  • 11. Data: 2018-10-16 18:36:38
    Temat: Re: Instalacja elektryczna w domu szkieletowym.
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 16.10.2018 17:48, Marcin N pisze:

    > Rurki stalowe? Przecież jakieś przetarcie izolacji mogłoby spowodować, że cała
    > rura jest pod napięciem.

    Te stalowe rurki elektroinstalacyjne używane już przed wojną przez Niemców,
    są wewnątrz wyłożone izolacją (vide rurki Bergmanna, też Niemca).

  • 12. Data: 2018-10-16 18:51:48
    Od: s...@g...com

    On Tuesday, 16 October 2018 10:48:02 UTC-5, Marcin N wrote:

    > Rurki stalowe? Przecież jakieś przetarcie izolacji mogłoby spowodować,
    > że cała rura jest pod napięciem.
    > Chyba coś źle zapamiętałeś...

    W tym watku rozmawiaja ze soba osoby zupelnie sie nie rozumiejace.
    W stanach te rurki sa w ramie domu, pod rygipsami.
    Nawet jak sie cos przetrze to bezpiecznik zadziala bo rurki maja byc uziemione.
    A nawet jak nie sa i sa pod napieciem to 110V jest sporo mniej zabojcze niz 240.

    Czesto mozna dotknac fazowego przewodu i nic sie nie stanie, bo domy sa drewniane, na
    nogach jakies skarpety czy wrecz buty (bo tam chodza po domu w butach czesto) i nawet
    jak jakas woda stoi to i tak nie ma sie jak uziemic.

    A zeby sie kabel przetarl to trza sie nagimnastykowac.

    Wiec w praktyce trza by ostro w totolotka grac aby po kolei te trzy czy cztery
    mozliwosci zaszly.

    Wieksza szansa jest na wbicie sie w przewod fazowy jak w polsce otwor na kolek sie
    wierci.

  • 13. Data: 2018-10-16 19:08:46
    Od: s...@g...com

    On Monday, 15 October 2018 16:14:54 UTC-5, Tomasz wrote:
> [...]
    > mocującym do konstrukcji domu szkieletowego a nie do płyty
    > karton gips?
    > Godzinę temu konsultowałem się z moim kolegą, elektrykiem z
    > Chicago poprzez Skype. Pokazał mi różne rodzaje puszek i
    > systemów mocujących. Rozwiązania maja proste i nad wyraz
    > funkcjonalne więc zacząłem szukać czegoś podobnego w
    > internecie europejskim. Niestety żadnych, nawet podobnych
    > elementów nie znalazłem.
    > Czyżby w Europie w ogóle nie produkowali elementów osprzętu
    > elektrycznego dla domów szkieletowych? Przecież domy
    > szkieletowe podobno wyszły ze Skandynawii.

    Kiepsko bedzie tak z marszu.
    Tu masz jakis wybor:
    https://elektrycznie.pl/osprzet-elektroinstalacyjny/
    puszki/puszki-instalacyjne-karton-gips/

    Tu sobie zobacz jak sie to robi dla k/g.
    http://elektrykapradnietyka.com/wp-content/uploads/2
    016/11/10.jpg

    A od siebie zaproponowal bym nastepujace rozwiazanie:
    Kupujesz puszki te pomaranczowe podtynkowe. Polecam te zestawy
    podwojnych-potrojnych-poczwornych puszek. Mocujesz puszke do paska sklejki od strony
    otworu puszki za te mocowania co uzywa sie do rygipsow.
    Te dlugie sroby wywalasz, zamiast nich bierzesz grubsze nieco wkrety do drewna.
    W sklejce wiercisz otwory, fazujesz i skrecasz taki zestaw (puszka+sklejka).

    Sklejka starczy 4mm.
    To mocujesz do ramy sciany. Dobrze jest w ramie wyfrezowac te 4mm.
    Gniazdka mocujesz do otworow z puszki, tyle ze dluzszymi srobami (tez takie do
    drewna).

    Dzieki temu gniazdka sa skrecone z puszka i sciskaja rygips a calosc trzyma sie ramy.
    Rygips jak sie uprze to moze sie miedzy ta kanapka (puszka, sklejka, gniazdko) lekko
    ruszac wiec jakby co to nic nie bedzie sie strasznie naprezac.

    Dodatkowa robota to naciecie paskow sklejki, wyrzniecie w niej otworu na puszke/tyl
    gniazdka i wyfrezowanie tych 4mm w ramie na sklejkowe uszy.

    Te sklejke mozesz dac komus naciac na laserze lub cnc. Wyjdzie pieknie i
    powtarzalnie.

    Takie gniazdka bedzie trudno wyrwac czy uszkodzic.
    A jak sie cos jednak stanie to zawsze mozesz wrocic do instalacji na rygipsie bo jak
    nie zrobisz za duzych otworow w nim to bedzie sie za co zlapac. Ale mysle ze to nie
    bedzie wymagane.

    Alternatywnie jak bys sie uparl to mozesz bezpuszkowo zrobic. Starczy te gniazdka
    systemowe przykrecic do ladnej deseczki a deseczke skrecic na kanapke z druga
    deseczka z tylu rygipsu. Tylko te deseczke trzeba by ladniej wykonac aby nie razilo
    estetyki.

    Ja u siebie problem obszedlem w paru miejscach montujac gniazdka do boazerii.

  • 14. Data: 2018-10-16 19:49:39
    Od: Tomasz <j...@g...com>

    W dniu 2018-10-16 o 19:08, s...@g...com pisze:

> [...]
    estetyki.

    > Ja u siebie problem obszedlem w paru miejscach montujac gniazdka do boazerii.

    Dziękuję za głos fachowy i na temat.
    Zasugerowałeś mi kilka rozwiązań o których tez sam myślałem
    ale nie decydowałem się sam ryzykować w ciemno.
    Powiedz mi jeszcze z doświadczenia jak w najprostszy sposób
    wytrasować na rigipsie otwory na gniazda aby pasowały
    idealnie do przykręconych wcześniej do ramy zestawów.

    --
    Tomasz

  • 15. Data: 2018-10-16 20:30:52
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2018-10-16 o 19:49, Tomasz pisze:

> [...]
    > Powiedz mi jeszcze z doświadczenia jak w najprostszy sposób wytrasować
    > na rigipsie otwory na gniazda aby pasowały idealnie do przykręconych

    Polecam wywiercić sobie wzornik.
    Standard gniazdek to otwornica 68mm. Wywierć nią w płycie wiórowej
    wzorcowy otwór, potem przykładasz wzornik do ściany i wiercisz. Płyta gk
    daje się wiercić praktycznie bez oporów.

    --
    MN

  • 16. Data: 2018-10-16 20:31:12
    Od: s...@g...com

    On Tuesday, 16 October 2018 12:49:40 UTC-5, Tomasz wrote:

    > Powiedz mi jeszcze z doświadczenia jak w najprostszy sposób
    > wytrasować na rigipsie otwory na gniazda aby pasowały
    > idealnie do przykręconych wcześniej do ramy zestawów.

    To jest dosyc trudny problem. Teoretycznie nie jest trudny, trzeba obmierzyc i
    zaznaczyc. Ot co. W praktyce nie wyjdzie dobrze.

    Ja bym sobie te puszki zamocowal i zmierzyl na jakiej wysokosci znajduje sie srodek
    puszki a na podlodze zaznaczyl w ktorym miejscu jest ten srodek (za pomoca pionu).
    Przykrecasz plyte i zaznaczasz na niej srodek puszki.
    Wiercisz maly otwor, powinien wyjsc tam gdzie jest srodek puszki. Jak sie cos omsknie
    to mozesz skorygowac.
    I potem od tego srodka sobie zaznaczasz punkty w ktorych otwornica wytniesz otwory w
    plycie. Albo wyrzynarka z krotkim brzeszczotem wytniesz otwor na gniazdka. Tu mozna
    by sie pokusic o szablon i go odpowiednio wypozycjonowac wstepnie ale to dodatkowa
    robota a pozytek nikly bo otwor nie bedzie widoczny wiec nie ma co sie nad tym
    zbytnio modlic.

    Mozesz zamiast zwyklej wyrzynarki kupic te taka wyrzynarke wibracyjna z blaszka.
    Widzialem ze hamerykance z tego korzystaja.

    Raczej nie ominiesz wycinania otworow na scianie. Mi nigdy dobrze nie wychodzily
    takie operacje, zawsze sie nieco pomiary rozjada. Raz o 2mm raz o 5 a raz o 15.
    Lepiej wycinac indywidualnie juz na przykreconej plycie.

    Tak czy siak szybko nie bedzie. Szybko bylo by jakbys mocowal gniazdka do deseczki i
    te deseczke (ozdobna) dopiero do plyty. Innych magicznych porad nie znam. A jak
    patrzylem na filmiki na youtube to nie ma raczej zadnych.
    Najlepsze co widzialem to taka wibracyjna wyrzynarke prostokatnych otworow.
    Ale to juz overkill.

  • 17. Data: 2018-10-16 21:29:04
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 października 2018 19:49:40 UTC+2 użytkownik Tomasz napisał:

> [...]
    > wytrasować na rigipsie otwory na gniazda aby pasowały
    > idealnie do przykręconych wcześniej do ramy zestawów.

    Przykręcasz GK do ściany czterema śrubami.
    Potem używasz czegoś takiego:
    https://www.youtube.com/watch?v=b2wyM9V09nM

  • 18. Data: 2018-10-16 22:14:16
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 16.10.2018 o 21:29, Bolko pisze:
    > Potem używasz czegoś takiego:
    > https://www.youtube.com/watch?v=b2wyM9V09nM

    Ja takie otworki w GK z braku laku robiłem opukując obrys stalowym
    gwoździem i uderzając w środek.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2018-10-17 12:03:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    https://pics.tinypic.pl/i/00972/j1hastqcii84.jpg

  • 20. Data: 2018-10-18 18:19:41
    Od: Tomasz <j...@g...com>

    W dniu 2018-10-17 o 12:03, Uzytkownik pisze:

    > https://pics.tinypic.pl/i/00972/j1hastqcii84.jpg

    No, fajnie, tylko gdzie te konstrukcje metalowe można kupić?
    Podaj jakiś link.
    --
    Tomasz