  • 21. Data: 2021-10-04 16:23:16
    Temat: Re: Instalacja cieplna a średnica rurek
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-04 o 11:34, Jacek pisze:

    > Kluczowe jest dla mnie określenie "co najmniej".
    > Różnice w cenie PEXów są tak niewielkie, że nic nie ryzykujesz dając
    > PEX 25, który optymalnie "komponuje się" z 1 calowymi złączkami.
    > Jacek

    Tyle, że rura PEX25 czy PEX26 odpowiada rurze 3/4" jeżeli chodzi o
    przepływy.

  • 22. Data: 2021-10-04 17:16:57
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > przepływ co najmniej 450l/h. No i fajnie, ale jak to przeliczyć na
    > średnicę rurek?
    >
    > Znalazłem tabelkę, która podaje średnice dla szybkości wody 1.5m/s:
    > http://viste.fr/d2al6
    >
    > Wynikałoby z niej, że dla 450l/h wystarczy przekrój 12mm... Czyli pex
    > fi 16. Wydaje mi się to dziwnie mało - tym bardziej, że PC ma na
    > wyjściu gwinty 1". Jeśli trzeba, to będę się z tego tematu
    > doktoryzował, ale może ktoś już przerabiał temat i wie jak się
    > wymiaruje takie rzeczy? Pod gwint 1" mogę użyć pexów 20, 26 albo 32.

    Aby odpowiedzieć jakie rury położyć to trzeba uwzględnić kilka czynników:

    Minimalną prędkość przepływu jaką musisz zapewnić pompie ciepła tj. 450l/h

    Obliczyć jakie musisz mieć prędkości przepływu w rurze (tu można przyjąć
    rury PEX26x3 i PEX32x3

    Długość tych rur.

    Musisz wiedzieć jak wydajna jest pompa obiegowa jest w PC

    Czy rury te zasilą sprzęgło lub bufor czy też całą instalację.

    Musisz obliczyć opory przepływu w rurze łączącej PC z buforem/sprzęgłem
    oraz opory bufora/sprzęgła - jeżeli będzie bufor/sprzęgło lub też
    wszystkie opory tzn. opory tej rury + opory całej instalacji i czy te
    opory pokona pompa obiegowa.

    Jeżeli te rury będą zasilać bufor lub sprzęgło to można przyjąć mniejsze
    średnice rur łączących pompę z buforem/sprzęgłem, bo bierzesz wtedy pod
    uwagę tylko i wyłącznie opory tej rury i bufora/sprzęgła, ale jeżeli
    będą połączone z całą instalacją to muszą być większe średnice. Poza tym
    PC zasilająca bezpośrednio instalację CO z grzejnikami musi mieć bypass
    z zaworem nadmiarowo-upustowym, który zapewni jej cyrkulację wody jeżeli
    pozamykają się zawory termostatyczne. W tym przypadku najlepsze
    rozwiązanie to zastosowanie niewielkiego bufor pełniącego też rolę
    sprzęgła np. o pojemności 80-100 litrów.

    Tu masz harmonogram http://www.instsani.pl/upload/image/projc12.gif  do
    określania oporów przepływu oraz tzw. liczb Reynoldsa, które określają,
    kiedy przepływ jest laminarny, a kiedy turbulentny (burzliwy). Przy
    przepływie turbulentnym mocno rosną opory przepływu, które podawane są w
    Pa/m (Pascalach na metr bieżący rury)

    Pompy obiegowe mają tzw. podnoszenie czyli ciśnienie jakie mogą osiągnąć
    przy zerowym przepływie - inaczej mówiąc, kiedy zatkamy jej odpływ. Jak
    otwieramy przepływ takiej pompy to maleje podnoszenie i tę
    charakterystykę znajdziesz w dokumentacji danej pompy. Opory przepływu
    stawiane przez rurę muszą być pokonane przez pompę.

    Dla przykładu pompa o podnoszeniu 4m wytworzy maksymalne ciśnienie ok.
    40kPa (40000Pa), pompa o podnoszeniu 6m ok. 60kPa.

    Niestety nie mam czasu Ci tego liczyć i szukać tabel dla rur PEX26x3 i
    PEX32x3 tym bardziej, że wymaga to informacji o całej instalacji oraz o
    odległościach.

    Ale mam nadzieję, że łapiesz o co chodzi i sobie poszukasz odpowiednie
    tabele.

    Tak na szybko (bo nie mam czasu liczyć) z tego harmonogramu, który Ci
    wskazałem wynika, że dla rury PEX25x2,5 przy przepływie 450l/h będzie to
    już przepływ turbulentny i opory przepływu na poziomie ok. 120-130Pa/m

    Załóżmy, że łącznie rur będzie 10m to masz opory na poziomie 1,2-1,3
    kPa. + opory bufora lub sprzęgła lub też + opory całej instalacji.

    Teraz musisz zobaczyć czy wbudowana w PC pompa obiegowa pokona te opory
    przepływu przy przepływie 450l/h.

    Jak dasz rurę o większej średnicy uzyskasz mniejsze opory i
    spokojniejszy przepływ.

    Jeżeli miałbym Ci doradzić w ciemno to rura PEX32 lub zgrzewana PP40 (bo
    ma grubsze ścianki).

  • 23. Data: 2021-10-04 17:25:03
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-04 o 16:23 +0200, Uzytkownik napisał:

    > Tyle, że rura PEX25 czy PEX26 odpowiada rurze 3/4" jeżeli chodzi o
    > przepływy.

    Dokładnie tak, wcześniej już o tym pisałem. 1" to dla pex-a rozmiar
    32x3 (średnica wewn. 26mm).

    Dziś producent zatwierdził moje konto instalatorskie. Otrzymałem dostęp
    do nowych materiałów - m.in. do "instrukcji dla instalatora". W niej
    producent wyraźnie podaje, że między jednostką wewnętrzną a zewnętrzną
    musi być rura o przekroju wewn. 26mm... Szkoda, że wcześniej tego
    dokumentu nie widziałem, no ale tak już bywa. Przy czym producent pisze
    o konieczności użycia "giętkiego przewodu" między jednostkami - zdaje
    się, że o przenoszenie wibracji chodzi. Takie przewody znalazłem, ale w
    długościach maks. do 3m, więc kolejny problem do rozwiązania, bo u mnie
    potrzeba co najmniej 4m. Czyli ostatecznie chyba w ogóle nie ma tam być
    pex-a.

    Dowiedziałem się również, że instalację trzeba wypłukać przed
    uruchomieniem i wlać do niej jakiś "inhibitor". Nie wiem co to takiego,
    dogooglam.

    Jako "instalator" udało mi się też porozmawiać z infolinią producenta,
    napomknąłem więc o zaworze Exogel. Pan z telefonu wyjaśnił mi, że nie w
    każdej PC montuje się go jednakowo. W modelach Chaffoteux montaż jest
    łatwy, bo ich PC są "samoopróżniające". Z tego co zrozumiałem, w innych
    (starszych?) PC montaż Exogela wymaga podpięcia na stałe instalacji
    wodnej z wodociągiem poprzez zawór jednokierunkowy i ogranicznik
    ciśnienia.

    Generalnie wszystko ok i fajna zabawa, ubolewać mogę tylko nad tym
    dziwnym zatajaniem informacji dot. instalacji ze strony producentów...
    Z pewnością mają jakiś powód by tak robić, ale nie umiem odgadnąć w
    czym i dla kogo to może być korzystne.

    Mateusz

  • 24. Data: 2021-10-04 17:28:50
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 4 October 2021 at 17:17:00 UTC+2, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > spokojniejszy przepływ.
    >
    > Jeżeli miałbym Ci doradzić w ciemno to rura PEX32 lub zgrzewana PP40 (bo
    Czyli wpinamy do instalacji elastycznie licznik do wody
    i on nam mierzy dokladnie przepływ
    i wiemy dla jakiej prędkości obrotowej pompy obiegowej jaki przepływ
    i to zapisujemy, umieszczając smartfona nad licznikiem, aby robił zdjęcie co minutę

    Obliczyc sie tego nie da, bo każde kolanko ogranicza przepływ i zalezy on też od
    te,mperatury wody, a tego nikt nie wie i nie zna.

    Jest program do analizy przepoływów pod CAD, ale to też teoria a nie praktyka
    a życie praktyczne to musimy to sprawdzic organoleptycznie, czy nie będzie jakiś
    szumów, gwizdów, wibracji instalacji

    i licznik do wody doskonale sprawdza się w tej roli, wpięty tymczasowo, elastycznie w
    układ

    Mam też urządzenie do indukcyjnego pomiaru przeplywu wody w rurach, ale jest to
    technologia kosmiczna i gdy rury plastikowe z wkladem z folii Alu, może nie działąc
    prawidłowo

  • 25. Data: 2021-10-04 17:32:46
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 4 October 2021 at 17:25:06 UTC+2, Mateusz Viste wrote:

> [...]
    > dziwnym zatajaniem informacji dot. instalacji ze strony producentów...
    > Z pewnością mają jakiś powód by tak robić, ale nie umiem odgadnąć w

    panie instalator
    są co najmniej 3 rodzaje inhibitorów
    1. stosowany podczas zgrzewania/lutowania rur miedzianych, zapobiega wewnętrznemu
    utlenianiu
    2. przeciwutleniacz zapobiegający rozwojowi glonów

    3. inhibitor rozwoju bakterii legionelizy w instalacji wody ciepłej

  • 26. Data: 2021-10-04 17:37:44
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-04 o 17:16 +0200, Uzytkownik napisał:
    > Aby odpowiedzieć jakie rury położyć to trzeba uwzględnić kilka
    > czynników:

    Dzięki za obszerne - i bardzo sensowne - wyjaśnienia. Tego właśnie się
    spodziewałem w wersji "liczenia na fizykę". Jednak nadal nie wierzę, by
    instalatorzy w terenie wykonywali takie obliczenia. Ja kilku takich
    specjalistów widziałem i nie ujmując im fachowości mogę tylko
    stwierdzić, że relacja między ich praktyką a fizyczną teorią jest im
    nieco odległa. Muszą zatem w jakiś sposób iść na skróty.

    > Jeżeli miałbym Ci doradzić w ciemno to rura PEX32 lub zgrzewana PP40
    > (bo ma grubsze ścianki).

    Ostatecznie tak właśnie zrobię. Szczególnie, że "instalatorska"
    dokumentacja producenta nie dopuszcza niczego innego. Nie wiem tylko,
    czy pex jest dopuszczalny, bo w tej ich tajnej instrukcji podają, że
    to ma być "giętki przewód co najmniej metrowej długości", a nie żadna
    rura.

    Mateusz

  • 27. Data: 2021-10-04 17:44:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 17:37 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Nie wiem tylko,
    > czy pex jest dopuszczalny, bo w tej ich tajnej instrukcji podają, że
    > to ma być "giętki przewód co najmniej metrowej długości",

    Pewnie chodzi o wibracje. W rurociąg wstawiasz o odpowiedniej średnicy coś
    takiego:

    https://epompa.pl/pol_m_Dom-i-ogrod_AKCESORIA_Weze-a
    ntywibracyjne-238.html

    lub podobne.

    Nie całe przyłącze ma być z tej plecionki a tylko niewielki odcinek - aby
    się drgania nie przenosiły na instalację.

    TG

  • 28. Data: 2021-10-04 17:53:15
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-04 o 17:44 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
> [...]
    >
    > Nie całe przyłącze ma być z tej plecionki a tylko niewielki odcinek -
    > aby się drgania nie przenosiły na instalację.

    Tak zrobię, dzięki za wskazówkę. Początkowo myślałem cały odcinek
    poprowadzić takim wynalazkiem aby zmniejszyć ilość łączeń, ale skoro
    tam siedzi gumowy wężyk to trochę strach. W ziemi poprowadzę więc
    pexa 32x3 w otulinie 13mm, a tuż przed wpięciem w jednostkę wewnętrzną
    dodam metr tych antywibracyjnych wężyków.

    Mateusz

  • 29. Data: 2021-10-04 18:03:31
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-04 o 08:32 -0700, a a napisał:
> [...]
    > glonów
    >
    > 3. inhibitor rozwoju bakterii legionelizy w instalacji wody ciepłej

    Najwyraźniej chodzi o takie cuś: http://viste.fr/ii1hh

    "antybakteryjny, antykorozyjny, antykamieniowy".

    Z tego co wyczytałem, to wystarczy obliczyć docelową ilość wody w
    instalacji i przed zalaniem wlać stosowną ilość środka do jednego z
    kaloryferów.

    Mateusz

  • 30. Data: 2021-10-04 18:15:58
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2021 o 17:53 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

> [...]
    > pexa 32x3 w otulinie 13mm, a tuż przed wpięciem w jednostkę wewnętrzną
    > dodam metr tych antywibracyjnych wężyków.

    Tylko się upewnij, że ten wężyk nadaje się do medium, które będziesz miał
    w układzie (czysta woda? - z glikolem?) i czy jest na odpowiednią temp. i
    ciśnienie.

    TG