  • 1. Data: 2015-08-06 16:35:15
    Temat: Konstrukcja pompy ciepła - od czego zależy COP
    Od: w...@g...com

    Witam
    Pewnie na sieci gdzieś piszą, ale jakoś wprost nie wyczytałem:

    Jakie elementy/części w pompie ciepła powodują największą sprawność pompy (najlepszy
    stosunek 'wyprodukowanego' ciepła do zużycia energii).

    Czy można przyjąć, że jednocześnie od dobrej sprężarki, skraplacza i parownika zależy
    najwięcej?

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2015-08-06 17:03:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Od czynnika chłodzącego to zależy. A czynnik wymusza rozwiązania techniczne.

  • 3. Data: 2015-08-06 17:41:09
    Temat: Re: Konstrukcja pompy ciepła - od czego zależy COP
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

    Użytkownik <w...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Najbardziej na sprawnosć ma temperatura źródła ciepła- im jest wyższa, tym
    sprawność większa.
    Teoretycznie zależy też od wykorzystania rozprężarki (energii rozprężania)-
    kóra mogłaby być użyta do częściowego zrekompensowania mocy sprężarki.
    Ale nie wiem, czy w praktyce się stosuje takie rozwiązania.
    T.

  • 4. Data: 2015-08-06 21:02:03
    Od: w...@g...com

    > Najbardziej na sprawnosć ma temperatura źródła ciepła- im jest wyższa, tym
    > sprawność większa.

    To oczywiste,
    ale mi chodzi dla tych samych zadanych parametrów - dolnego i górnego źródła, tej
    samej mocy, etc. - mamy powiedzmy 50 różnych modeli pomp. I mają różne COPy, a te
    najlepsze mają największe. Jakie elementy urządzenia decydują o największej
    sprawności: Sprężarka, parownik, skraplacz, algorytm(sterownik), rodzaj gazu, obudowa
    ;) ?

    pzdr
    Bogdan

  • 5. Data: 2015-08-06 22:07:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czynnik jest najważniejszy.Pompy mają ograniczony zakres temperatur działania.Jest on
    ograniczony właściwościami czynnika chłodniczego. COP zależy od tego jak szybko
    czynnik odparuje w niskiej temperaturze i jak łatwo da się skroplić w wysokiej
    temperaturze. Przy typowych popularnych czynnikach nie spodziewł bym się żeby COP
    przy zerze stopni po stronie zimnej był większy niż 1. Duże znaczenie będzie miała
    konstrukcja parownika. Może w nim być kapilara albo zawór rozprężny. Kapilara zawsze
    tyle samo czynnika przepuszcza a zawór rozprężny puszcza tyle ile potrzeba.

  • 6. Data: 2015-08-06 22:15:14
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 6 sierpnia 2015 21:02:04 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

> [...]
    sprawności: Sprężarka, parownik, skraplacz, algorytm(sterownik), rodzaj gazu, obudowa

    Glosnie pewnie od samej sprezarki. Sam COP przy tych samych sprezarkach powinien
    wszedzie byc praktycznie identyczny. Zmieniac sie za to bedzie w zaleznosci
    od szczegolow instalacji (nawet takich wydawalo by sie drobnych jak ulozenie
    rurek, ich srednice, dlugosc etc) zywotnosc samej pompy. Uklad musi byc
    tak zrownowazony zeby olej zawsze byl w sprezarce. A zeby tak bylo to pompa
    musi dzialac na zadanych parametrach i przede wszystkim musi miec dobrze
    ulozone rurki - jedna rurka pod zlym katem i bedzie w niej zalegal olej,
    ktory bedzie powodowal zla prace zaworu, gorsze smarowanie sprezarki, gorszy
    COP, zmniejszenie zywotnosci sprezarki :) Szczegoly tutaj sa najwazniejsze.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2015-08-07 08:08:28
    Od: w...@g...com

> [...]
    > od szczegolow instalacji (nawet takich wydawalo by sie drobnych jak ulozenie
    > rurek, ich srednice, dlugosc etc) zywotnosc samej pompy.

    Reasumując:
    1) 'nowoczesny' czynnik - konkretnie rozumiem, że na dzień dzisiejszy najlepszy to
    R407A ?
    2) dobra sprężarka to podstawa
    3) konstrukcja parownika
    4) dopracowanie szczegółów pompy jest ważne głównie dla żywotności pompy

    pzdr
    Bogdan

  • 8. Data: 2015-08-07 08:24:19
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 7 sierpnia 2015 08:08:29 UTC+2 użytkownik w...@g...com
> [...]
    > 2) dobra sprężarka to podstawa
    > 3) konstrukcja parownika
    > 4) dopracowanie szczegółów pompy jest ważne głównie dla żywotności pompy

    czyli tak w efekcie: nazwa producenta i model urzadzenia :)

    b.

  • 9. Data: 2015-08-07 09:27:27
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 7 sierpnia 2015 08:08:29 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

> [...]
    > 2) dobra sprężarka to podstawa
    > 3) konstrukcja parownika
    > 4) dopracowanie szczegółów pompy jest ważne głównie dla żywotności pompy

    Tak :) Zwroc uwage, ze COP masz wyszczegolnione w katalogach producentow
    sprezarek, w zaleznosci od temperatury DZ/GZ i uzytego czynnika. Tu masz np.
    moja sprezarke (z pompy ecopol-system):

    http://www.elektronika-sa.com.pl/tcmodel.php?line=HC
    SSC-ZR-2006&model=ZR34K3E-TFD&RID=4&Tab=2

    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2015-08-10 14:06:25
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 6 Aug 2015 23:08:28 -0700 (PDT), w...@g...com napisał(a):

    > Reasumując:
    > 1) 'nowoczesny' czynnik - konkretnie rozumiem, że na dzień dzisiejszy najlepszy to
    R407A ?

    Hewalex twierdzi, że R410A ma lepsze parametry.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl