  • 1. Data: 2023-06-05 16:17:41
    Temat: Magazynowanie energii
    Od: M M <m...@g...com>

    Tak przy okazji dyskusji o dużej produkcji PV - na dziś wciąż najbardziej efektywnym
    akumulatorem energii jest gorąca woda. Obecnych elektrowni nie zmienimy, ale może
    przyszłe/modernizowane powinny po prostu mieć większe zbiorniki na tę gorącą wodę -
    tu pod dużym ciśnieniem, temperatura wrzenia znacznie ponad 100 stopni, więc gęstość
    energii większa niż domowy bojler do CWU. Bo jak rozumiem, trudno szybko regulować
    spalanie węgla, ale już ilość pary do turbiny da się znacznie szybciej - tylko
    właśnie nie puszczać jej "w gwizdek" tylko przechować gorącą wodę pod ciśnieniem do
    odparowania na później. A w dłuższej skali czasowej, przechowywać tani węgiel
    kupiony latem do zużycia na zimę.
    Dziwie się też (specjalistą w branży nie jestem, ale ogólnie znane podstawy fizyczne
    działania są dość proste) skąd problem z atomowymi - tam szybkość reakcji łańcuchowej
    reguluje się bardzo szybko zmieniając położenie prętów pochłaniających neutrony.
    Owszem nie da się szybko wygasić do zera (nietrwałe produkty rozszczepiania oddają
    ciepło rozpadając się na trwalsze, trzeba jeszcze długo chłodzić po wyłączeniu by się
    nie stopiło jak w Japonii), ale i tak zakres regulacji jest dość szeroki (poza
    Czarnobylem - tam był problem ze stabilnością właśnie przy niskiej mocy - ale tamten
    reaktor był projektowany w innych czasach gdy bezpieczeństwem zbytnio się nie
    przejmowano, zakładam że wyciągnięto z tego wnioski i nowsze są pod tym względem
    lepiej dopracowane).

  • 2. Data: 2023-06-05 17:09:58
    Temat: Re: Magazynowanie energii
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/06/2023 16:17, M M wrote:
    > Tak przy okazji dyskusji o dużej produkcji PV - na dziś wciąż najbardziej
    efektywnym akumulatorem energii jest gorąca woda.

    Niekoniecznie. Dla małej skali:

    https://polarnightenergy.fi/sand-battery

    No i szczytowo-pompowe dla większych mocy.

  • 3. Data: 2023-06-05 17:24:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 5 czerwca 2023 o 16:17:43 UTC+2 M M napisał(a):
> [...]
    przejmowano, zakładam że wyciągnięto z tego wnioski i nowsze są pod tym względem
    Ty jesteś z tych pojebanych zielonych? Oni maja takie pomysły z czapy.

  • 4. Data: 2023-06-05 17:45:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.06.2023 o 16:17, M M pisze:
> [...]
    tylko właśnie nie puszczać jej "w gwizdek" tylko przechować gorącą wodę pod

    Przecież sie tak robi, ostatnio w Bielsku postawili coś takiego
    https://www.google.com/maps/@49.8111891,19.0557381,3
    a,75y,278.68h,137.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqyPssMbG7g
    onhRPlnbDmDA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
    to jest zbiornik na ciepło do turbin.

> [...]
    łańcuchowej reguluje się bardzo szybko zmieniając położenie prętów pochłaniających
    Dużo zależy od typu elektrowni, niektóre sie nie regulują, mogą pracować
    na 100% albo wcale, sam się zdziwiłem ale czytałem że tak jest np w
    francuskich atomówkach. Stąd mają starty na produkcji, w ciągu coś 10
    czy 15 lat zebrało im się ponad 100mld euro strat bo muszą czasami
    dopłacać do energii którą produkują.

> [...]
    Czarnobylem - tam był problem ze stabilnością właśnie przy niskiej mocy - ale tamten

    Z Czernobylem był zupełnie inny problem, tam testowali na ile są wstanie
    'uśpić' reaktor i ile pójdzie turbina na wolnym biegu, przeciągli strunę
    i reaktor się zaczął na dole topić, pręty już nie były w stanie się
    wsunąć całkowicie aby go wyłączyć i nastąpił wybuch przegrzanej pary z
    całym zestawem nukleidów.

    >projektowany w innych czasach gdy bezpieczeństwem zbytnio się nie przejmowano,
    zakładam że wyciągnięto z tego wnioski i nowsze są pod tym względem lepiej
    dopracowane).

    Nie, teraz w obecnie budowanych nie da się wyłączyć obwodów
    bezpieczeństwa, w tamtym się dało i to zrobili.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2023-06-05 18:29:32
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, June 5, 2023 at 10:10:17 a.m. UTC-5, heby wrote:
    efektywnym akumulatorem energii jest gorąca woda.
    > Niekoniecznie. Dla małej skali:
    >
    > https://polarnightenergy.fi/sand-battery
    >
    > No i szczytowo-pompowe dla większych mocy.

    Wlasnie popelnilem postan a inzynierii na ten temat.

  • 6. Data: 2023-06-05 18:39:17
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, June 5, 2023 at 10:45:08 a.m. UTC-5, Janusz wrote:
> [...]
    łańcuchowej reguluje się bardzo szybko zmieniając położenie prętów pochłaniających

    No nie zawsze.
    Dodatkowo stale czasowe nie sa sekundowe czy minutowe.
    Caly uklad reaktor, wymiennik, turbina, generator to blizej minut (3-5-10-30) niz
    sekund (10-30-120-300)

> [...]
    > francuskich atomówkach. Stąd mają starty na produkcji, w ciągu coś 10
    > czy 15 lat zebrało im się ponad 100mld euro strat bo muszą czasami

    To nadal jakies waciki. W ujeciu procentowym az tak duzo nie traca.

> [...]
    > Z Czernobylem był zupełnie inny problem, tam testowali na ile są wstanie
    > 'uśpić' reaktor i ile pójdzie turbina na wolnym biegu, przeciągli strunę

    No nie.

    > i reaktor się zaczął na dole topić, pręty już nie były w stanie się
    > wsunąć całkowicie aby go wyłączyć i nastąpił wybuch przegrzanej pary z
    > całym zestawem nukleidów.

    Tez nie. A przynajmniej nie bez mocnego zmasakrowania tematu.
    Poczytaj o zatruciu ksenonowym
    https://en.wikipedia.org/wiki/Xenon-135

    zakładam że wyciągnięto z tego wnioski i nowsze są pod tym względem lepiej
    dopracowane).
    > Nie, teraz w obecnie budowanych nie da się wyłączyć obwodów
    > bezpieczeństwa, w tamtym się dało i to zrobili.

    i znowu se pogeneralizowales. W Fukuszimie tez cos tam, cos tam, pompy,
    zabezpiecznia, cos tam, wcale nie tak zle zaprojektowana, cos tam, jednak nie
    wyszlo...

    A wracajac do tematu:
    Dzis nie ma dobrych akumulatorow energii. Kazdy jest kiepski albo drogi albo maly
    albo wszystko na raz.
    Pompowanie wody w gore jest malo wydajne i ma duzo strat, chemia (li-ion i koledzy)
    jest droga i co za tym idzie malo pojemna, cieplo jest srednio wygodne.

    W praktyce lepiej jest projektowac wszystko aby bylo oszczedniejsze ale chodzilo
    ciagle. Lub glownie w trakcie dnia.

  • 7. Data: 2023-06-05 19:03:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.06.2023 o 18:39, ptoki (ptoki) pisze:

    > To nadal jakies waciki. W ujeciu procentowym az tak duzo nie traca.
    Jakie waciki? mają pona 100miliardów straty !!!

> [...]
    Czarnobylem - tam był problem ze stabilnością właśnie przy niskiej mocy - ale tamten

    Jak nie jak tak, napisałem mocno w skrócie
    "Początkiem katastrofy było rozpoczęcie zrzutu prętów bezpieczeństwa do
    rdzenia reaktora, które zamiast przerwać działanie, zwiększyły jego moc.
    Wywołane było to błędną konstrukcją prętów i zwiększeniem ilości pary w
    kanałach w trakcie wsuwania prętów. Zrzut awaryjny prętów nie
    poskutkował, przegrzanie zdeformowało kanały, a pręty nie opadły. W
    wyniku słabszego chłodzenia rdzenia, gwałtownie wzrosła ilość pary,
    która zwiększyła szybkość reakcji jądrowej. Nastąpiło uszkodzenie
    koszulek prętów paliwowych. Ich rozerwanie wywołało wyrzut stopionego
    paliwa do wody, która zamieniła się w parę z szybkością eksplozji."

    To że potem wodór rozpierniczył budynek to była sprawa wtórna, pierwotna
    to były eksperymenty na 'szybko' i utrata kontroli nad nimi, do tego
    źle zaprojektowany reaktor o którym nikt nie miał pojęcia.

    > i znowu se pogeneralizowales. W Fukuszimie tez cos tam, cos tam, pompy,
    zabezpiecznia, cos tam, wcale nie tak zle zaprojektowana, cos tam, jednak nie
    wyszlo...
    Przecież wiadomo co wyszło, tsunami zalało rozdzielnie zasilające pompy.

    > A wracajac do tematu:
    > Dzis nie ma dobrych akumulatorow energii. Kazdy jest kiepski albo drogi albo maly
    albo wszystko na raz.
    > Pompowanie wody w gore jest malo wydajne
    I tak ma mniej niż np produkcja wodoru.

    >i ma duzo strat,
    Już była o tym dyskusja,
    "Wbrew nazwie elektrownia taka nie produkuje sumarycznie prądu i jest de
    facto bardzo skutecznym akumulatorem o ogromnej pojemności i sprawności
    energetycznej rzędu 70-80%"

    Znajdź lepszy akumulator, nawet chemiczne nie osiągają takiej sprawności.

    > chemia (li-ion i koledzy) jest droga i co za tym idzie malo pojemna, cieplo jest
    srednio wygodne.
    A masz coś lepszego?

    > W praktyce lepiej jest projektowac wszystko aby bylo oszczedniejsze ale chodzilo
    ciagle. Lub glownie w trakcie dnia.
    A da się tak? podaj przykłady.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2023-06-05 20:11:08
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, June 5, 2023 at 12:03:57 p.m. UTC-5, Janusz wrote:

    > Jakie waciki? mają pona 100miliardów straty !!!

    Zrodlo poprosze.

    Nadal to sa waciki bo jak te straty sie zbieraly 30 lat to jest jakies 3mld rocznie
    nie sprzedanej energii.
    Czyli jakies 5% revenue wg tego zrodla.

    https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89lectricit%C3%A9_
    de_France

    Jak kartofle obierasz to tez wywalasz 5%. Placzesz jak wiaderko na do smietnika
    wynosisz?

> [...]
    > "Początkiem katastrofy było rozpoczęcie zrzutu prętów bezpieczeństwa do
    > rdzenia reaktora, które zamiast przerwać działanie, zwiększyły jego moc.

    To nie byl poczatek katastrofy. Opisywanie tego w ten sposob jest rowne z tym ze
    przyczyna urazu bylo nagle wyhamowanie i walniecie geba o kierownice a nie nadmierna
    predkosc.

> [...]
    > koszulek prętów paliwowych. Ich rozerwanie wywołało wyrzut stopionego
    > paliwa do wody, która zamieniła się w parę z szybkością eksplozji."

    Nie wiem skad ten cycat ale to jest gowno prawda. Dalem ci linka. Poczytaj o xenonie.

    Wtedy zrozumiesz ze ten opis jest tak samo durny jak gadanie ze kryzys w 2008 byl
    spowodowany krachem mieszkaniowym.

    > To że potem wodór rozpierniczył budynek to była sprawa wtórna, pierwotna
    > to były eksperymenty na 'szybko' i utrata kontroli nad nimi, do tego
    > źle zaprojektowany reaktor o którym nikt nie miał pojęcia.

    Nie. No ale jak sie nie chce czytac to sie nie dowie jak to bylo naprawde.

    zabezpiecznia, cos tam, wcale nie tak zle zaprojektowana, cos tam, jednak nie
    wyszlo...
    > Przecież wiadomo co wyszło, tsunami zalało rozdzielnie zasilające pompy.

    O no to jednak te nowsze elektrownie nie takie bezpieczne...

> [...]
    > "Wbrew nazwie elektrownia taka nie produkuje sumarycznie prądu i jest de
    > facto bardzo skutecznym akumulatorem o ogromnej pojemności i sprawności

    Pojemnosc duza ale okupiona ogromnymi wymiarami.
    Do tej sprawnosci dodaj/odejmij straty na przesyle, zazwyczaj sie je pomija. To urywa
    kolejne 5-10%.

    > Znajdź lepszy akumulator, nawet chemiczne nie osiągają takiej sprawności.

    LOL. Ja Tobie o fakcie ze on jest kiepski a ty do mnie ze mam znalezc lepszy.
    Napisalem ci ze dzis nie ma dobrych bo kazdy jest kiepski.

    > A masz coś lepszego?

    Ty naprawde powinienes czytac na co odpowiadasz bo piszesz nie na temat.
    Jak wyzej, mowie ci ze to kiepskie rozwiazania.

    Inaczej ci wyklaruje:
    Energetyka sie meczy aby wyciskac wysoka sprawnosc z swoich komponentow. Sam z ta
    francja placzesz ze 100mld strat a to jest 5% przychodu.
    O 5% placzesz. Ale 30% stracone na szczytowo pompowej to jest wg Ciebie swietnie.

    Nie, nie jest. Oczywiscie te 30% strat na szczytowo pompowej to bezwzglednie mniej
    TWh niz te 5% stracone na generacji.
    Ale faktem jest ze nie ma dobrych akumulatorow dzis i tak jak napisalem, kluczem jest
    rownomierne zuzycie i oszczednosc. Tak aby nie tracic energii na przesyle, konwesji
    etc...

    Inaczej cie zapytam:
    Od dajmy na to weglarki wtaczajacej sie do elektrowni az do odbiornika podlaczonego
    do gniazdka w domu, jaka jest sprawnosc calego procesu wytworzenia, przeksztalcenia i
    dostarczenia energii?
    Poszukaj, ciekawych rzeczy sie dowiesz.

    ciagle. Lub glownie w trakcie dnia.
    > A da się tak? podaj przykłady.

    U mnie w domu.
    Po to masz taryfy nocne, po to masz wszelkiej masci klasy energetyczne i rozwiazania
    w zasilaczach itp.

    Wiecej zachodu zostalo wsadzone w ten aspekt niz w akumulatory. Przynajmniej w
    ostatnich 40 latach.

  • 9. Data: 2023-06-05 20:25:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 5.06.2023 o 20:11, ptoki (ptoki) pisze:

    > Zrodlo poprosze.
    Podawałem kiedyś, teraz nie chce mi sie szukać.

> [...]
    de_France

    > Jak kartofle obierasz to tez wywalasz 5%. Placzesz jak wiaderko na do smietnika
    Wiesz co, w ten sposób to sobie z kogutkiem albo z żoną pogadaj , ja
    odpadam.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2023-06-05 22:06:04
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 05.06.2023 o 17:09, heby pisze:

    > Niekoniecznie. Dla małej skali:
    >
    > https://polarnightenergy.fi/sand-battery
    Lipa. Piasek ma ciepło właściwe 0,7 kJ/kg x K, a woda równo 6 razy
    więcej. Trzeba by ten piasek grzać mocno ponad 600 st. C aby miec
    podobna pojemność energii.
    Jacek