
    postanowień "umarł w gaciach", tracisz możliwość odwołania się.
    Jeżeli transakcja wiązała się wydaniem środków pochodzących ze sprzedaży
    innej nieruchomości to musisz za dany rok, najpóźniej w kolejnym roku do
    końca kwietnia złożyć PIT, w którym poinformujesz US o wydatkowaniu
    śreodków.
    Kolejne sprawy to wymiana dowodu osobistego, prawa jazdy, wszelkie
    legitymacje.
    Powiadomiasz zakład pracy, banki, ZUS, NFZ, operatorów telefonii oraz
    innych firm, z którymi współpracujesz.
    Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą musisz zawiadomić urząd
    gminy/miasta w wydziale ewidencji działalności gospodarczej o zmianie
    zameldowania. Oni już powiadajmiają GUS, US oraz ZUS o zmianie danych w
    ewidencji. Możne także dokonać takiej zmiany poprzez internet, ale wiże
    się to z wcześniejszym załatwieniem w urzedzie gminy/miasta podpisu
    elektronicznego lub tzw. profila zaufanego lub po złożeniu drogą
    elektroniczną takich zmian udać się do urzedu gminy/miasta w celu
    potwierdzenia. Te zmiany dotyczą tylko i wyłącznie prowadzonej
    działalności gospodarczej i niezależnie od tego musisz powiadomić ZUS,
    NFZ, jeżeli korzystasz z innych ubezpieczeń niż z tytułu prowadzonej
    działalności np. z tytułu zatrudnienia.
    Następnie musisz wymienić dowody rejestracyjne pojazdów oraz powiadomić
    ubezpieczycieli OC AC.
    Tak więc jak widziesz wszystko dopiero przed Tobą :)
    Pamiętaj, najważniejszy jest US, bo tam pracują ludzie, któzy mają
    premie liczone od ilości nałożonych kar, dlatego bardzo chętnie je
    nakładają :)

  • 3. Data: 2013-09-22 12:50:17
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 września 2013 12:22:49 UTC+2 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Pamiętaj, najważniejszy jest US, bo tam pracują ludzie, któzy mają
    > premie liczone od ilości nałożonych kar, dlatego bardzo chętnie je
    > nakładają :)

    Maja system ktory sam kary naklada. A oni maja nad soba szefa, ktory wymaga
    aby tego dopilnowali. W moim US na szczescie pracuja sami bardzo w
    porzadku ludzie. Mimo ze urzednika jako stanowiska nie trawie i chetnie bym
    zlikwidowal 90% z nich - to akurat tym ludziom sie nie dziwie - fajna posada,
    dobrze placone, panstwo daje to korzystaja, bo czemu nie :) To system jest
    zly, nie ci ludzie co wypisuja mandaty ;)

    BTW. Ostatni mandat (za opoznienia w platnosci podatku dochodowego) dostalem
    na 200 pln. Za to przestepstwo (bo to bylo ponad 5k pln) grozil mandat 160
    - 3200 pln, wiec coz zrobic jak nie podziekowac za tak niski mandat ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-09-22 13:40:08
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Musisz także złożyć oświadczenie dotyczace wywozu śmieci.
    Nie musi.
    Nie jest wielbłądem i tego udowadniać nie musi.

> [...]

    > odbierzez to po 7 dniach US uznaje za doręczone i w razie jakichkolwiek
    > postanowień "umarł w gaciach", tracisz możliwość odwołania się.
    Nic co powyżej nie jest prawdą.

> [...]
    > innej nieruchomości to musisz za dany rok, najpóźniej w kolejnym roku do
    > końca kwietnia złożyć PIT, w którym poinformujesz US o wydatkowaniu
    Jak wyżej.

    > Kolejne sprawy to wymiana dowodu osobistego, prawa jazdy, wszelkie
    > legitymacje.
    Można już mież DO bez meldunku.
    I wymieniać DO nie musi.

    > Powiadomiasz zakład pracy, banki, ZUS, NFZ, operatorów telefonii oraz
    > innych firm, z którymi współpracujesz.
    Adres zameldowania nie ma nic wspólnego z adresem do korespondencji.

    > Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą musisz zawiadomić urząd
    > gminy/miasta w wydziale ewidencji działalności gospodarczej o zmianie
    > zameldowania.
    Nie musi.

    Oni już powiadajmiają GUS, US oraz ZUS o zmianie danych w
    > ewidencji.
    Grzech poważny. Nie powiadamiają.

> [...]

    > Pamiętaj, najważniejszy jest US, bo tam pracują ludzie, któzy mają
    > premie liczone od ilości nałożonych kar, dlatego bardzo chętnie je

    Jak US takie coś Tobie zrobił to jesteś ostatnim frajerem.

    Uprzedzając Twoją odpowiedź:

    1. Adres zameldowania jest jego prywatnym adresem.
    2. Nic nikomu do tego gdzie jest zameldowany.
    3. Jeśli jesteś innego zdania to podaj podstawę prawną
    swoich rozważań.

    z poważaniem,
    g.

  • 5. Data: 2013-09-22 13:42:24
    Od: "Chiron" <i...@g...com>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Robert" <a...@p...jak.trzeba> napisał w wiadomości

    to ja jeszcze dołożę mozliwość- żeby kolegi nie dołować z tym niedoręczaniem
    koorespondencji: idziesz do urzędu pocztowego- do dyrekcji lokalnej- i
    wykupujesz obie zastępstwo pocztowe (tak to się chyba nazywa). Kosztuje
    smarkate pieniądze, a oznacza to, że przez wykupiony czas korespondencja na
    Twoje nazwisko i stary adres będzie automatycznie dostarczana na nowy adres.

    "Kto rządzi przeszłością, w tego rękach jest przyszłość; kto rządzi
    teraźniejszością, w tego rękach jest przeszłość."
    G. Orwell

    Chiron

  • 6. Data: 2013-09-22 16:26:00
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "uzytkownik" napisał:
    > Państwo sobie z tym daje radę. Znajdzie Cię i oskubie co do ostatniego
    > grosza.

    Nie wątpię ;-)

> [...]
    > musiał powiadomić właściwy urząd skarbowy o zmianie miejsca zameldowania i
    > adresie do korespondencji. Masz na to 14 dni.

    No właśnie. A co w przypadku, gdy ciągle nie zmieniłem adres zamieszkania i
    zameldowania?
    Skoro nikt nie mieszka w kupionym budynku, to pozostaje "niejasna" kwestia
    podatku od nieruchomości.
    Czyli jednak TRZEBA się udać do UG/UM i coś zgłosić/zadeklarować?
    Nic nie dzieje się "z automatu"?

  • 7. Data: 2013-09-22 16:29:39
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "Grzegorz" napisał:
    <.....>Nie musi.
    > Nie jest wielbłądem i tego udowadniać nie musi.

    <.....>
    > Nic co powyżej nie jest prawdą.

    To Twoim zdaniem jak wygląda sprawa dopełnienia formalności po zakupie domu?
    Jakie czynności/działania pozwalają na zlokalizowanie mnie przez stosowny
    urząd i ściągnięcie podatku od nieruchomości?

    Z góry dzięki za info

  • 8. Data: 2013-09-22 16:36:44
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > No właśnie. A co w przypadku, gdy ciągle nie zmieniłem adres
    > zamieszkania i zameldowania?

    Przysyłają na ten adres, który widnieje w ewidencji ludności, czyli na
    stary adres.

    > Skoro nikt nie mieszka w kupionym budynku, to pozostaje "niejasna"
    > kwestia podatku od nieruchomości.

    Podatek musi być zapłacony i nic się z tym nie da zrobić. Nieważne czy
    ktoś mieszka czy nie.

    > Czyli jednak TRZEBA się udać do UG/UM i coś zgłosić/zadeklarować?
    > Nic nie dzieje się "z automatu"?

    Z automatu są naliczane odsetki karne.
    Dla swojego dobra powinieneś zgłosić, bo za niedopełnienie formalności
    są dodatkowe sankcje karne.

  • 9. Data: 2013-09-23 11:14:40
    Od: "g." <n...@s...pl>

> [...]
    > Jakie czynności/działania pozwalają na zlokalizowanie mnie przez stosowny
    > urząd i ściągnięcie podatku od nieruchomości?

    Dla transakcji związanych ze stosunkami własnościowymi na nieruchomości
    Kodeks Cywilny zastrzega formę aktu notarialnego (Art. 155 KC i dalsze).
    Akt Notarialny jest przekazywany do sądu rejonowego do wydziału
    V Ksiag Wieczystych. Tam na rozprawie niejawnej zapada postanowienie
    o zmianie zapisów o zmianie właściciela w KW.
    Stamtąd dane o zmianach są przekazywane do ewidencji gruntów i nieruchomości
    prowadzonej przez gminę.
    Tam z kolei odnotowuje się zmianę właściciela działki/domu/mieszkania/etc.
    i na adres do korespondencji lub na adres nieruchomości jest wysyłana
    deklaracja
    ws podatku od nieruchomości.
    Jeśli gmina nie ma adresu do korespondencji to wysyła deklarację (druk
    deklaracji)
    na znany adres (zameldowania - jeśli posiada), lub np. via e-mail, lub inne
    adresy
    związane z innymi bazami danych (np. z bazy działalności gospodarczej).
    Podatek od nieruchomości opłaca się niezależnie od wezwania czy
    przypomnienia.
    To na właścicielu taki obowiązek spoczywa.
    Dlatego gmina nie może wymagać od podatnika by ten (jeśli takiego nakazu
    wprost
    z ustawy nie ma) by ten coś rejestrował.
    Te deklaracje z urzędu to gest ze strony władzy bo wielu ludzi nie jest
    zorientowanych w sprawie. To pewne uporządkowanie poboru podatku.
    Ja mam więcej niż jedna nieruchomość. Nigdy się do urzędu nie fatygowałem.
    Powtarzam. Nigdy!
    Deklaracja była zawsze dostarczana pod adres nieruchomości.
    Następne deklaracje przychodzą na adres który "zafunkcjonował".

    Gdy nie można się z podatnikiem skontaktować to gmina ma swoje sposoby.
    CBA, dzielnicowy, i takie tam,
    Ale Ty nie masz zamiaru się przecież migać.

  • 10. Data: 2013-09-23 11:25:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Chiron" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > Kosztuje smarkate pieniądze, a oznacza to, że przez wykupiony czas
    > korespondencja na Twoje nazwisko i stary adres będzie automatycznie

    W przypadku lokalnych pism urzędowych i sądowych często dostarcza je goniec
    więc taka usługa nic nie pomoże.

    Pozdrawiam
    Ergie