    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.sci.inzynieria
    From: Lisciasty <l...@p...pl>
    Subject: Grzanie wody podłogą
    Date: Mon, 24 Jul 2017 00:12:07 +0200

    Ostatnio grzanie wody jest intensywnie dyskutowane, więc postanowiłem
    w końcu uruchomić i opomiarować chłodzenie chaty podłogą. Przynajmniej
    wstępnie, bo jak zwykle czasu ni ma.
    Rys historyczny:
    W chałupie jest pompa ciepła 10kW gruntowa, do grzania chałupy i wody.
    Podczas montażu hydrauliki wstawiłem wymiennik ciepła jakiś_tam:

    http://lisciasty.firehost.pl/wymiennik.jpg

    Normalnie jest on odseparowany, zimna woda spod ziemi wlatuje
    bezpośrednio do pompy ciepła, ciepła woda z pompy idzie na podłogówkę
    albo do baniaka CWU, w zależności od trybu pracy. W konfiguracji
    letniej, za pomocą kilku zaworów, woda spod ziemi puszczona jest przez
    wymiennik, a dopiero potem wpada do pompy. Obieg podłogówki jest odcięty
    od obiegu CWU i zamyka się przez wymiennik, a obieg CWU krąży tylko na
    odcinku baniak-pompa.
    Celem takiej zabawy jest chłodzenie chałupy poprzez uruchomienie naraz
    pompy dolnego źródła i pomp obiegowych podłogówki, ale póki co izolacja
    chaty i akumulacyjność tudzież wentylacja mechaniczna utrzymują w środku
    znośną temperaturę, więc na razie chłodzenie podłogi odbywa się tylko
    podczas grzania ciepłej wody przez pompę ciepła.
    Na obrazku wymiennik.jpg pokazane są punkty pomiaru temperatury, których
    przebiegi wyglądają tak:

    http://lisciasty.firehost.pl/wykres_temp.jpg

    Grzanie wody w baniaku 300L następuje w chwili osiągnięcia przez wodę
    temp. 38 st. C i trwa do chwili osiągnięcia 45 st.C. Po podpięciu
    wymiennika do układu czas się nieco skrócił i teraz wynosi około 13
    minut, więc te temperatury nie mają się kiedy specjalnie ustabilizować.
    Ale z tego co jest coś tam można wywnioskować.
    Na wymiennik wpada woda o temp. 14 st. C, po wymienniku do pompy ciepła
    trafia już 17,6 C co przy przepływie trochę ponad 30l/s daje moc około
    8kW. Z podłogi woda wejściowa ma 22,5 stopnia, a wychodząca jakieś 18,5.
    Przepływu po stronie podłogówki nie znam, bo nie miałem tam rotametru.
    Po prawdzie temperatura wlotowa do pompy ciepła podnosi się tylko o
    niecałe 4 stopnie, ale zauważyłem skrócenie czasu grzania wody z
    niecałych 20 minut do około 13-16 minut. Trochę za mało pomiarów do tej
    pory, ale mam wrażenie że COP i moc grzania trochę się zwiększyły.
    Ciepłomierzy nie mam, więc to tylko gdybologia, ale generalnie jestem
    zadowolony z efektu ;) No i w każdej chwili mogę odpalić chłodzenie
    podłogi mocą 8kW i kosztem 230W, co jest całkiem niezłym osiągnięciem
    jak na "bieda klimę" ;)

    L.