  • 11. Data: 2011-07-20 05:03:34
    Temat: Re: Jaki kabel ziemny?
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2011-07-19 20:45, s_13 wrote:

    > a no ma...
    > przepięciówka ma być uziemiona przewodem minimum 16mm2...
    Podaj ustawę, rozporządzenie, normę, która o tym stanowi. Dla ułatwienia
    podam, że nie znajdziesz. Również w żadnym poradniku inżynierskim nie
    znajdziesz sposobu doboru kabla ze względu na stosowanie przepięciówki.
    Przypuszczalnie te 16mm2 wziąłeś z katalogu producenta przepięciówki.
    Ale pewnie gdybyś doczytał to zobaczyłbyś, że przewód ten nie może być
    dłuższy niż 50cm (do najbliższej szyny uziemiającej w rozdzielnicy).
    A tak już poza przepisami - wyobrażasz sobie instalacje podtynkową w
    domku przewodem o przekroju 16mm2 - np. gdybyś przepięciówkę zapragnął
    sobie zamontować w gniazdku ? Nawet listwy komputerowe posiadają czasami
    ochronę przeciwprzepięciową - tylko nie wiadomo zawsze jakiej klasy.

    --
    t.

  • 12. Data: 2011-07-20 08:48:16
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 19-07-2011 o 22:23:32 Maciek <d...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie wiem, bo nie wiem co to rozdzial PEN :)
    PE + N czyli PE-uziemienie, N- '0' sieci (neutral).
    Kabel 4*10 ci spokojnie wystarczy, instalacje są 4 przewodowe
    i tyle musisz mieć. PE zrobisz sobie sam, uziom otokowy budynku połączony
    ze zbrojeniem ław wyprowadzony bednarką pod szafkę w domu, podłączasz do
    niego
    wszystkie rury metalowe, wchodzące do domu, to jest tzw szyna wyrównawcza.
    Do niej łaczysz odgromniki.
    U mnie jest podobnie, do skrzynki przed licznikiem mam 4*35.
    I ciekawostka, jest spod słupa wyprowadzony uziom ale tylko do odgromników
    które mam na słupie. Jak mi łaczyli skrzynkę budowlaną to uziom/PE robili
    osobno
    za pomocą szpili a nie łączyli sie z istniejącym.
    A do domu w projekcie mam 4*10mm2. Dopiero w domu 'robię' PE :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 13. Data: 2011-07-20 10:03:37
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2011-07-20 10:48, janusz_kk1 wrote:

> [...]
    > za pomocą szpili a nie łączyli sie z istniejącym.
    > A do domu w projekcie mam 4*10mm2. Dopiero w domu 'robię' PE :)

    A nie lepiej poradzić, żeby gość znalazł sobie elektryka, który
    prawidłowo odczyta warunki i obejrzy skrzynkę ? Taką odpowiedzią
    narażasz człowieka na straty a z tego co widzę to 100zł to dla niego
    bardzo poważna kwota.
    Jeżeli kupi kabel 5 żyłowy to najwyżej nie wykorzysta jednej żyły.
    Jeżeli 4 żyłowy to czeka go ponowna inwestycja.

    --
    t.

  • 14. Data: 2011-07-20 10:23:34
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "tataglia" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jeżeli kupi kabel 5 żyłowy to najwyżej nie wykorzysta jednej żyły. Jeżeli
    > 4 żyłowy to czeka go ponowna inwestycja.

    Ot takie typowe gadanie fachowców. "Najwyżej nie wykorzysta jednej żyły itp"
    Skoro ma byc niewykorzystywana to nie ma najmniejszego sensu kupować 5
    zyłowego i przepłacac za to
    Nawet ja 4*10 kosztuje 17zł za metr a 5*10 kosztuje 19zł za metr
    Niby to tylko 20zł różnicy ale w zamian mozna flaszkę np kupić;))
    Ale tak niestety jest jak inwestor nieświadomy a fachowiec mu doradzi "na
    wszelki wypadek kup grubszy" "5-ci o zamiast 4 zyłowego" itp. Tylko ze płaci
    za wszystko inwestor.
    Rozumiem że widziałeś projekt autora wątku skoro twirdzisz że 4 zyłowy nie
    starczy.
    A może akurat ma w projekcie tak jak janusz_kk1 4 żyłowy?

    Krzysiek

  • 15. Data: 2011-07-20 11:42:35
    Od: hk <b...@m...pl>

    W dniu 2011-07-19 16:51, Maciek pisze:

    > Potrzebuje "na szybko" oszacowac koszt kabla ziemnego (elektryk na
    > urlopie).
    >
    > Odleglosc od skrzynki ZE - 10 metrow, przydzial mocy 11 KW, 3 fazy.
    > Jaki kabel bedzie mi potrzebny? Typ, przekroj...?

    Nie pytaj elektryka tylko sprawdź w ZE. U mnie nie wolno było dawać 5
    żył. Zabronione przez ZE, choć na projekcie było 5 żył. To kupiłem 4.

  • 16. Data: 2011-07-20 12:04:06
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "hk" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Nie pytaj elektryka tylko sprawdź w ZE. U mnie nie wolno było dawać 5 żył.
    > Zabronione przez ZE, choć na projekcie było 5 żył. To kupiłem 4.

    A np u mnie ZE nie interesuje kopletnie co mam za skrzynką.
    W granicy działki postawili skrzynkę z zabezpieczeniami i licznikiem,
    podpisałem umowe i nie obchodzi ich jaki i czym mam połączone tą skrzynke z
    rozdzielnią w budynku.

    Krzysiek

  • 17. Data: 2011-07-20 12:05:21
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2011-07-20 12:23, Kris wrote:

    > Rozumiem że widziałeś projekt autora wątku skoro twirdzisz że 4 zyłowy
    > nie starczy.
    > A może akurat ma w projekcie tak jak janusz_kk1 4 żyłowy?

    Przeczytaj to co napisałem poprzednio - tylko powoli. Jeżeli będzie
    potrzeba to jeszcze raz i jeszcze......

    --
    t.

  • 18. Data: 2011-07-20 12:14:32
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Przeczytaj to co napisałem poprzednio - tylko powoli. Jeżeli będzie
    > potrzeba to jeszcze raz i jeszcze......

    Napisałeś zeby poszukał sobie elektryka.
    Czyli nie odpowiedziałes na jego pytania. Jakbys powoli, bardzo powoli
    przeczytał pytanie to bys wiedział że elektryka autor wątku już ma.
    A czytając Twoje wypowiedzi odnoszę wrażenie ze nawet do wymiany wtyczki od
    żelazka proponował byś wynająć elektryka.

    Krzysiek

  • 19. Data: 2011-07-20 12:26:12
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 20 Jul 2011 12:03:37 +0200, tataglia napisał(a):

    >Taką odpowiedzią
    > narażasz człowieka na straty a z tego co widzę to 100zł to dla niego
    > bardzo poważna kwota.

    Na jakiej podstawie zagladasz mi do portfela i wysnuwasz jakies dziwne
    wnioski? Elektryka mam, napisalem w pierwszym poscie ze jest NA URLOPIE,
    nie bede do goscia dzwonil, a potrzebuje OSZACOWAC (= z grubsza podliczyc)
    koszt kabla ziemnego.

    Nawiasem mowiac 100 zl to nie jest powazna kwota, 200 i 1000 tez nie, ale
    kazdy budujacy dom wie, ze tysieczna stowka juz boli.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 20. Data: 2011-07-20 14:31:31
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Odleglosc od skrzynki ZE - 10 metrow, przydzial mocy 11 KW, 3 fazy.
    > Jaki kabel bedzie mi potrzebny? Typ, przekroj...?

    YKY 4x10 lub YAKY 4x25. Stosowanie przewodow 5-cio żyłowych na WLZ jest
    niczym nieuzasadnioną fanaberią, która często kosztuje inwestorów krocie.