  • 31. Data: 2011-07-21 06:58:59
    Temat: Re: Jaki kabel ziemny?
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tataglia" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:j08cgf$6l0$1@inews.gazeta.pl...
    [.....]
    > W mojej kilkuletniej praktyce, nigdy nie spotkałem się z siecią TT na
    > wsiach choć wiem, że takie istnieją. W żadnych warunkach, które dotychczas
    > czytałem ZE nie stosował sieci TT za to TNC czy TNCS jak najbardziej.

    Gdzie do przesyłówki ZE stosuje TNC-S ?

    > Jaki jest problem sieci TT ? Że musisz wykonać bardzo dobre uziemienie tak
    > aby spełniało warunek Ia x R < 50V co przy bezpieczniku 16A daje Ci 3ohmy.
    > Przy bezpieczniku 20A jeszcze mniej.

    3 omy jest prawie nie osiągalne. Ale jak to w TT bywa czy w pomiarach w
    ogóle sprawa Re budzi emocje i nieporozumienia. Uziom w TT służy do
    alternatywnej drogi zamknięcia obwodu tak by zadzialały zabezpieczenia. Mowa
    oczywiście o przeciwporażeniówce. O Re w TT więcej powie pętla zwarcia niż
    statyczny pomiar Re przy uzyciu odpowiedniego miernika.

    > Wiem - można zastosować różnicówkę - tylko jak wspomina Musiał w powyższym
    > artykule jest to jedno z najbardziej zawodnych urządzeń.

    Między innymi dlatego nie zgadzam się z praktykami sporej rzeszy elektryków
    polegającej na zainstalowaniu jednej trójfazowej różnicówki bo tak jest
    taniej i jakoś działa.

    > Gdybyś chciał stworzyć wyspę TT w sieci TNC musisz mieć na uwadze że nie
    > wolno łączyć ci twojego własnego uziomu z uziomem wydzielonym z żyły PEN.
    > Który elektryk zna takie niuanse ? ZE stara się dmuchać na zimne stosując
    > sieć TNC która umożliwia wielokrotne uzimienie przewodu PEN - łącznie z
    > uziemieniem otokowym u klienta. Nawet po rozdziale przewód PE.

    W okręgu energetycznym Jaslo nie jest 90% TT ale 50% jest na pewno. W
    sąsiednim okręgu Krosno 90%TT już jest :) Nie spotkałem czystej sieci TT bez
    miejscowych uziemień N np. na słupach lub w ZPL czy ZK. Owszem instalacje
    odbiorcze tak ale nie sieć. Czym to skutkuje ? Jest i dobrze i źle. Dobrze
    bo Re wychodzi znacznie mniejsze co stwarza nawet szanse, że zadziała S-ka.
    Źle bo w szczególnych okolicznościach przez ziemię może płynąć prąd o
    napięciu około 50V.

  • 32. Data: 2011-07-21 07:06:26
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Napisałem, 90% sieci w Polsce to układ TT.

    i na tej podstawie chcesz cos projektować/doradzac? :-)))

    b.

  • 33. Data: 2011-07-21 07:07:42
    Od: "Jacek B." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tataglia" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    [......]
    > PS. Układ TT potrzebuje tylko 3 przewodów i jego występowanie w Polsce
    > jest znikome ze względu na duży problem uzyskaniem z ochrony
    > przeciwporażeniowej. Kiedyś (dawno temu) był to dość popularny układ na
    > wsiach.

    Znaczy się, że 2 fazy + N ?

  • 34. Data: 2011-07-21 09:31:17
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-07-2011 o 07:12:45 tataglia <t...@g...pl> napisał(a):

    > W mojej kilkuletniej praktyce, nigdy nie spotkałem się z siecią TT na
    > wsiach choć wiem, że takie istnieją.
    Hee hee dobre :) dobrze że tego Enion BB nie czyta boby z krzeseł ze
    śmiechu
    pospadali.

    W żadnych warunkach, które
    > dotychczas czytałem ZE nie stosował sieci TT za to TNC czy TNCS jak
    > najbardziej.
    J.W. a dla potwierdzenia mam ci pokazać moje plany przyłącza i warunki?

    > Jaki jest problem sieci TT ? Że musisz wykonać bardzo dobre uziemienie
    > tak aby spełniało warunek Ia x R < 50V co przy bezpieczniku 16A daje Ci
    > 3ohmy. Przy bezpieczniku 20A jeszcze mniej.
    Zgadza się, ale po to się stopniuje bezpieczniki żeby końcowy nie był 25A
    ale np 10A co na gvniazdko jest i tak dużo a znacznie zmniejsza wymagania
    na R uziomu, poza tym podłączanie uziomu do zbrojenia ław poprawia jego
    oporność.

    > Wiem - można zastosować różnicówkę - tylko jak wspomina Musiał w
    > powyższym artykule jest to jedno z najbardziej zawodnych urządzeń.
    Bo tylko idiota stosuje jedną w domu, ja np mam 10, osobno na każdą
    kondygnację,
    światła, gniazdka, wydzielone zasilanie, piwnicę, pompy itd.
    I są zawsze dwie w szeregu, także prawdopodobieństwo niezadziałania
    spada do prawie 0.

    > Gdybyś chciał stworzyć wyspę TT w sieci TNC musisz mieć na uwadze że nie
    > wolno łączyć ci twojego własnego uziomu z uziomem wydzielonym z żyły PEN.
    I nigdy bym nie łączył bo prąd wyrównawczy 'zje' mi uziom expresowo.

    Który elektryk zna takie niuanse ? ZE stara się dmuchać na zimne
    > stosując sieć TNC
    TNC jest robiona najczęściej w nowych przyłączach kablowych w blokach
    albo podobnych obiektach, poza centrami tam gdzie sieć jest napowietrzna
    niekablowa jest to TT.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 35. Data: 2011-07-21 11:27:44
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2011-07-21 09:07, Jacek B. wrote:

    > Użytkownik "tataglia" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
    > [......]
    >
    > Znaczy się, że 2 fazy + N ?
    Zagalopowałem się. Miałem w życiu chyba tylko dwa razy do czynienia z
    siecią TT i było to w przemyśle - zasilanie silników. I tam akurat N
    nikomu potrzebny nie był.

    --
    t.

  • 36. Data: 2011-07-21 11:36:18
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2011-07-21 08:58, Jacek B. wrote:

    > W okręgu energetycznym Jaslo nie jest 90% TT ale 50% jest na pewno. W
    > sąsiednim okręgu Krosno 90%TT już jest :)

    Ja to młody jestem ale pytałem koleżankę po fachu która elektryfikowała
    i modernizowała sieci elektryczne na wsi w latach 70 i 80 tych. Mówi, że
    było kiedyś dużo sieci TT na wsiach ale ona tylko z opowiadań starszych
    pamięta. Ona tylko TN-C robiła bo ZE odeszedł w pewnym momencie od tego
    typu sieci.

    --
    t.

  • 37. Data: 2011-07-21 15:55:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-07-2011 o 13:36:18 tataglia <t...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > było kiedyś dużo sieci TT na wsiach ale ona tylko z opowiadań starszych
    > pamięta. Ona tylko TN-C robiła bo ZE odeszedł w pewnym momencie od tego
    No widzisz kolego młody jesteś mało widziałeś a rzucasz się jakbyś
    wszystkie rozumy
    zjadł :)
    Tam gdzie są stare sieci to jest najczęściej TT ale w nowych gdzie kładą
    kable już
    nie bo dają 5 żyłowy.
    Nie wiemy jakie autor ma warunki ale drogą dedukcji można dość że budując
    dom nie
    buduje go w centrum miasta tylko na obrzerzach albo na wsi, podłącza się
    pewnie
    też do starej sieci a ona na 90% będzie TT co było do udowodnienia :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 38. Data: 2011-07-21 16:06:43
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-07-2011 o 13:27:44 tataglia <t...@g...pl> napisał(a):

    > Zagalopowałem się. Miałem w życiu chyba tylko dwa razy do czynienia z
    > siecią TT i było to w przemyśle - zasilanie silników. I tam akurat N
    > nikomu potrzebny nie był.

    Tu cie mam robaczku :) pamiętaj braki wiedzy się nadrabia czytając i ucząc
    się
    a nie butą na grupach dyskusyjnych.
    Idź chłopcze i nie grzesz więcej :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 39. Data: 2011-07-21 16:40:46
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2011-07-21 17:55, janusz_kk1 wrote:
> [...]
    > dom nie
    > buduje go w centrum miasta tylko na obrzerzach albo na wsi, podłącza się
    Ale się uparłeś na tą sieć TT. W tej chwili buduje dom na wsi i mam sieć
    TN-C z uziemioną skrzynką i zamontowanymi zaciskami na odejściu w stronę
    domu osobno: N i PE. I taka też była sugestia ZE żeby był kabel 5 żyłowy
    bo będę miał kłopoty z odbiorem.
    Ponadto w tym roku robiłem 4 różne przyłącza w różnych miejscach również
    na głębokiej wsi i była tam sieć TN-C. Przy czym w tych przypadkach ZE
    żądało kabla 4 żyłowego. (wszystkie ZE należące do tego samego operatora
    PGE).

    --
    t.

  • 40. Data: 2011-07-21 17:02:44
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    >pewnie
    >też do starej sieci a ona na 90% będzie TT co było do udowodnienia :)

    zieeew.... wybudowałem dziesiątki przyłączy a nigdzie nie było układu TT. Ales sobie
    ubzdurał... Naprawde istnieje świat położony nieco dalej niz twoja najblizsza
    okolica.

    b.