  • 1. Data: 2009-07-06 09:57:16
    Temat: Fundamenty
    Od: seki <s...@i...pl>

    Witam...
    Planuję budowę domu jednorodzinnego - powierzchnia 140m2, bez piwnic,
    na płaskiej działce, gdzie jest wysoki poziom wód gruntowych. Mam
    dylemat odnośnie fundamentów... czy robić "lane" ławy wraz z
    fundamentami i czy jest sens sobić drenaż z izolacją pionową, a jeśli
    tak to, czy wystarczy drenaż tylko zewnętrzny, czy też i po
    wewnątrznej stronie fundamentów. Majster powiedział mi, że w takmi
    przypadku wystarczy zrobić dobrą izolację poziomą i podnieść dom nad
    grunt około 50cm... Pytam, ponieważ nie mam żadnego doświadczenia w
    dziedzinie budownictwa, a nie chcę popełnić "gafy" na samym początku
    budowy. Z góry dziękuję za wszelkie pomocne informacje...

  • 2. Data: 2009-07-06 10:22:51
    Temat: Re: Fundamenty
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "seki" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...
[...]

    I majster dobrze powiedzial
    chudziak na poziomie scian fundamentowych
    i porzadna izolacja pozioma
    i wystarczy

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-07-06 10:23:46
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > fundamentami i czy jest sens sobić drenaż z izolacją pionową, a jeśli
    > tak to, czy wystarczy drenaż tylko zewnętrzny, czy też i po

    1) nie ma w tym wypadku (brak piwnic) różnicy pomiędzy
    ścianami lanymi a murowanymi z bloczka. Zrób, co tańsze.

    2) Drenaż nie wiem, czy coś da, skoro wody są wysoko.
    Drenaż raczej stosuje się przy ciężkim gruncie, żeby usunąć
    wody opadowe, ale nie po to, żeby osuszyć działkę.
    w tym wypadlku raczej może wchodzić w grę wyższe posadowienie
    budynku.

    3) Pakiętaj też o dobrych izolacjach przeciwwilgociowych pionowych:
    'smołowanie' ścian fundamentu, folia kubełkowa itp.

    4) O renażu wewnątrz budynku to nigdy nie słyszałem - raczej się tego
    nie praktykuje.

    > Majster powiedział mi, że w takmi

    Geolog i konstruktor też by się mogli wypowiedzieć. Majster -
    choćby świetny fachowiec może się nieraz grubo pomylić.

    Pogadaj z sąsiadami w Twojej okolicy jak ono rozwiązali
    sprawę, co mieli w projekcie a co naprawdę zrobili i czy są zadowoleni z
    tego,
    co u nich jest zrobione.

    pozdrawiam
    pluton

  • 4. Data: 2009-07-07 07:45:48
    Od: seki <s...@i...pl>

    Dzięki za info....
    Z sąsiadami nie bardzo pogadam , bo jeszcze nie mam z kim... :)
    W tej chwili czekam na opinię geologa...
    mam jeszcze jedno pytanie w tym temacie, jak już pisałem myślałem o
    "lanych" ławach i fundamentach, jak w tym przypadku robić poziomą
    izolację ław? czy dopiero poziomą izolację nad fundamentami? tylko w
    takim przypadku, pomimo robienia pionowej izolacji fundamentów, wilgoć
    będzie i tak "wsysana" przez ławy... myślałem o położeniu folii
    izolacyjnej już pod ławami i połączeniu jej z pionową izolacją - co
    myślicie o tego typu rozwiązaniu , zależy mi na tym, aby bardzo dobrze
    zabezpieczyć się przed wilgocią...

  • 5. Data: 2009-07-07 11:35:01
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > mam jeszcze jedno pytanie w tym temacie, jak już pisałem myślałem o
    > "lanych" ławach i fundamentach, jak w tym przypadku robić poziomą
    > izolację ław?

    Myslisz o jednoczesnym laniu ławy i ścian fundamentu ?
    Tak się chyba nie da (nawet techncznie).
    Najpierw trzeba wylać ławę , potem na
    niej ustawić szalunek i lać ściany.
    ława ze ścianami nigdy nie tworzy całości, zabronione jest nawet
    wypuszczanie kotew z ławy w celu zatopienia w ścianie.

    > czy dopiero poziomą izolację nad fundamentami?

    Pozioma izolacje powinna być i na ławie, i na szczycie ściany fundamentowej.

> [...]
    izolacyjnej już pod ławami i połączeniu jej z pionową izolacją - co
    myślicie o tego typu rozwiązaniu , zależy mi na tym, aby bardzo dobrze

    Beton nie boi się wilgoci. Gdyby tak było, to zapory wodne robiło by się
    z bambusa. Beton boi się kwasu (kwaśnych deszczy).
    Izolację wilgociową rób tak, żeby co tam wlezie miało szanse wyleżć.
    Jeżeli zrobisz jakąś wannę z folii i jakąś dziureczką wlezie tam woda,
    to już nigdy nie wyjdzie.

    Ja bym na twoim miejscu zrobił tak:
    Standardowa ława : w gruncie w folii albo chudziak i szalunek
    przy folii można ją założyć na górę ławy, także na czas pielęgnacji,
    ale pamiętaj o tej wannie, w którą woda wejdzie i już nie wyjdzie.
    Przy szalunku, po jego rozebraniu pomalował bym boki ławy smołą.
    W obu przypadkach górę ławy posmołować, dać folię izolacyjną
    (taka specjalna, z rolki, do izolacji poziomej murów).
    Ściany jakie chcesz - bloczek, czy lane w szalunek. Myślę, że bloczek będzie
    tanszy.
    W każdym przypadku sciany obsmołowane.
    Od wewnątrz może być coś, co żre styro, od zewnątrz dysperbit, żeby nie
    robił
    krzywdy ociepleniu.

    Do tego drenaż opaskowy, na wysokości połowy ławy, jakieś rury w
    geowłókninie.
    Ale upewnij się, że to u ciebie ma sens.

    pozdrawiam
    pluton

  • 6. Data: 2009-07-07 13:35:53
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "pluton" napisał:
> [...]
    > Od wewnątrz może być coś, co żre styro, od zewnątrz dysperbit, żeby nie
    > robił krzywdy ociepleniu. Do tego drenaż opaskowy, na wysokości połowy

    a nie przesadzasz trochę jeśli idzie o dom bez piwnicy?:O)
    tam nie trzeba zadnej izolacji na fundamenty, bo i po co?:O)
    jedyne co trzeba to właśnie ta izolacja pozioma, ale samej podłogi domu,
    ewentualnie można pomyśleć o wylaniu płyty podłogowej z betonu nie
    przepuszczajacego wody, jest chyba 3x droższy, ale odpadną koszta izolacji
    poziomej i robocizny i kto wie może wyjść taniej:O)

  • 7. Data: 2009-07-08 12:14:20
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > a nie przesadzasz trochę jeśli idzie o dom bez piwnicy?:O)

    Autor watku mowil, ze bardzo mu zalezy na izolacji od wilgoci...

    > ewentualnie można pomyśleć o wylaniu płyty podłogowej z betonu nie
    > przepuszczajacego wody, jest chyba 3x droższy, ale odpadną koszta izolacji
    > poziomej i robocizny i kto wie może wyjść taniej:O)

    Trzeba tylko zadbac o izolacje szar (szczelin) miedzy mirem a pluta
    podlogowa.

    pozdrawiam
    pluton

  • 8. Data: 2009-07-10 11:46:05
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "seki" <s...@i...pl> wrote in message
    i.googlegroups.com...

    po pierwsze to powinieneś odsączyc grunt i go zbadać wykonując wiercenia. Są
    firmy, które to robią. Później robisz większy wykop dookoła i drenujesz
    teren żeby go wysuszyć nieco. Nie pozwól sobie budować w wodzie na hurraa./