  • 31. Data: 2013-04-01 09:50:14
    Temat: Re: Koszt budowy malego sklepu - pytania laika
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 31 marca 2013 18:50:58 UTC+2 użytkownik Jan Buda napisał:

    > Nieuku, cytujesz caly elaborat, aby napisac trzy slowa.

    Napisałeś jedno zdanie nic nie wnoszące do dyskusji.
    W zdaniu tym zrobiłeś 3 błędy i piszesz o mnie "nieuku"

  • 32. Data: 2013-04-01 11:46:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

    > Nie mam pojęci o czym piszesz - o co chodzi z korektami.
    > Często korekty powstają w wyniku rozliczenia materiałów po wykonaniu
    > prac, to rozumiem.
    > Co do opustów - jeżeli masz na myśli rabaty - to w budownictwie
    > zarąbiste są. Chyba żadna inna branża tak dużych nie ma (jest jeden
    > wyjątek - kable w elektryce).

    duże rabaty są w materiałach instalacyjnych... ale juz w budowlance są imho
    dość marne, sam kilak razy próbowałem coś wyciągnąć do hurtowni i nawet jak
    brałem z polecenia kolegi który ma dużą firmę to rabaty byłi w sumie dość
    umiarkowane.

  • 33. Data: 2013-04-01 11:47:16
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:

    > Przewody elektryczne- rabat chyba coś koło 70% miałem, grzejniki
    > rabat coś koło 50% jeśli dobrze pamiętam, wełna mineralne tez bardzo
    > rabaty podobnego rzędu.

    w hurtowniach? czy na allegro kupowałeś?

  • 34. Data: 2013-04-01 12:14:54
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2013 11:47:16 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > w hurtowniach? czy na allegro kupowałeś?
    W hurtowniach.

  • 35. Data: 2013-04-01 15:30:27
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > W przypadku jeśli będzie to jedna cena zawierająca materiały+ robocizna to wtedy
    faktycznie wykonawca będzie szukał najtańszych materiałów często nawet kosztem
    jakości.
    > Rozsądny inwestor jednak wybiera wykonawcę który poda osobno cenę za robociznę i
    osobno na materiały. Może wtedy zdecydować czy materiały kupować samemu czy brać od
    wykonawcy.

    Zaobserwowałem coś ciekawego podczas rozmów z wykonawcami. Dobrze jest
    zapytać o sumę końcową, a następnie o podział kosztów
    robocizny/materiałów. Często wykonawca zaniża robociznę, więc jak
    później usłyszy, że materiały "dostanie pod nos", to potrafi
    zrezygnować. To ważny sygnał mówiący o uczciwości wykonawcy.
    Dodatkowo prawo polskie (od nowego roku) wspiera inwestora, nakazując
    wykonawcy sporządzanie raportów/kosztorysów do wszystkich faktur
    usługowych, a więc związanych z robocizną.
    Jak się mądrze zakręcić w okół tematu
    kosztów/zakupów/rozliczeń/gwarancji itp, to nagle może się okazać, że
    budowa jest znacznie tańsza, wykonane lepiej* i na dokładkę nikt nie ma
    do nikogo pretensji :)

    Miłego.
    Irek.N.
    * tutaj bardzo pomocni są wszelkiej maści doradcy/handlowcy związani z
    częścią materiałową. Takie moje 3 grosze po niecałym roku budowy.

  • 36. Data: 2013-04-01 17:42:56
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > np. jak inwestor wybierze wykonawc�, kt�ry da najni�sz� cen�
    >
    > za wybudowanie tego sklepu - to czy w interesie
    >
    > tego wykonawcy nie b�dzie to aby materia�y
    >
    > zakupiďż˝ jak najtaniej?
    Będzie

    Nie będzie.
    Podatek VAT na materiały budowlane jest nałożony w podstawowej stawce 23%
    (są nieliczne wyjątki),
    VAT na roboty budowlane na obiektach sklasyfikowanych jako budownictwo jedno
    i wielorodzinne, społeczne (szkoły, szpitale, etc.) wynosi 8%.
    Wykonawca za pieniądze inwestora kupuje materiały budowlane z 23% VAT i
    sprzedaje je wraz z usługą
    inwestorowi z 8% VAT,
    Nawet jak wykonawca sprzeda inwestorowi te materiały w usłudze po takiej
    samej cenie to jest
    do przodu o różnicę w stawce podatku VAT.
    Ile?
    Ano policzmy.
    Pierwsza strona deklaracji VAT-7:
    Podstawa opodatkowania dla sprzedaży krajowej 8% - 1.000,-
    Podatek należny od sprzedaży krajowej 8% - 80,- zł.

    Druga strona deklaracji.
    Zakupy towarów, wartość netto - 1.000,-
    Podatek naliczony od w/w zakupów - 230,- (23%)
    Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym (230 - 80) = 150,-
    Podatek do zapłaty do US - 0,00,-
    Podatek do zwrotu z US - 150,-
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Przy wynegocjowaniu 50% upustu podatek do zwrotu też się proporcjonalnie
    zmniejszy.
    A co do ew. możliwego upustu dla wykonawcy to ten się już ze sprzedawcą
    dogada
    przy okazji innych zakupów które się podatkowo rozlicza trochę inaczej
    (firma rodzinna
    daje spore możliwości).
    Może przecież kupować gdzie indziej.

    Nie znam firmy budowlanej która nie generowałaby zwrotów podatku VAT.

    A rzeczone korekty.... to czyste skurwysyństwo oznaczające, że sprzedawca
    i wykonawca są w zmowie i mydlą oczy inwestorowi pierwotną fakturą po czym
    dzielą się fifty/fifty różnicą z korekty. Nie jest to uczciwe i jest na to
    paragraf.

    Dziwi mnie to co Marek wypisuje (Przepraszam Ciebie Marku ale tylko o Tobie
    wiem, że działasz w branży para-budowlanej).
    Powyższe nie powinno być dla niego odkrywcze.

    Grzegorz

  • 37. Data: 2013-04-01 17:49:54
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    ps.com...
    napisał:

> [...]

    koło 50% jeśli dobrze pamiętam, wełna mineralne tez bardzo rabaty podobnego

    Bo kupowałeś sam, dla siebie, za swoje ciężko zarobione pieniądze (w
    ekonomii mówi się "w warunkach ograniczonych zasobów"), u sprzedawcy który
    oferował dla CIEBIE najlepsze warunki (gwarancje, możliwość zwrotu,
    transport),
    Nie bez znaczenia jest też możliwość podtrzymania kontaktu handlowego z
    perspektywą na dalsze transakcje.

    g.

  • 38. Data: 2013-04-01 19:56:35
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2013 17:42:56 UTC+2 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > dzielą się fifty/fifty różnicą z korekty. Nie jest to uczciwe i jest na to

    Faktury widuję, korekt o których wyżej tam nie ma. Jak przedsiębiorca występuje o
    zwrot vat to prawie pena jest kontrola weryfikacja itp. I wtedy masowe mogłyby być
    przyczyna poważnych problemów. Łyżką trzeba ale częściej a nie wiadrem;)

  • 39. Data: 2013-04-01 20:16:33
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "gzk" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jak można wpisywać takie bzdury!? To że ty sobie wybrałeś taką pseudo
    > ekipę
    > do budowy domu

    Nie wybrałem, budowałem samemu, ale mam porównanie z wydatkami ponoszonymi
    przez tych którzy biorą ekipy.

    > , i dałeś się oszukać,

    Nie dałem :-)

    > to nie oznacza że to jest jakaś reguła!

    Oczywiście są uczciwe ekipy... tak samo jak lekarze którzy nie biorą np. dr
    House, dr Quin :-)

    > Często jest właśnie odwrotnie, wykonawca - jako że cały czas ma kontakt z
    > materiałami, dostawcami itp. potrafi trafnie podpowiedzieć gdzie kupować
    > najkorzystniej mat. budowlane.

    Ja wierzę że wykonawca ma duże rabaty problem że w praktyce albo nie chce
    się nimi dzielić, albo co gorsza nie chce mu się z nich korzystać bo tania
    hurtowania jest po drugiej stronie miasta więc kupuje materiały po drodze w
    supermarkecie bo i tak klient płaci.

    Mam potwierdzenie z pierwszej ręki jak to wygląda z drugiej strony:
    przychodzi fachowiec do hurtowni i mówi faktura jest na klienta więc pisz
    pan tylko 30% zniżki i resztę jakoś rozliczymy :-)

    I później taki Kowalski się cieszy, że zlecił remont CO firmie która w jego
    imieniu kupowała grzejniki z 30% zniżką, a ja sobie sam kupowałem ze zniżką
    45% :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 40. Data: 2013-04-01 20:19:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2013 17:42:56 UTC+2 użytkownik Grzegorz napisał:

    > Powyższe nie powinno być dla niego odkrywcze.
    Dlatego między innymi za wszelkie zakupy mat. bud. itp które robiłem po odbiorze
    mojego budynku faktury brałem na kumpla który ma "Firmę". "Ryczałtowo" zwracał mi 10%
    kwoty faktur za "robienie mu kosztów" Jak np. robiliśmy elewacje w domu mamy były to
    spore kwoty. Wiem że mógłbym norlmalnie VZM-1(remont) ale z kumplem jest prościej;)