  • 151. Data: 2015-03-21 13:21:34
    Temat: Re: Jak poprawić akustykę?
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Tradycja lampy nad okrągłym stołem, przy którym się siedzi i prowadzi
    > rozmowy, to jedno.

    A przy którym się siedzi i je? Ja tam lubię widzieć, co mam na talerzu.

    Ewa

  • 152. Data: 2015-03-21 13:23:51
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 2015-03-21 o 12:45, Qrczak pisze:
    > Dnia 2015-03-21 11:26, obywatel FEniks uprzejmie donosi:

    > Nie bardzo wiem, gdzie by ona leżeć miała...

    Ja się może nie znam, ale zawsze mi się wydawało, że makatka powinna wisieć.

    > Hm... ale to tylko dywan. W dodatku żaden muzealny unikat.

    No ale pod tym stołem traci cały urok.

    Ewa

  • 153. Data: 2015-03-21 13:46:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > A przy którym się siedzi i je? Ja tam lubię widzieć, co mam na talerzu.

    Wyjaśnenie było dalej -- gdy chodzono spać z qrami, jadano przeważnie
    jeszcze za widoku. Co ciekawe, niecentralnie umieszczone stoły z lampą
    nad nimi spotkać można nawet w starych domach, pamiętających naftowe
    czasy. Wtedy jeszcze wybór miejsca lampy był prosty -- wystarczyło wbić
    w sufit hak. Przy elektryfikacji wybór musiał być zazwyczaj po prostu
    szybki -- wieszano więc żarówę na środku, nawet w tych pomieszczniach,
    gdzie wcześniej używało się tylko stojącej lampy naftowej.

    Jarek

    --
    Zwyciężonemu za pomnik grobowy
    Zostaną suche drewna szubienicy,

  • 154. Data: 2015-03-21 14:11:44
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Mar 2015 12:42:28 +0100, Qrczak napisał(a):

    > Centralne walnięcie oświetlenia jest typowe w mieszkaniówce, od kamienic
    > przez "apartamentowce" aż po pałace. Widać wiecznie żywa jest legenda,
    > że w każdym pokoju na środku stoi stół.

    Ja tam nie tęsknię do łuczyw po ścianach i po kątach. Lampę mam nad stołem
    - bo jemy przy stole. Wiem, wiem, wspólne jadanie przy stole to dziś
    generalnie legenda już, bo ludzie jedzą każdy sobie, na kolanie, po kątach,
    albo wsplnie na kanapie przed TVyrocznią 3-]
    --

    Ikselka
    pewni siebie.

  • 155. Data: 2015-03-21 14:14:21
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Co ciekawe, niecentralnie umieszczone stoły z lampą nad nimi spotkać
    > można nawet w starych domach, pamiętających naftowe czasy.

    O, to mój model. Nie wiedziałam, że ma taką wielowiekową tradycję.

    Ewa

  • 156. Data: 2015-03-21 14:22:50
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Mar 2015 14:14:21 +0100, FEniks napisał(a):

    > O, to mój model. Nie wiedziałam, że ma taką wielowiekową tradycję.

    Spoko, Łukasiewicz i 1853 to nie aż tak "wielowiekowa" tradycja, żeby była
    aż "nawet" :-]

    A dzisiejszy stół "niecentralny", czyli umieszczony w jednym końcu pokoju,
    wziął się stąd, że ludziom nie staje pomieszczeń na osobną jadalnię - to w
    jadalni stół stał ZAWSZE na środku, żeby goście mieli wygodny dostęp do
    krzeseł, a służba do podawania. Gdzie stać na jadalnię i ew. służbę, tam
    stół ZAWSZE jakoś dziwnym trafem (he he) wraca na należne mu miejsce 3-]

    --

    Ikselka
    pewni siebie.

  • 157. Data: 2015-03-21 14:31:11
    Od: Qrczak <q...@q...pl>

    Dnia 2015-03-21 13:46, obywatel Jarosław Sokołowski uprzejmie donosi:

    Ale idea haka nie zanika.

  • 158. Data: 2015-03-21 14:59:12
    Od: Qrczak <q...@q...pl>

> [...]
    > krzeseł, a służba do podawania. Gdzie stać na jadalnię i ew. służbę, tam
    > stół ZAWSZE jakoś dziwnym trafem (he he) wraca na należne mu miejsce 3-]

    Coś w tym jest, cholercia.

    ze stołem centralnie w serwerowni

  • 159. Data: 2015-03-21 15:00:06
    Od: Qrczak <q...@q...pl>

> [...]
    > generalnie legenda już, bo ludzie jedzą każdy sobie, na kolanie, po kątach,
    > albo wsplnie na kanapie przed TVyrocznią 3-]

    Tak, tak. Święta prawda.

    ze stołem centralnie w serwerowni

  • 160. Data: 2015-03-21 15:25:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > O, to mój model. Nie wiedziałam, że ma taką wielowiekową tradycję.

    Tradycja funkcjonalnego podejścia do przestrzeni jest długa i jeszcze
    całkiem nie zanikła. Przestrzeń, w której żyjemy, nie jest izotropowa
    ani jednorodna. Nie każdemu jeszcze jest wszystko jedno, jak dom jest
    sytuowany względem stron świata. Są wciąż tacy, którzy nie negują
    wpływu okna, stałych dróg komunikacji w domu, mebli z przynależna im
    przestrzenią -- nie negują wpływu tego na postrzeganie centrum. Jeśli
    ich zapytać, gdzie jest środek, to jedni bez wahania pokażą palcem:
    o tu, każą słać dywan, wnosić stół i bić hak w strop. Inni będą na to
    potrzebowali chwili czasu, będą łazić w kółko, wahać się, ale w końcu
    coś wybiorą. Potem wniesiony na wskazane miejsce stół przesuną o pół
    stopy w jedną ze stron -- i tak już zostanie.

    Oderwanie ludzi od środowiska kulturowego, od tych "wielowiekowych
    tradycji" zaowocowało kompletnym zagubieniem. Dzisiaj każde pytanie
    o środek powoduje, że lud prosty zaczyna rozglądać się za metrówką,
    sznurkiem, cyrklem i podobnymi utensyliami jeometrycznymi -- bo on
    musi wiedzieć gdzie środek jest "naprawdę". A jeszcze do tego skądeś
    ma nabyte wyobrażenia na temat tego, jak wszystko "powinno" wyglądać.
    Można nad tym ubolewać, ale takie kielectwo umysłowe wcale nie jest
    dzisiaj rzeczą rzadką.

    Jarek

    --
    Symetria jest estetyką głupców.