  • 1. Data: 2020-08-25 11:43:11
    Temat: Kocioł gazowy dwufunkcyjny czy jednofunkcyjny plus terma.
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Witam!
    Obecny stan:
    Kocioł węglowy, grzejniki aluminiowe bez zaworów termostatycznych oraz grube stalowe
    rury , układ otwarty ze zbiornikiem wyrównawczym. W okresie grzewczym kocioł ogrzewa
    bezpośrednio bojler CWU płaszczowy,a poprzez zawór czterodrogowy (ręcznie ustawiany)
    grzejniki CO.
    Sterownik kotła utrzymuje na nim zadaną temperaturę (ok. 60 stC) oraz załącza pompę
    od bojlera. Na grzejniki poprzez zawór czterodrogowego idzie woda o temp zwykle
    poniże 40 st C , jedynie w bardzo duże mrozy max 45 st C. W pokojach temperatura
    zwykle powyżej 23 st C (rodzinka lubi ciepło i przebywanie w domu bez swetrów a w
    t-shirt).
    W okresie letnim, CWU mam z termy gazowe (gaz ziemny) co jest bardzo niekomfortowe.
    Dlatego zastanawiam się na zasobnikiem warstwowym ładowanym za pomocą tej termy lub z
    kotła gazowego dwufunkcyjnego.

    No to do rzeczy. Chciałbym przejść na ogrzewanie gazowe i pytanie, które rozwiązanie
    będzie lepsze:
    1 - kocioł dwufunkcyjny + zasobnik CWU warstwowy
    2 - kocioł jednofunkcyjny (tylko CO) + obecna terma + zasobnik CWU warstwowy

    Minusy rozwiązania 2 to dwa urządzenie do obsługi (a może to plus?) oraz dwa kominy
    ,co chyba nie jest aż takim problemem: terma już ma komin a dla kotła i tak trzeba
    dostosować ten od pieca węglowego (wkład) oraz zastanawiam się czy ,,typowe"
    rozwiązania dla zasobnika warstwowego dla kotłów dwufunkcyjnych zadziała z termą.

    Tak przy okazji mam pytanie o ogólne zasady działania ogrzewania gazowego.
    -Czy kocioł gazowy grzeje cyklicznie czy moduluje swoją moc, i czym się kieruje
    załączając / modulując grzanie?
    -Jak kocioł nie grzeje to czy wyłączana jest także pompa obiegowa CO ?
    -Czy przy kotłach gazowych kondensacyjnych stosuje się zawory mieszające?
    -Czy kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny pracując w trybie CWU jest bardziej sprawny od
    zwykłej termy?

    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2020-08-25 12:42:32
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, August 25, 2020 at 11:43:13 AM UTC+2, Adam Lubszczyk wrote:

    Tak na szybko:

    > 1 - kocioł dwufunkcyjny + zasobnik CWU warstwowy
    > 2 - kocioł jednofunkcyjny (tylko CO) + obecna terma + zasobnik CWU warstwowy

    wg oficjalnie przyjetej terminologii dwufunkcyjny to grzanie przeplywowe CWU + obieg
    CO
    jednofunkcyjny to tylko jeden obieg wody w kotle, moze grzac CO i CWU, rozne
    rozwiazania: dwie pompy, zawor trojdrogowy itp...

    Co lepsze? Zalezy od sytuacji... nie wiem...
    Dwufunkcyjne moga miec maly bojler CWU pozwalajacy zrobic cyrkulacje...

    Terma (rozumiem, ze to taki przeplywowy) to diabli wiedza jak bedzie dzialala z
    zasobnikiem, pewnie sterownik + pompe trzeba dokupic...

    Ja mam jednofunkcyjny i jest OK...

    > -Czy kocioł gazowy grzeje cyklicznie czy moduluje swoją moc, i czym się kieruje
    załączając / modulując grzanie?

    Zalezy od kotla, wiekszosc moduluje

    > -Jak kocioł nie grzeje to czy wyłączana jest także pompa obiegowa CO ?

    Za to odpowiada sterownik, nie ma sensu zimna woda krecic ;), czesem w trybie zimowym
    (np. jak czujnik temp. zewn zglasza ujemne temperatury) moze sie wlaczac na chwile co
    jakis czas, aby zapobiec zamarzaniu w zimnym miejscu...

    > -Czy przy kotłach gazowych kondensacyjnych stosuje się zawory mieszające?
    Tak, przy zasilaniu niskotemp. raczej trudno zrobic instalacje bez...

    > -Czy kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny pracując w trybie CWU jest bardziej sprawny
    od zwykłej termy?

    Jakas tam kondensacja jest, wiec raczej tak...
    Z kolei utrzymywanie cieplej wody w zasobniku to tez jakies starty, jak sie dolozy
    cyrkulacje to niby tez (zwlaszcza w lecie, gdy dogrzewac sie nie chcemy, bo w zimie
    to cos tam w domu w miare przydatnie grzeje)

  • 3. Data: 2020-08-25 12:49:02
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, August 25, 2020 at 12:42:33 PM UTC+2, WS wrote:

    załączając / modulując grzanie?

    > Zalezy od kotla, wiekszosc moduluje

    Kociol ma jakos tam (krzywe grzania, recznie...) wyliczona wymagana aktualnie temp.
    wody w obiegu i stara sie ja utrzymac, czyli jak za bardzo wzrasta, to zmniejsza moc
    i odwrotnie... wystarcza jeden czujnik temperatury, krzywe grzania to juz zaleza od
    sterownika, mp. czujnik temp zewnetrznej i pokojowy, czyli wymagana temp. wody w
    obiegu jest funkcja 3 zmiennych (temp. wymagana w pomiezczeniu, aktualna temp. w
    pomieszczeniu, temp. zewnetrzna)

  • 4. Data: 2020-08-25 17:03:13
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 25.08.2020 o 11:43, Adam Lubszczyk pisze:
> [...]
    > -Czy kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny pracując w trybie CWU jest bardziej sprawny
    Miałem kocioł dwufunkcyjny i zawsze był problem, że ciepła woda pojawia
    się z opóźnieniem, a temperatura nie jest stabilna. Wymieniłem na kocioł
    jednofunkcyjny z zasobnikiem 150 l. Teraz ma wodę ciepłą od razu i
    zawsze o jednakowej temperaturze. Problem jest taki, że zasobnik wymaga
    od czasu do czasu podgrzania, nawet w nocy, a więc chyba to rozwiązanie
    nieco więcej gazu zużywa. Jednak biorąc pod uwagę kłopoty z
    2-funkcyjnym, czekanie na ciepłą wodę, opóźnione zapalanie przy
    mniejszym przepływie i kaprysy temperatury wolę torchę więcej wydać na
    gaz i mieć spokój.
    Jacek

  • 5. Data: 2020-08-25 17:08:10
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 25.08.2020 o 11:43, Adam Lubszczyk pisze:

    > No to do rzeczy. Chciałbym przejść na ogrzewanie gazowe i pytanie, które
    rozwiązanie będzie lepsze:
    > 1 - kocioł dwufunkcyjny + zasobnik CWU warstwowy

    Kocioł dwufunkcyjny to ogrzewanie C.O. i grzanie C.W.U. bezpośrednio w
    rury. Czyli połączenie pieca i termy, tak jak masz obecnie, ale w jednym
    urządzeniu.

    > 2 - kocioł jednofunkcyjny (tylko CO) + obecna terma + zasobnik CWU warstwowy

    Kocioł jednofunkcyjny to grzanie C.O. oraz podgrzewanie wody C.W.U. w
    zewnętrznym zasobniku.

> [...]
    rozwiązania dla zasobnika warstwowego dla kotłów dwufunkcyjnych zadziała z termą.

    W przypadku nr 2 terma w ogóle nie jest potrzebna, a sam zasobnik już
    masz. Zimą będziesz grzał dom i wodę, a latem tylko wodę w zasobniku.

    > Tak przy okazji mam pytanie o ogólne zasady działania ogrzewania gazowego.
    > -Czy kocioł gazowy grzeje cyklicznie czy moduluje swoją moc, i czym się kieruje
    załączając / modulując grzanie?

    To zależy od kotła i jego sterowania, ale na ogół moduluje moc, chyba że
    najniższa moc kotła jest większa od zapotrzebowania, to będzie się
    włączał i wyłączał.

    > -Jak kocioł nie grzeje to czy wyłączana jest także pompa obiegowa CO ?

    Na ogół tak, pompa ma chodzić tylko wtedy gdy kocioł grzeje, jak nie
    grzeje to po co ma działać pompa?

    > -Czy przy kotłach gazowych kondensacyjnych stosuje się zawory mieszające?

    Co chciałbyś mieszać?

    > -Czy kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny pracując w trybie CWU jest bardziej sprawny
    od zwykłej termy?

    Jedne pewnie tak, inne nie, to już mocno indywidualna sprawa,
    uzależniona nawet od takiej rzeczy jak stopień zasyfienia wymiennika ciepła.

  • 6. Data: 2020-08-25 17:15:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 25.08.2020 o 17:03, Jacek pisze:

> [...]
    > 2-funkcyjnym, czekanie na ciepłą wodę, opóźnione zapalanie przy
    > mniejszym przepływie i kaprysy temperatury wolę torchę więcej wydać na

    Ja problem spadku temperatury wody w zasobniku i załączania grzania
    rozwiązałem zewnętrznym zegarem z przekaźnikiem. Piec grzeje tylko w
    tych godzinach, w których mi pasuje, czy temperatura wody spadnie czy nie.

  • 7. Data: 2020-08-25 20:11:22
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, August 25, 2020 at 5:03:15 PM UTC+2, Jacek wrote:

    > Miałem kocioł dwufunkcyjny i zawsze był problem, że ciepła woda pojawia
    > się z opóźnieniem, a temperatura nie jest stabilna.

    Da sie kupic dwufunkcyjny z malym zasobnikiem, wtedy ciepla woda jest szybciej, lub
    od razu, bo mozna cyrkulacje zrobic...
    np.
    https://grzanieplus.pl/category/kotly-kotly-gazowe-d
    wufunkcyjne-kondensacyjne-kotly-wiszace-z-wbudowanym
    -zasobnikiem

  • 8. Data: 2020-08-25 21:06:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > 2-funkcyjnym, czekanie na ciepłą wodę, opóźnione zapalanie przy
    > mniejszym przepływie i kaprysy temperatury wolę torchę więcej wydać na

    Ja to nawet nie wiem, czy z zasobnikiem zużywa się więcej gazu -- nie
    zdziwię się, jeśli wychodzi mniej. Ale mam przepływowy, już drugi.
    Poprzedni, wyprodukowany 30 lat temu, miał presostat z jakąś membraną
    i faktycznie wykazywał opisane wady -- nie włączał się przy małym
    strumieniu. Teraz robią jakiś kręciołek w rurze do detekcji przepływu
    i elektroniczne sterowanie osobno grzaniem i osobno obiegoem wody
    w jednym i w drugim obiegu. Poczekać oczywiście chwilę trzba, bo nie
    ma cyrkulacji, ale temperatura jest stała przy każdym przepływie.

    Jarek

    --
    Wrażliwym jest jak membrana
    Zatem wieczór i z rana

  • 9. Data: 2020-08-26 10:43:19
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

> [...]
    rozwiązania dla zasobnika warstwowego dla kotłów dwufunkcyjnych zadziała z termą.

    Ja bym na Twoim miejscu za dużo nie komplikował niepotrzebnie. Dobry
    kocioł jednofunkcyjny, który przy okazji może być niższej mocy (=
    oszczędniejszy zazwyczaj) niż dwufunkcyjny, który zwykle potrzebuje
    przynajmniej tych 24 kW na grzanie przepływowe CWU, do tego zasobnik CWU
    - w zasadzie już posiadasz, ale jak chcesz możesz dać nowy. Przy czym
    warstwowe jakkolwiek fajne, to drogie. Do tego sensowny sterownik
    pogodowy i masz temat ogarnięty. Sterownik tylko dobrze dobrany do
    kotła, bo np. Junkersy, żeby miały modulację, to muszą mieć ich
    oryginalny sterownik (gada z kotłem po szynie danych, a nie tylko proste
    rozłączanie/załączanie obwodu), a nie żaden alternatywnych producentów,
    bo na nieoryginalnym to kocioł działa tylko w trybie włącz/wyłącz.

    > Tak przy okazji mam pytanie o ogólne zasady działania ogrzewania gazowego.
    > -Czy kocioł gazowy grzeje cyklicznie czy moduluje swoją moc, i czym się kieruje
    załączając / modulując grzanie?

    Kwestia sterownika najbardziej. Ogólnie założenie jest takie, że jak to
    tylko możliwe, to powinna zachodzić modulacja. Jeżeli najmniejsza
    możliwa moc kotła jest nadal za duża, to kocioł zacznie taktować
    (włączać się i wyłączać). Dlatego dość ważnym parametrem kotła jest,
    żeby potrafił modulować moc do jak najmniejszej wartości.

    > -Jak kocioł nie grzeje to czy wyłączana jest także pompa obiegowa CO ?

    Tu też sterownik tym zazwyczaj rządzi. Zazwyczaj jest wyłączana, ale
    czasami np. u mnie jest coś takiego, że sterownik załącza pompę, żeby
    wodę w obiegu trochę przemieszać wykorzystując już tą temperaturę, która
    jest nagrzana, bez uruchamiania kotła.

    > -Czy kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny pracując w trybie CWU jest bardziej sprawny
    od zwykłej termy?

    Temat ciężki do określenia bez obliczeń pewnie. Kondensacja daje dużo,
    ale w przypadku grzania wody w obiegu do max 55 stopni. Powyżej już
    niewiele z niej zysku. W przypadku grzania przepływowego CWU (bo
    zakładam, że o to chodzi, skoro mówisz o kotle dwufunkcyjnym), zwykle
    wszystko chodzi na maksymalnej mocy i grzeje ile wlezie, żeby zapewnić
    odpowiednią temperaturę wody w kranie. Więc nie wiem czy tu cokolwiek w
    tym momencie jest różnicy między termą, a kondensacyjnym. Ale... różnica
    może być z samego faktu jakiejś nowszej czy po prostu lepszej
    konstrukcji samego kotła i jego wymiennika. Tu znowu pytanie jaka terma,
    jak zrobiona itd. Ogólnie jak widzisz bardzo dużo zmiennych i nie da się
    jednoznacznie odpowiedzieć.
    Gdybyśmy rozmawiali o grzaniu CWU przez kocioł jednofunkcyjny
    kondensacyjny w zasobniku, to moim zdaniem tak - wyjdzie zdecydowanie
    korzystniej niż przepływowo przez termę, bo możemy w pełni wykorzystać
    kondensację.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 10. Data: 2020-08-26 12:44:33
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Wednesday, August 26, 2020 at 10:43:23 AM UTC+2, Kżyho wrote:

> [...]
    > kondensacyjny w zasobniku, to moim zdaniem tak - wyjdzie zdecydowanie
    > korzystniej niż przepływowo przez termę, bo możemy w pełni wykorzystać

    Ja nie jestem specjalista od koltow, a na chlopski rozum powinno byc odwrotnie:
    jednofunkcyjny w wezownicy musi utrzymywac temp wieksza od wymaganej, czyli pewnie z
    50-60stopni, natomiast przeplywowy raczej grzeje do nizszej, 50 to juz b. goraca,
    dodatkowo lchyba latwo robic tak, ze zimna wplywa od gory wymiennika/od komina i
    wtedy kondensacja powinna b.dobrze dzialac, bo spaliny grzeja tam wode o temp
    kilkanascie stopni...