    From: "Darek" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Date: Mon, 9 Jul 2012 23:00:12 +0200

    Witam,

    Odnośnie GWC wiele napisano. Chciał bym zapytać ludzi którzy posiadają w
    swoich domach
    GWC o sensowność i powód wyboru takiego a nie innego rozwiązania.

    Czy:
    - GWC żwirowe czy rurowe?

    Czytałem różne opracowania i pomimo moich obaw co do GWC żwirowego, ponoć
    na PP wrocławskiej były jakieś badania, które potwierdzają skuteczność tej
    metody i
    małą zawartość zarodników grzybów. Generalnie powietrze ponoć jest bardzo
    dobrej jakośći.

    Jeżeli chodzi o rurowe to polecane są rury rehau z antybakteryjną powłoką
    i dobrą przewodnością termiczną - co ponoć odróżnia je od rur PCV (możliwość
    powstania grzybów i znacznie gorszą przewodnośc termiczną).

    Powiem szczerze, że mam tutaj dylemat. Proszę się nei skupiać na cenie
    jednego
    czy drugiego rozwiązania, nie to chcę rozważać a skuteczność i zasadność.

    Czy:
    przy założeniu GWC rozpatrzyć w pełni mechaniczną wentylację, eleiminując
    wszelakie kominy wentylacyjne, czy pozostawić nawew mechaniczny a wywiew
    grawitacyjny?
    Wydaje się, że przy wywiewie grawitacyjnym stracimy zupełnie kontrolę nad
    przepływem
    powietrza. Co radzicie.

    Czy:
    Zużycie energii elektrycznej w przypadku GWC jest znaczące, przypuszczam, że
    przy GWC żwirowym, będzie wyższe przez większe opory?
    Może ktoś potwierdzić ile sumarycznie wynosi go utrzymanie GWC, jeżeli
    chodzi
    o energię elektryczną?

    Czy:
    potrzebuję filtry powietrza i jaki będzie ich koszt?

    Czy:
    bez rekuperatora ma taka zabawa sens w waszej opinii? Być może rekuperator
    założe
    za kilka lat ale dla rozważań przyjmijcie, że taki rekuperator nigdy nie
    powstanie.
    Fakt posiadania rekuperatora determinuje konstrukcję wentylacji a mianowicie
    w pełni
    mechniczną bez kominów. Jednak przy rozważaniu czy budować czy nie budować
    kominów
    nie bierzecie pod uwagę tego, że być może powstanie rekuperator.

    Bardzo mi zależy na opinii osób które posiadają GWC.

    Pozdrawiam
    Darek