  • 21. Data: 2014-01-23 12:56:38
    Temat: Re: Ilość energii potrzebna do podgrzania powietrza, które wentyluje pomieszczenie
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:a300e1e6-8b17-4a5c-98fa-c5cd3fe5f5f9@go
    oglegroups.com...

    > Faktycznie wynik poprawny, muszę skorygować swoje założenie człowiek
    > potrzebuje ok 0,15 kWh na godzinę mocy wentylacji (poprzednie załozenie
    > 0,1kWh) było dla
    > przeżycia na maksymalnym dopuszczalnym stężeniu 1500 ppm CO2.

    Spokojnie uzyskany wynik możesz pomnożyć przez 2 albo i więcej, bo nie
    istnieje w praktyce taki system wentylacji który by śledził użytkownika i
    wentylował te pomieszczenie w którym on się akurat znajduje z idealnie
    dobrana wydajnością w zależności od tego czy jest sam czy dwóch itd.

    > Najgorsze jest to że przebywający w pomieszczeniu człowiek emituje poniżej
    > 100 W mocy - czyli mniej niż potrzeba na wentylację.
    > Liczy się całkowita sprawność systemu z rekuperatorem, np. izolacji.
    > System stojący na zimnym poddaszu, będzie miał znacznie mniejszą sprawność
    > niż ten sam rekuperator
    > umieszczony wewnątrz.

    Oczywiście.
    Można iść jeszcze dalej - uwzględnić moc pobieraną przez wentylatory i
    oddawaną jako ciepło i jego koszt w relacji do głównego źródła ogrzewania.
    I jeszcze dalej - uwzględnić czy wentylator wywiewny znajduje się przed czy
    za wymiennikiem. Czyli czy jego ciepło jest wywiewane na zewnątrz w całości
    czy odzyskiwane przez wymiennik.
    itd :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 22. Data: 2014-01-23 13:08:31
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 12:56, Ergie pisze:

> [...]
    > czy za wymiennikiem. Czyli czy jego ciepło jest wywiewane na zewnątrz w
    > całości czy odzyskiwane przez wymiennik.

    Przy takich szczegółach to tylko krok od zbudowania szczelnej śluzy przy
    wyjściu, która będzie wypompowywać nagrzane powietrze przed wyjściem na
    dwór.

    ;)

    --
    MN

  • 23. Data: 2014-01-23 13:23:07
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 12:56:38 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    >
    > za wymiennikiem. Czyli czy jego ciepło jest wywiewane na zewnątrz w całości

    Żebyś się nie zdziwił jak na zewnątrz będą temperatury niewiele niższe od wewnątrz.
    Może się okazać że ciepło jakie emitują wentylatory są znaczącym ciepłem jakie
    generuje rekuperator.

  • 24. Data: 2014-01-23 13:29:56
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 13:23, k...@g...com pisze:

    > Żebyś się nie zdziwił jak na zewnątrz będą temperatury niewiele niższe od wewnątrz.
    Może się okazać że ciepło jakie emitują wentylatory są znaczącym ciepłem jakie
    generuje rekuperator.

    Przesadzasz.
    Ktoś pisał o średniej mocy rekuperatora na poziomie 30W. To tyle, co 20%
    człowieka. Bez znaczenia w ogólnym rachunku.

    Ale przy okazji zapytam: czy rekuperatory mają w standardzie układ
    "obejścia" wymiennika ciepła w sytuacji, gdy dogrzanie wchodzącego
    powietrza jest niewskazane?

    --
    MN

  • 25. Data: 2014-01-23 13:36:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Ale przy okazji zapytam: czy rekuperatory mają w standardzie układ
    > "obejścia" wymiennika ciepła w sytuacji, gdy dogrzanie wchodzącego
    > powietrza jest niewskazane?

    Te średnie i lepsze mają.

    Problem z tym, ze mało które inteligentnie go używają.
    Inteligentnie to znaczy w okresach przejściowych do grzania a w lecie do
    chłodzenia. Zwykle jest albo tak albo tak.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 26. Data: 2014-01-23 13:43:16
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 13:29:56 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >

    > Ale przy okazji zapytam: czy rekuperatory mają w standardzie układ
    >
    > "obejścia" wymiennika ciepła w sytuacji, gdy dogrzanie wchodzącego

    Przy zbyt małym rekuperatorze, a takie są w Polsce zakładane ze względu na koszt,
    przy niewielkich różnicach temperatur rekuperator nic nie odzyskuje. Jest warczącym
    pudłem pobierającym prąd. Jak jest 35 stopni różnicy temperatur to łatwo odzyskać
    sporo ciepła. Ale jak jest 5 stopni to zadanie staje się kosztowne bo wymaga dużych
    powierzchni wymienników.

  • 27. Data: 2014-01-23 13:43:45
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Przy takich szczegółach to tylko krok od zbudowania szczelnej śluzy przy
    > wyjściu, która będzie wypompowywać nagrzane powietrze przed wyjściem na
    > dwór.

    Nie o to chodzi by posuwać się do absurdu, ale aby skoro jak wskazałem
    liczba zmiennych jest spora to nie liczyć tych wszystkich drobiazgów.
    Nie ma sensu liczyć poszczególnych składników skoro możemy potraktować układ
    jako zamknięty i policzyć ilość energii wymienianej z otoczeniem.
    Wystarczy zmierzyć dwie temperatury (czerpnia i wyrzutnia) oraz jeden
    przepływ i z tych trzech pomiarów można wyznaczyć ilość odzyskiwanej
    energii.

    Pominąłem wilgotność bo zwykle jest jej za dużo, jednak jak ktoś ma jej za
    mało i musi nawilżać to powinien ją uwzględnić.

    Ktoś na tej grupie (nie pamiętam, kto) ma oczujnikowaną swoją instalację i
    wrzucał tu wykresy temperatur. Wystarczy dołożyć przepływ i już będziemy
    znać rząd wartości.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 28. Data: 2014-01-23 14:10:34
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 13:43, k...@g...com pisze:

> [...]
    sporo ciepła. Ale jak jest 5 stopni to zadanie staje się kosztowne bo wymaga dużych

    Przy 5 stopniach różnicy dwór/dom - nie oczekuję odzysku energii. Gdy na
    dworze jest 15 stopni to jest moja ulubiona pogoda i chętnie otwieram
    okna na cały dzień. Wtedy rekuperator można całkowicie wyłączyć.

    Poza tym - straszysz cały czas tymi kosztami pracy rekuperatora, ale
    przy średnim poborze prądu na poziomie 30W - wychodzi około 130 zł
    rocznie. A przyznasz chyba, że komfort, jaki reku daje w "niekorzystnym
    okresie" jest warty tej ceny.

    --
    MN

  • 29. Data: 2014-01-23 14:22:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-23 13:36, Ergie pisze:
> [...]
    > Inteligentnie to znaczy w okresach przejściowych do grzania a w lecie do
    > chłodzenia. Zwykle jest albo tak albo tak.

    Czy możesz przybliżyć ten temat? Grzeją prądem, czy korzystają np. z
    pieca gazowego i jego instalacji? Grzanie prądem mnie nie bawi przy
    kosztach około 2x wyższych za kWh niż gazem.

    --
    MN

  • 30. Data: 2014-01-23 14:28:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2014 14:10:34 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
> [...]
    > przy średnim poborze prądu na poziomie 30W - wychodzi około 130 zł
    > rocznie. A przyznasz chyba, że komfort, jaki reku daje w "niekorzystnym
    I tu jest cały problem
    Nie mam reku, mam dom wybudowany w 2007/2008 roku i co za "komfort" dałby mi reku?
    moze inaczej: jaki mam dyskomfort z braku reku?