  • 1. Data: 2012-10-10 10:28:35
    Temat: Kocioł elektryczny 12kW - czy wystarczy ?
    Od: w...@g...com

    Witam.

    Prośba o opinię, czy do ogrzania domu, czyli min 20stopni (okolice Wawy na wschód)
    180m2 - nowy, dobrze ocieplony, grzejniki - wystarczy kocioł elektryczny o mocy 12 kW
    ? Dodatkowo jest kominek z plaszczem 18kW - uzywany :).

    Zgodnie z projektem zapotrzebowanie jest 16kW przy -20stopniach, ale zmieniło się
    kilka rzeczy na plus (np. szyby energo, styro 17cm grubosci, nieogrzewanie garazu i
    gospodarczego).

    pozdro
    Bogdan

  • 2. Data: 2012-10-10 10:43:10
    Temat: Re: Kocioł elektryczny 12kW - czy wystarczy ?
    Od: Marek <m...@g...pl>

> [...]
    dobrze ocieplony, grzejniki - wystarczy kocioł elektryczny o mocy 12 kW ?
    Dodatkowo jest kominek z plaszczem 18kW - uzywany :).

    Powinno spokojnie wystarczyc - w najciezsze mrozy wspomozecie sie kominkiem.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 3. Data: 2012-10-10 10:55:12
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > Zgodnie z projektem zapotrzebowanie jest 16kW przy -20stopniach, ale
    > zmieniło się kilka rzeczy na plus (np. szyby energo, styro 17cm grubosci,

    Wystarczy, ale coś kręcisz :-)

    Dla tej powierzchni i dobrze ocieplonego domu zapotrzebowanie powinno być
    poniżej 10kW. Więc albo zapotrzebowanie nie takie, albo brak ocieplenia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2012-10-10 11:11:24
    Od: w...@g...com

    > Wystarczy, ale coś kręcisz :-)
    > Dla tej powierzchni i dobrze ocieplonego domu zapotrzebowanie powinno być
    > poniżej 10kW. Więc albo zapotrzebowanie nie takie, albo brak ocieplenia.

    Dzięki Wam za opinie.

    Nie kręcę, napisane tak było w dokumencie - projekcie domu. Ale faktycznie spotkałem
    się z liczącą się opinią, że 16kW to za dużo. Myślę, że projektant zawyżył, aby mieć
    'czyste sumienie' (np. uwzględnił krotność wymiany powietrza za dużą, niż by to
    wynikało z 'przyjetych norm').

    Dla mojego domu jest kalkulator energetyczny:

    http://www.domyzwizja.pl/dzw/?nazwa_projektu=na_miar
    e_2

    pozdro
    Bogdan

  • 5. Data: 2012-10-10 11:21:08
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Witam.

    >Zgodnie z projektem zapotrzebowanie jest 16kW przy -20stopniach,
    >ale zmieniło się kilka rzeczy na plus (np. szyby energo, styro 17cm
    >grubosci, nieogrzewanie garazu i gospodarczego).

    Ale to chyba takie plusy ujemne ;-)
    A tak na serio, jesli nie spieprzyli montazu okien, rolet okiennych,
    to powinien wystarczyc, nie wiem dlaczego w takim wypadku
    zdecydowales sie na grzejniki, ale mniejsza z tym ;-)
    Zapytaj instalatora ile masz wody do podgrzania w instalacji a nie
    powierzchni domu
    i wtedy poszukaj odpowiedniego pieca, bedziesz mial dwa kaloryfery i jeden
    lazienkowy
    to 12kW bedzie za duzy ;-)

    pozdrawiam
    Adams

  • 6. Data: 2012-10-10 11:35:47
    Od: Ariusz <a...@i...eu>

    W dniu 2012-10-10 11:11, w...@g...com pisze:

> [...]
    to wynikało z 'przyjetych norm').

    > Dla mojego domu jest kalkulator energetyczny:

    Bardzo często doliczają też zapotrzebowanie na grzanie wody. No bo skoro
    piec będzie chodził na maksa to już pewnie braknie mu mocy na grzanie
    wody...

    No niestety nasi architekci często nie używają głowy a korzystają z
    gotowych wyliczeń, zresztą już dawno przestarzałych. Wolą zawyżyć
    podając jakieś bzdurne uzasadnienia niż policzyć to dokładnie.

    Już sam fakt podania zapotrzebowania dla metrów kwadratowych jest
    bzdurą. Ja mam pomieszczenia i na 3m i na 2,75.
    Ja mam 24KW (na szczęście moc zmienna od 11 do 24) dla 680m3 (200 m2) i
    jest to ze sporym zapasem.
    Za to kominek z płaszczem mam 18 KW i spokojnie nawet przy -25 daję radę
    nagrzać dom do 24 st C. Teraz wziąłbym kominek 14 KW. A dom "nie
    specjalnie energooszczędny" wg. niektórych jak nie ma styropianu tak
    jest (pustak Ytong 36/400, dach 25 cm wełny).

    Ariusz

  • 7. Data: 2012-10-11 06:42:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:

    > Wystarczy, ale coś kręcisz :-)
    >
    > Dla tej powierzchni i dobrze ocieplonego domu zapotrzebowanie powinno
    > być poniżej 10kW. Więc albo zapotrzebowanie nie takie, albo brak
    > ocieplenia.

    projekt standarowy zapotrzebowanie liczone wg normy 100W/m2 :) i już masz
    tajemnicę.

  • 8. Data: 2012-10-11 10:27:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > projekt standarowy zapotrzebowanie liczone wg normy 100W/m2 :) i już masz
    > tajemnicę.

    Czyli kręci, że ma to policzone w projekcie :-) Wychodzi na to, że
    projektant tego wcale nie liczył. Oby ten co będzie wystawiał certyfikat
    energetyczny chciał policzyć a nie tylko przepisał te wartości bo inaczej za
    kilka lat ciężko będzie sprzedać dom który jest (na papierze) dwukrotnie
    bardziej energochłonny niż sąsiednie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2012-10-11 12:18:33
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Czesc ;-)
    > za kilka lat ciężko będzie sprzedać dom który jest (na papierze)
    > dwukrotnie bardziej energochłonny niż sąsiednie.

    Mysle ze za kilka lat jesli ktos bedzie chcial kupic
    dom to zalatwi sobie badania, w czasie uzytkownia
    moze sie wiele zmienic w budynku, czesto na plus, a
    nie kazdy bedzie latal po certyfikat bo np. wymienil okna dachowe,
    albo zrobil porzadek ze skosami itp itd.

    pozdrawiam
    Adams

  • 10. Data: 2012-10-12 10:35:25
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu środa, 10 października 2012 10:28:35 UTC+2 użytkownik (Nieznane) napisał:
> [...]
    180m2 - nowy, dobrze ocieplony, grzejniki - wystarczy kocioł elektryczny o mocy 12 kW
    ? Dodatkowo jest kominek z plaszczem 18kW - uzywany :).

    Jak masz miejsce to możesz rozważyć bufor z grzałkami - nieco droższy, ale pozwoli
    grzać tylko tańszym prądem. I kominek z płaszczem też byś sobie wpiął.

    Szkoda tylko że grzejniki a nie podłogówka :(