  • 1. Data: 2009-07-26 20:39:54
    Temat: Jak połączyć nowe szambo ze starym?
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Witam,
    Mam na działce małe szambo plastikowe, szczelne. Chcę zwiększyć jego
    wydajność. Myślę o wkopaniu dwóch nowych zbiorników, z kręgów betonowych,
    wymurowanych na dnie - dwa pionowe zbiorniki położone obok siebie. Schemat
    (z linku na samym dole posta) pokazuje jak to wygląda (proporcji nie
    zachowałem). Problem mam ze sposobem połączenia wszystkiego do kupy. Co
    poradzicie? Połączenie wszystkich trzech zbiorników, czy jakieś
    rozgałęźniki, syfony itp? Jakich danych jeszcze nie podałem?
    Dziękuję z góry za porady i pozdrawiam
    marcan
    http://tinyurl.com/ljqabe

  • 2. Data: 2009-07-26 20:58:32
    Temat: Re: Jak połączyć nowe szambo ze starym?
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > poradzicie? Połączenie wszystkich trzech zbiorników, czy jakieś
    > rozgałęźniki, syfony itp? Jakich danych jeszcze nie podałem?

    Hmm a w jakiej kolejności chcesz je zapełniać? Wszytkie na raz czy po kolei?
    Bo jak po kolei tzn idąc od prawej do lewej, to wystarczy dać trójnik przy
    tym pierwszym i skierować gó.... też do drugiego po lewej i później na tym
    samym poziomie połączyć z trzecim.
    Ale musisz tak zrobić spadki aby scieki najpierw wlewały sie do tego po
    prawej a jak się zapełni to popłyną to tego po lewej.
    Dać rewizję przed trójnikiem i później między drugim i trzecim.
    Bo jak równocześnie to trza by było na dole je połączyć ale to możesz mieć
    problem z ciśnieniem i szczelnością, bo te połącznie bądą ciagle zalane
    gó....

  • 3. Data: 2009-07-27 16:38:55
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "Stolat" napisał
    > Hmm a w jakiej kolejności chcesz je zapełniać? Wszytkie na raz czy po
    > kolei?
    Nie ma to dla mnie żadnego znaczenia, ważne żeby było taniej/łatwiej/lepiej

    > Bo jak po kolei tzn idąc od prawej do lewej, to wystarczy dać trójnik przy
    > tym pierwszym i skierować gó.... też do drugiego po lewej i później na tym
    > samym poziomie połączyć z trzecim.
    Taki zwykły trójnik? Znaczy beż żadnych sztuczek?

    > Ale musisz tak zrobić spadki aby scieki najpierw wlewały sie do tego po
    > prawej a jak się zapełni to popłyną to tego po lewej.
    To będzie problem, ponieważ to pierwsze szambo (na rysunku z prawej), jest
    już ok. pół metra pod poziomem gruntu. Nie chciałbym mieć każdego następnego
    jeszcze głębiej... "Fachowiec", który je instalował rok temu źle pomierzył i
    umieścił je za głęboko. Dlatego teraz chcę zrobić wszystko sam, żeby jak coś
    będzie spieprzone to chociaż bez dodatkowej opłaty za "robociznę".

    > Dać rewizję przed trójnikiem i później między drugim i trzecim.
    Co to jest rewizja? To? http://tinyurl.com/mmkk6b Jeśli nawet, to czy możesz
    wyjaśnić dlaczemu?
    I toto ma być na wierzchu, coby łatwiej czyścić?

    > Bo jak równocześnie to trza by było na dole je połączyć ale to możesz mieć
    > problem z ciśnieniem i szczelnością, bo te połącznie bądą ciagle zalane
    > gó....

    Może być i równocześnie, ale łączenie odpada. Po pierwsze problemy, októrych
    sam piszesz, po drugie to kłopotliwe bardzo by było a po trzecie grunt, w
    który wkopane jest szambo jest żwirowo-kamienisty (z naciskiem na
    kamienisty; kamienie wielkości głowy dziecka lub nawet krowy...)

    Jakieś inne podopowiedzi jak to wykombinować?

  • 4. Data: 2009-07-27 18:12:58
    Temat: Re: Jak po??czyae nowe szambo ze starym?
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisal w wiadomosci
    > Witam,
    > Mam na dzia?ce ma?e szambo plastikowe, szczelne. Chce zwiekszyae jego
    > wydajno?ae. My?le o wkopaniu dwóch nowych zbiorników, z kregów betonowych,
    > wymurowanych na dnie - dwa pionowe zbiorniki po?o?one obok siebie. Schemat

    A jaka jest w tym wszystkim idea ? Bo laczenie szamba szczelnego z nieszczelnym jest
    IMHO niezrozumiale. Jesli nie stac cie na ekologie i postanowiles zrobic z szamba
    rozsaczalnik to wystarczy zrobic dziure w tym istniejacym. Jesli chcesz zas
    powiekszyc to istniejace i nadal miec je szczelne to musisz dodac szczelny zbiornik.
    Kregi betonowe takimi nie sa. Ewenutalnie do pierwszej zimy.

  • 5. Data: 2009-07-27 19:22:53
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Taki zwykły trójnik? Znaczy beż żadnych sztuczek?

    No tak mi się wydaje, bo po co ci sztuczki? Ważne zeby tylko zachować
    spadki.

    > Co to jest rewizja? To? http://tinyurl.com/mmkk6b Jeśli nawet, to czy
    > możesz wyjaśnić dlaczemu?
    > I toto ma być na wierzchu, coby łatwiej czyścić?

    No to coś podobnego, tylko w twoim wykonaniu to będzie kolejny trójnik
    tylko, skierowany do góry i wyprowadzony do poziomu gruntu, zamknięty np.
    deklem.
    Dajesz to po to, że jak Ci się coś zatka to wsadzisz tam spiralę i sobie
    przeczyścisz bez rozbierania całego połączenia i możesz sobie zaglądac czy
    nic nie stoi w rurze.
    ALe ty musisz uważać bo jak wszytko połączysz i zapełnisz te dwa dodatkowe
    po brzegi a one wejścia będą miały wyżej niż właz do twojego zbiornika, to
    jak podniesz właz to Ci wszzytko wystrzeli pod wpływem ciśnienia
    hydrostatycznego.

    No nic więcej mi nie przychodzi do głowy, ale tak jak pisał William będziesz
    wlewał te swoje "skarby" do gruntu, bo pewnie takie szmbo nie będzie
    szczelne
    Jeżeli chodzi o szczelność zbiorników to Ci nie pomogę, bo nie wiem jak się
    takowe wykonuje.
    A ty nie masz przypadkiem gliny poniżej tych kamieni? Bo jeżeli tak to
    wszytko sobie możesz pozalewać w okolicy :).

    Pozdrawiam Michał

  • 6. Data: 2009-07-28 07:02:18
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 27 Lip, 20:12, "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> wrote:
> [...]
    powiekszyc to istniejace i nadal miec je szczelne to musisz dodac szczelny zbiornik.
    Kregi betonowe takimi nie sa. Ewenutalnie do pierwszej zimy.

    Wyszła by z tego mała oczyszczalnia przydomowa i pomijając jak
    szczelne sa studnie betonowe można zostosować rozwiązania podobne do
    takich oczyszczalni. Wówczas ścieki w drugim szambie będą dużo
    czystsze i może nawet będa się nadawała do rozszączania.
    Czesto kolejne komory przydomowych oczysczalni połączone są trójnikiem
    Y ale odwróconym i postawionym pionowo. Przez górny otwór jest rewizja
    i odpowietrzenie a dolne odgałęzienia sa połączone ze komorami. Gdy w
    pierwszym zbierniku jest wystarczjąco dużo sćieków to przelewają się
    przez trójnik do kolejnej komory, przy czym najgrubsze
    zanieczyszczenia zostaja na dnie pierwszego. Do drugiego przelewa się
    właściwie brudna woda.
    Warunek jest jednak taki że zbiorniki postawisz blisko siebie.
    Pzdr
    QbaB

  • 7. Data: 2009-07-28 14:39:10
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "Stolat" napisał
    > Ważne zeby tylko zachować spadki.
    Jakiego rzędu spadki? W % lub cm na metr.

> [...]
    > po brzegi a one wejścia będą miały wyżej niż właz do twojego zbiornika, to
    > jak podniesz właz to Ci wszzytko wystrzeli pod wpływem ciśnienia

    To co mam sprytnego zrobić, żeby sobie z tym poradzić? Tzn. jak zrobić te
    połączenia, aby nie prowadzić ich na dnie zbiorników a jednocześnie nie mieś
    gów... fontanny na działce?

    > No nic więcej mi nie przychodzi do głowy, ale tak jak pisał William
    > będziesz wlewał te swoje "skarby" do gruntu, bo pewnie takie szmbo nie
    > będzie szczelne
    Zbiornik, mimo, że betonowy, będzie szczelny - i boki i dno. To dla mnie
    ważne. Już mniej więcej wiem jak to zrobić.

    > A ty nie masz przypadkiem gliny poniżej tych kamieni? Bo jeżeli tak to
    > wszytko sobie możesz pozalewać w okolicy :).
    Nie wiem, ale jeśli szambo będzie sobie szczelne to co mnie obchodzi leżący
    pod nim milicjant? ;-)

  • 8. Data: 2009-07-28 14:46:17
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "William Bonawentura" napisal
    > A jaka jest w tym wszystkim idea ? Bo laczenie szamba szczelnego z
    > nieszczelnym jest IMHO niezrozumiale.
    Dlaczego ma byc nieszczelne? Ma byc wlasnie szczelne. Jak bym nie chcial
    szczelnosci i w d... mial ekologie to bym juz dawno wypalil do mojego
    dotychczasowego zbiornika kilka razy z dwururki zaraz po opróznieniu (w dno
    bym celowal) i problem mialbym z glowy.Kregi beda polaczone ze soba i
    zabetonowane, na dole bedzie specjalna klapa betonowa tez zabetonowana, u
    góry tez. Czy to bedzie nieskuteczne? Piszac "wybetonowane mam na mysli w
    zasadzie nie beton, lecz specjalny klej, który m.in. widzialem przy robieniu
    dna w oczkach wodnych (coby nie ciekly). Chyba ze kregi beda pekac "po
    calosci"... Hmmm, przyznam, ze zabiles mi cwieka...Kregi beda wkopane w
    sumie gleboko. Najwyzsza ich czesc bedzie ok. 70 cm pod gruntem. Pozostala
    czesc (3-4 metry wglab ziemi), no... jej wiekszosc bedzie juz pod granica
    zamarzania terenu (u mnie jest to podobno ok. 120 cm). No i kupka w zimie
    troszke ogrzeje beton chyba ;-)
    Oswiecisz mnie czy dobrze kombinuje czy czeka mnie totalna klapa?

  • 9. Data: 2009-07-28 14:48:04
    Temat: Re: Jak po3?czya nowe szambo ze starym?
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "QbaB" napisał
    (...) Warunek jest jednak taki że zbiorniki postawisz blisko siebie.
    No będą blisko siebie - na tyle na ile uda mi się wykpać dół na nowe
    zbiorniki nie robiąć obsuwy terenu spod i "zobok" dotychczasowego
    zbiornika...

  • 10. Data: 2009-07-28 15:17:31
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    marcan wrote:
    > Dziekuje z góry za porady i pozdrawiam

    chyba najsensowniej zrobic kaskade, tak by geste zbieralo sie tylko w
    pierwszym zbiorniku. zrob w tym pierwszym dobra wentylacje i pchaj
    bakterie raz na tydzien-dwa - zmniejszy sie ilosc gestego do wybierania.
    wtedy wystarczy w pierwszym zbiorniku zrobic rura np. 120 mm przelew do
    drugiego, tylko nie w szczycie, tylko jakies 20 cm nizej, tak zeby
    korzuch i plywajace po powierzchni fekalia i okolice nie dostawaly sie
    do nastepnych sekcji.
    a nie myslales, zeby na tej bazie zrobic mikrooczyszczalnie? jesli to
    dzialka, problem separacji tluszczow mozna odciąć organizacyjnie (czyli
    nie wylewac tluszczow do kanalizy), dobra wentylacja do kazdej kadzi i
    rozsączanie, w Twoim przypadku trywialne.

    a jesli chodzi o laczenie, to jak zamowisz dno studni czy kregi, to w
    wytworni powinni za ~20 zl wyciac otwor, do tego powinni miec na miejscu
    gumowe kolnierze pod rure 100-120 mm. i po krzyku, tylko pamietaj ze
    bez solidnej koparki nie poustawiasz tego.

    --
    bartek