  • 11. Data: 2009-07-28 15:41:00
    Temat: Re: Jak po??czyae nowe szambo ze starym?
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisal w wiadomosci
    news:h4n306$ic$1@news.onet.pl...
> [...]
    > zasadzie nie beton, lecz specjalny klej, który m.in. widzialem przy robieniu
    > dna w oczkach wodnych (coby nie ciekly). Chyba ze kregi beda pekac "po
    > calosci"... Hmmm, przyznam, ze zabiles mi cwieka...Kregi beda wkopane w
    > sumie gleboko. Najwyzsza ich czesc bedzie ok. 70 cm pod gruntem. Pozostala
    > czesc (3-4 metry wglab ziemi), no... jej wiekszosc bedzie juz pod granica
    > zamarzania terenu (u mnie jest to podobno ok. 120 cm). No i kupka w zimie
    > troszke ogrzeje beton chyba ;-)
    > Oswiecisz mnie czy dobrze kombinuje czy czeka mnie totalna klapa?

    Kregi zawsze pracuja na polaczeniach. Musialyby chyba miec wypuszczane zbrojenie i
    laczone wodoszczelnym do betonowaniem zeby miec jakas szczelnosc. Prawo je niestety
    dopuszcza, ale sytuacja jest taka, ze kto chce miec szambo szczelne daje zbiornik z
    PVC. Kto chce miec rozsaczalnie daje kregi betonowe i nie opróznia go. Byloby to
    zreszta i tak niecelowe bo po deszczu zbiornik jest pelny.

  • 12. Data: 2009-07-28 18:13:03
    Temat: Re: Jak połączyć nowe szambo ze starym?
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "William Bonawentura" napisal
    (...) Prawo je niestety dopuszcza (...)
    Co przez to rozumiesz? IMHO nie ma znaczenia szczelnosc szamba ani ilosc
    kwitków z wywozem scieków przez Zaklad Oczyszczania - kontrola moze przyjsc
    z czujnikiem wpuszczanym w glebe i tak wykryje czy g... i chemia (przede
    wszystkim chemia) idzie w grunt, czy nie. Ale to kwestia przyszlosci
    (niedalekiej?) i stopnia egzekwowania dyrektyw unijnych... Moja dzialka jest
    na terenie Parku Krajobrazowego wiec mnie samemu zalezy na czystosci
    srodowiska (naiwnosc?)

    (...) Byloby to zreszta i tak niecelowe bo po deszczu zbiornik jest pelny.
    Dlaczego jest pelny? Jesli ma pokrywe z góry, Stope na dole to niby dlaczego
    i jak?

  • 13. Data: 2009-07-28 18:22:15
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "bokomaru" napisał
    > chyba najsensowniej zrobic kaskade,
    Chodzi Ci o to żeby każdy kolejny zbiornik był niżej od poprzedniego?

    > tak by geste zbieralo sie tylko w pierwszym zbiorniku. zrob w tym
    > pierwszym dobra wentylacje
    Pierwszy to zbiornik plastikowy, zamknięty od góry pokrywą też plastikową,
    mogę ją podnosić, ale zazwyczaj jest nałozona na zbiornik i przykryta
    kamieniem. Jaką wentylację masz na myśli?

    > i pchaj bakterie raz na tydzien-dwa - zmniejszy sie ilosc gestego do
    > wybierania.
    Zapomniałem dodać, że to działka letniskowa - nie mieszkam tam cały rok.
    Jestem tam w każdy weekend, latem przez kilka tygodni, po sezonie letnim
    sporadycznie. Na działce stoi dom drewniany o powierzchni podstawy ok. 50 m2
    + taras + pomieszczenie gospodarcze + poddasze użytkowe. Może to coś
    pomoże... Rodzina 3 osobowa + przyczepki potrafi istniejący zbiornik (2-2,5
    m3) zapełnić w tydzień lub dwa.

    > wtedy wystarczy w pierwszym zbiorniku zrobic rura np. 120 mm przelew do
    > drugiego, tylko nie w szczycie, tylko jakies 20 cm nizej,
    Mam wiercić w plastiku...?

    > tak zeby korzuch i plywajace po powierzchni fekalia i okolice nie
    > dostawaly sie do nastepnych sekcji.
    > a nie myslales, zeby na tej bazie zrobic mikrooczyszczalnie?
    Myślałem, ale nie chce mi się. ;-)

    > jesli to dzialka, problem separacji tluszczow mozna odciąć organizacyjnie
    > (czyli nie wylewac tluszczow do kanalizy),
    A gdzie?

    dobra wentylacja do kazdej kadzi i
    > rozsączanie, w Twoim przypadku trywialne.
    > a jesli chodzi o laczenie, to jak zamowisz dno studni czy kregi, to w
    > wytworni powinni za ~20 zl wyciac otwor, do tego powinni miec na miejscu
    > gumowe kolnierze pod rure 100-120 mm. i po krzyku,
    Możesz to rozwinąć? Nie do końca rozumiem co masz na myśli?

    > tylko pamietaj ze bez solidnej koparki nie poustawiasz tego.
    Z tego co się zorientowałem największym problemem będzie wykopanie dziur tak
    aby zmieścić nowe szamba i nie uszkodzić starego. Umocowanie kręgów w dołach
    będzie (mam nadzieję) proste - w miejscach gdzie zamawiam kręgi za dodatkową
    opłatą jest transport z rozładowaniem i ułożeniem jeden na drugim.

    dzięki za pomoc

  • 14. Data: 2009-07-28 20:23:54
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    w skrocie - jesli zamierzasz dolozyc 2 zbiorniki do istniejacego, to
    mozesz zrobic rowniez prosta oczyszczalnie sciekow. Nie ma praktycznie
    znaczenia zuzycie - po prostu szambo z bakteriami bedzie sobie dluzej
    pracowalo, to ani nie zabije bakterii i drozdzy, ani nie ma szans
    wyschnac. A nawet jesli, to pudlo bakterii ktore bedziesz dosypywal co
    tydzien w sezonie szybko nadrobi ten brak.

    i teraz tak - oczyszczalnia to nie sa zbyt duze cuda na kiju. separator
    tluszczu mozna pominac przy zalozeniu, ze jest to domek letniskowy, a
    domownicy beda przestrzegac prostych regul (czyli nie wylewania tluszczu
    z patelni do kanalizy...).
    trzeba tez zminimalizowac ilosc detergentow i nie zalowac wody. ja mam
    swoja wode, wiec kosztuje mnie tyle, co prąd. dosypuje bakterie raz na
    jakis czas profilaktycznie.
    potrzebujesz dwoch garów - osadnika i drugiego, gdzie doczyszczac sie
    bedzie plyn. obydwa musza byc wentylowane, co osiaga sie prosto,
    wpinajac rure wentylacyjna np. odpowietrzenia od kanalizy do rury
    sciekowej. jak wyprowadzisz na dach, a nad kazdym zbiornikiem zapewnisz
    otwory wentylacyjne, to powstanie ciag, ktory zapewni dostawe tlenu.
    to, co wyplynie z drugiego baniaka trzeba rozsaczyc - czyli wrzucic w
    glebe dreny rozsaczajace.

    no i to z grubsza tyle; u mnie z kanalizy nie czuc zadnych sciekow,
    ilosc gestego zmniejsza sie do 20-30%, plyn, ktory wyplywa z drugiego
    baniaka ma lekko stechly aromat i jest prawie przezroczysty. z
    powodzeniem wystarczaja do tego dwa dna studni o pojemnosci ok. 1 m3 kazde.

    --
    bartek

  • 15. Data: 2009-07-28 21:46:52
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "bokomaru" napisał
    >w skrocie (...)
    OK, wszystko pięknie, tylko mnie najbardziej interesują szczegóły czyli jak
    wszystko połączyć, czym i gdzie. Ha!

  • 16. Data: 2009-07-28 21:56:50
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    marcan wrote:
    > OK, wszystko pieknie, tylko mnie najbardziej interesuj? szczegó?y czyli jak
    > wszystko po??czyae, czym i gdzie. Ha!

    nie wiem, jak wyglada Twoj zbiornik plastikowy, tam cos musisz wlasnego
    pewnie wykminic. jesli chodzi o podstawe studni, to wpust robisz wiercac
    w wytworni otwor pod gumowy wpust na rure. to jest szczelne - guma
    wypelnia ciasno beton, rura to dociska, powierzchnia styku rury z guma
    to cala grubosc betonu.
    jesli upierasz sie robic studnie w glab, to lepilbym kregi ze soba na
    goracy lepik albo silikon.

    --
    bartek

  • 17. Data: 2009-07-29 06:26:10
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    > Kregi zawsze pracuja na polaczeniach. Musialyby chyba miec wypuszczane zbrojenie i
    laczone wodoszczelnym do betonowaniem zeby miec jakas szczelnosc.

    Cos wacpan brewerie opowiadasz..... ;-)

    M.

  • 18. Data: 2009-07-29 16:44:29
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > Dlaczego jest pelny? Jesli ma pokrywe z góry, Stope na dole to niby dlaczego

    Wody gruntowe wlewaja sie przez polaczenia kregów

  • 19. Data: 2009-07-30 17:31:20
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "bokomaru" napisał
    (...) tam cos musisz wlasnego pewnie wykminic
    No i właśnie to kminienie mi słabo idzie...

    > jesli upierasz sie robic studnie w glab, to lepilbym kregi ze soba na
    > goracy lepik albo silikon.
    Olśniło mnie... Zakładałem że kręgi będą szły w dół. Jasne! Zbiornik może
    iść poziomo. Zajmie większą powierzchnię, ale nie będę musiał kopać 4 metry
    w głąb w kamieniach i głazach...Wówczas jednak faktycznie szczelność jest
    taka sobie. W przypadku gdy krąg leży jeden na drugim siła docisku dodatkowo
    całość uszczelnia. Ale ale. Jak je ułożyć jeden na drugim w poziomie, coby
    jeden w drugi zaskoczył... Ha! Jak idą pionowo to koleś, który je przywozi
    wyładowując wkłada jeden na drugi, a tak?