  • 1. Data: 2013-09-20 09:23:31
    Temat: Pompa Ciepła - dolne zasilanie
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Hej Grupo,

    Podpowiedzcie proszę - jak policzyć / ile przyjąć powierzchni na zasilanie
    dolne.
    Zasialnie ma być w kanałach, nie chcę robić odwiertów.
    Czy jest jakoś przyjętę, że siatka rurek nie może być oddalona od kotłowni
    o ileś metrów?
    Chcę prawidłowo usadowić dom na działce, żeby potem nie okazało się, że
    jest za blisko czegoś i dupa.

    --
    Franc

  • 2. Data: 2013-09-20 09:39:28
    Temat: Re: Pompa Ciepła - dolne zasilanie
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 20 września 2013 09:23:31 UTC+2 użytkownik Franc napisał:

    > Podpowiedzcie proszę - jak policzyć / ile przyjąć powierzchni na zasilanie
    > dolne.
    > Zasialnie ma być w kanałach, nie chcę robić odwiertów.

    W uproszczeniu: 20W / m2 mocy grzewczej pompy.

    > Czy jest jakoś przyjętę, że siatka rurek nie może być oddalona od kotłowni
    > o ileś metrów?

    Byle 1m od domu, 1m od siebie (kazda rurka). Przy wejsciu do kotlowni -
    zaizoluj, ew. wsadz w arota i napusc pianki :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-09-20 09:46:31
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 20.09.2013 09:23, Franc pisze:
> [...]
    > o ileś metrów?
    > Chcę prawidłowo usadowić dom na działce, żeby potem nie okazało się, że

    w zależności od rodzaju gruntu przyjmujesz moc jaką możesz z niego
    wyciągnąć. Jest to w granicach 10..30W/m^2
    z OZC czytasz jakiej mocy powinieneś mieć źródło ogrzewania
    wybierasz sobie konkretne urządzenie o wystarczającej mocy grzewczej
    z tabelki parametrów tego urządzenia czytasz jaka jest moc sprężarki
    od mocy grzewczej urządzenia odejmujesz moc sprężarki, wyjdzie Ci moc
    chłodząca
    tą moc chłodzącą dzielisz przez tę wartość z 1 pkt, czyli ile możesz z
    gruntu wyciągnąć - wynikiem jest ilość m^2 powierzchni gruntu na której
    musisz rozłożyć rury.

    rurę 32 rozkładasz z odstępem 0,8m
    rurę 40 z odstępem 1,0m (tę się trochę ciężko rozkłada)
    pętle z rury fi32 max długość 150m
    pętle fi40 max długość 200m

    Oczywiście to nie jest apteka, zaokrąglać lepiej w górę, szczególnie z
    powierzchnią wymiennika.

    a co do spirali... ja rozłożyłem na 350m^2 750m bieżących rur fi32 w 5
    pętlach po 150m, odległości między spiralami około 2m - może trochę za
    gęsto, ale to nie powinno zaszkodzić bo ważniejsze jest te 350m^2.

  • 4. Data: 2013-09-20 09:47:13
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 20.09.2013 09:39, Adam pisze:

    > W uproszczeniu: 20W / m2 mocy grzewczej pompy.

    mocy grzewczej? od kiedy? chyba ze przyjąłeś współczynnik bezpieczeństwa:)

  • 5. Data: 2013-09-20 09:49:43
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Dnia Fri, 20 Sep 2013 00:39:28 -0700 (PDT), Adam napisał(a):

    > W uproszczeniu: 20W / m2 mocy grzewczej pompy.
    Jeżeli dom ma powierzchni 200 m2 to pompa musi mieć 4000W?

    > Byle 1m od domu, 1m od siebie (kazda rurka). Przy wejsciu do kotlowni -
    > zaizoluj, ew. wsadz w arota i napusc pianki :)
    > pozdr.
    Rurka w ziemi prosto, czy kręcona w wykopie?
    Do kotłowni ZTCW wchodzi jedna główna rura od zasilania dolnego. Ile max
    długości może mieć ta rura?

    --
    Franc

  • 6. Data: 2013-09-20 09:54:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 20 września 2013 09:47:13 UTC+2 użytkownik Albercik napisał:

    > mocy grzewczej? od kiedy? chyba ze przyjąłeś współczynnik bezpieczeństwa:)

    Napisalem "w uproszczeniu" nie bez powodu ;)
    Tak naprawde nie jestes w stanie oszacowac dokladnie ile trzeba tej rury,
    a ze rura jest tania to lepiej zakopac za duzo niz za malo. Za duzo tylko
    polepszy parametry DZ, za malo moze doprowadzic nawet do uszkodzenia
    pompy :-)

    Ladnie to podsumowales i z wszystkim sie zgadzam :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2013-09-20 10:01:49
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 20 września 2013 09:49:43 UTC+2 użytkownik Franc napisał:

    > Je�eli dom ma powierzchni 200 m2 to pompa musi mie� 4000W?

    Nie. Powierzchnia domu nie ma nic wspolnego z moca urzadzenia grzewczego.
    Bo mozesz miec 200m2 stodole z zapotrzebowaniem 50 tys kWh, a mozesz miec
    nowoczesny dom prawie-pasywny 200m2 z zapotrzebowaniem 2000 kWh.

    Pierwsze co musisz wykonac (lub zlecic) to zrobienie OZC (obliczeniowe
    zapotrzebowanie na cieplo). Bedziesz wiedzial jakiej mocy urzadzenie
    grzewcze wymaga Twoj dom i to jest absolutna podstawa zeby cos dalej z pompa
    ciepla robic.

    Jak ktos zacznie Ci liczyc w stylu "200m2 * 50W no to panie potrzebujesz
    pan pompy 10kW" to mu odrazu podziekuj. To musi byc policzone bardzo dokladnie
    i tylko porzadnie zrobiony OZC da takie informacje :)

    > Rurka w ziemi prosto, czy kr�cona w wykopie?

    Ja jestem przeciwnikiem spiralnych - juz o tym chyba dyskutowalismy w ostatnim
    watku. Tu nie chodzi o to zeby zakopac np. 500m rury, tylko zeby te 500m rury
    odbieralo cieplo z jak najwiekszej powierzchni (tudziez objetosci) gruntu
    cieplo. To w gruncie jest cieplo, nie w rurze. Wiec zakopanie 500m rury
    spiralnie na powierzchni 100m2 da znacznie gorszy wymiennik niz 500m rury
    zakopane na powierzchni 500m2 :) Oczywiscie wszystko zalezy od warunkow
    gruntowych - jezeli masz metr pod poziomem powierzchni jezioro to mozesz
    zaryzykowac spiralny - moze sie sprawdzi, poki bedzie tam woda ktora doskonale
    przewodzi cieplo i powoduje szybka regeneracje gruntu :)

    > Do kot�owni ZTCW wchodzi jedna g��wna rura od zasilania dolnego. Ile max

    Mozesz rozdzielacz zrobic na zewnatrz w studzience, a mozesz w kotlowni.
    Pelna dowolnosc. Wtedy do kotlowni moze Ci wchodzic nawet kilka rur (po
    dwie z kazdej petli). To nawet lepszy sposob bo masz wszystkie ew. miejsca
    przeciekow (rozdzielacz) na oku.

    > d�ugo�ci mo�e mie� ta rura?

    Bez znaczenia - tylko ja zaizoluj otulina izolacyjna :)
    U mnie ma jakies 5m.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2013-09-20 10:02:57
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 20 września 2013 10:01:49 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Nie. Powierzchnia domu nie ma nic wspolnego z moca urzadzenia grzewczego.
    > Bo mozesz miec 200m2 stodole z zapotrzebowaniem 50 tys kWh, a mozesz miec
    > nowoczesny dom prawie-pasywny 200m2 z zapotrzebowaniem 2000 kWh.

    Zle jednostki podalem - nie kWh tylko kW, chodzi o moc, nie zuzycie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2013-09-20 11:09:33
    Od: "AT" <Atari!@onet.poczta.pl>

[...]

    Pytanie czy to wogole jest policzalne, przy ukrytych mostach termicznych
    można się nieźle pomylić.
    U mnie liczyl architekt na papierze, jak zacząłem grzać i przeliczyłem
    ilosc zuzytego opału wyszło mi znacznie mniej,
    ocieplenie bardzo dobrze dopieszczone, choć pewnie możnabyło lepiej :)
    wyliczyli mi 22k a poszlo 14,5k

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2013-09-20 11:21:32
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    ps.com...

    >Zle jednostki podalem - nie kWh tylko kW, chodzi o moc, nie zuzycie :)

    nadal nie pasuje :-)))

    b.