  • 1. Data: 2009-11-27 19:02:22
    Temat: Jeszcze inne pytania o rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    Witam

    Przeczytałem tu na grupie, że podatku jak w temacie nie można rozliczać na
    umowy z wykonawcami. Czyli co: nie można zapłacić z niego za robociznę?
    Na www znalazłem taki sposób wykorzystania kwoty ze sprzedaży na "cele
    mieszkaniowe": "Przeznaczenie kwoty uzyskanej ze sprzedaży na budowę,
    rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku
    mieszkalnego".

    Przecież budowa domu to nie tylko zakup działki i cegieł, ale też robocizna.
    Jak kupowałem auto to pracowników US nie interesowało że to auto kosztowało
    10 tys. - podatek wyliczyli mi wg tabelek wg których ten rocznik "stał" po
    14tys. I nie było gadania. Podobnie nie interesowało nikogo za ile kupiłem
    mieszkanie - dostałem pismo, że zaniżyłem cenę zakupu u notariusza i mam
    dopłacić tyle i tyle... Czy nie ma tabelek na koszty robocizny? Choćby
    zaniżone przez US, ale zawsze?

    I tu mam takie pytania:
    1. Co konkretnie (gdzie mogę o tym poczytać) wolno wliczać?
    2. Skoro nie wolno mi wydać pieniedzy na "budowę domu" na murarzy, to czy
    opłaca mi się dostać działkę od teściowej? Może lepiej działkę kupić? Czy
    ktoś wie orientacyjnie jakie są koszty "dostania" i "kupienia" działki ok.
    1000m2? Jeśli bym kupił np. za 50zł/m2 to mam "z głowy" 50 tys. zł. I pewnie
    lepiej zapłacić notariuszowi i podatek od tego kupna niż 10% do US za to
    czego "nie wydałem" na murarzy.
    3. Chcę budować się za sprzedaż dwóch mieszkań: za jedno zapłacę 10%
    (kupione "na papier" w 2005r, formalnie na mnie, faktycznie chodziło o
    spłatę pozostałych spadkobierców, żeby teściowa sama mogła w nim mieszkać -
    nigdy się w nim nie meldowałem, nie mam go 5 lat, więc nie mam zwolnienia od
    podatku). A jak wygląda sprawa drugiego? To jest byłe mieszkanie
    spółdzielcze lokatorskie, przydział z lat 80-tych, żona była głównym
    lokatorem przed ślubem, ślub w 1997, kredyt czy wkład budowlany - nie wiem
    jak to się nazywało dokładnie - spłacony ok. 2000 roku. W lutym 2008 prawo
    spółdzielcze lokatorskie zostało przekształcone w spółdzielcze własnościowe
    prawo do lokalu (notarialnie na obydwu małżonków). W tym mieszkaniu jesteśmy
    zameldowani od 1997 roku - jaki podatek płaci się w tym wypadku? Wcale? 10%?
    19%? Jeśli 19% to od kwoty 120tys, zakładając że przekształcenie kosztowało
    ok. 2000zł a mieszkanie pójdzie za 122tys?

    Pozdrawiam
    Arek

  • 2. Data: 2009-11-28 10:31:48
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    arek pisze:
    [..]
> [...]
    > lepiej zapłacić notariuszowi i podatek od tego kupna niż 10% do US za to

    Jeżeli chodzi o darowiznę od teściowej, to - przerabiałem dokładnie ten
    sam temat - jest jakaś kwota zwolniona od podatku. Nie wiem ile teraz,
    bo to się zmienia, ale jak teściowa daruje Ci nieruchomość - zakładam,
    że robi to na rzecz Ciebie i Twojej żony/swojej córki - to Ty dostajesz
    połowę tego majątku, zatem kwota do naliczenia podatku jest o połowę
    mniejsza, niż wartość tej niruchomości - tu nie 50 tyś, tylko 25 tyś.
    Teraz trzeba zorientować się w której grupie pokrewieństwa się
    znajdujesz - nie pamiętam tego, ale zdaje sie, że w innej, niż Twoja
    żona, i naliczasz podatek od Twojej części od kwoty przekraczającej
    kwotę zwolnioną od podatku od darowizn. Żona też płaci swój podatek od
    nadwyżki ponad kwotę wolną od podatku naliczoną dla swojej części.

    Jeszcze jedna ważna uwaga... ta kwota wolna od podatku obowiązuje przez
    pięć lat - sumuje się. Zatem jeśli teściowa podarowała Ci coś wcześniej
    - do pięciu lat wstecz i wykorzystałeś już swoją kwotę wolną od podatku,
    to teraz nie masz zwolnień i płacisz od całości swojej części darowizny.

    Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem. :-)

    pozdr.
    robercik-us

  • 3. Data: 2009-11-28 11:02:11
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

> [...]
    > teraz nie masz zwolnień i płacisz od całości swojej części darowizny.
    >
    > Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem. :-)

    Pkręciłeś , dla 1 linii pokrewieństwa nie ma limitu. Wszystko bez podatkui

    --
    photos of rome
    http://rome.net-poland.com

  • 4. Data: 2009-11-28 15:36:53
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "mirek" <f...@w...pl> napisał

    > Pkręciłeś , dla 1 linii pokrewieństwa nie ma limitu. Wszystko bez podatkui

    Z tą jednak uwagą, że w przypadku teściowej nie można mówić o żadnym
    pokrewieństwie ;)

    Jak to mówią - kaszanka nie wędlina, teściowa nie rodzina.

    Pzdry,
    MW

  • 5. Data: 2009-11-28 19:36:16
    Od: M <M...@w...pl>

    mirek pisze:

    > Pkręciłeś , dla 1 linii pokrewieństwa nie ma limitu. Wszystko bez podatkui

    Teściowa nie jest krewną tylko powinowatą. Trzeba dwa razy darować
    (czyli wynegocjować stawkę u notariusza by nie było X2)

    M.

  • 6. Data: 2009-12-05 15:25:52
    Od: Dominik & Monika <m...@n...mujciewp.pl>

    arek pisze:

    > Przeczytałem tu na grupie, że podatku jak w temacie nie można rozliczać na
    > umowy z wykonawcami. Czyli co: nie można zapłacić z niego za robociznę?

    Ależ można, najlepiej udokumentowaną fakturą VAT firmy budowlanej.
    A formy typu umowa o dzieło.. teoretycznie powinno przejść, a w praktyce...
    sprawdź sam :-)

    --
    Dominik & Co (z domku)